• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062515415
  • خبرنگار : 71402

سالیوان: استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد، موضوع رایزنی جدی متحدان است

سالیوان: استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد، موضوع رایزنی جدی متحدان است

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید که مساله اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سامانه‌های موشکی «اتکمز» برای حمله به اهدافی در عمق روسیه موضوع «مشاوره‌های جدی و فراوان» است.

به گزارش ایسنا، سالیوان که شنبه در کنفرانس «استراتژی اروپایی یالتا» در کی‌یف صحبت می‌کرد، یک روز پس از دیدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا در کاخ سفید و گفت‌وگو در مورد این موضوع، یک بار دیگر تاکید کرد که هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

اوکراین امیدوار بود در طول مذاکرات رهبران آمریکا و انگلیس مجوز استفاده از ۲ سامانه موشکی دوربرد غربی «اتکمز» و «سایه طوفان» برای حمله به اهداف نظامی مانند فرودگاه‌های واقع در عمق خاک روسیه صادر شود.

اما استارمر، واشنگتن را بدون اینکه چنین اعلامیه‌ای منتشر شود، ترک کرد و امیدهای کی‌یف را بار دیگر نقش بر آب کرد. این در حالیست که پیشتر مقامات گفته بودند که انتظار ندارند بلافاصله پس از نشست کاخ سفید تصمیمی اعلام شود. البته در گذشته، کشورهای غربی بدون اعلام علنی تصمیم خود، شروع به ارائه تجهیزات نظامی جدید به اوکراین کرده بودند.

علاوه بر این «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی در کاخ سفید، روز جمعه گفت: «هیچ تغییری در دیدگاه ما در مورد ارائه قابلیت‌های حمله دوربرد برای اوکراین برای استفاده در داخل روسیه وجود ندارد، و من انتظار ندارم که هیچ نوع اعلامیه مهمی در این زمینه از مذاکرات خارج شود، البته نه از طرف ما.»

اظهارات کربی تنها چند ساعت قبل از ملاقات ۲ رهبر برای اولین گفت‌وگوی مفصل از زمان نخست‌وزیری استارمر در اوایل ژوئیه بیان شد.

در همین حال سالیوان در کنفرانس «استراتژی اروپایی یالتا» گفت: «من دیدگاه اوکراین در مورد این مساله را درک می‌کنم.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «اما به جای اینکه من بخواهم استدلال را به هر صورتی توضیح دهم، این چیزی است که فکر می‌کنم موضوع رایزنی و مشورت فراوان و جدی بین متحدان و شرکاست و بین جو بایدن و رئیس‌جمهور زلنسکی مذاکره خواهد شد.»

زلنسکی قرار است اواخر ماه جاری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

ولودیمیر زلنسکی که یک روز قبل در همان کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت وجود موشک‌های دوربرد اتکمز ارائه شده توسط ایالات متحده در اوکراین، به دلیل کمیت محدود و محدودیت‌های اجرای حملات در عمق خاک روسیه که توسط شرکای غربی اعمال شده است، «بی‌معنی» است.

ایالات متحده در فصل بهار شروع به ارائه سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا موسوم به «اتکمز» (ATACMS) به اوکراین کرد که برد آن تا ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. در حالی که این موشک‌ها در کریمه تحت کنترل روسیه استفاده شده است، محدودیت‌های واشنگتن مانع استفاده از آنها در قلمروی اصلی روسیه می‌شود.

زلنسکی گفت: «اتکمز به شکلی که امروز در اوکراین داریم، اگر نتوانید از آن علیه پایگاه‌های نظامی، فرودگاه‌های دارای هلی‌کوپترها و هواپیماهای روسیه استفاده کنید، بی‌معنی است. این معنا ندارد. اگر در بحث اتکمز، محدودیت جدی در استفاده از موشک‌ها داشته باشیم چون تعداد آنها اندک است... متاسفانه چنین چیزی کارایی ندارد.»

پیشتر همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد که این احتمال وجود دارد قبل از آنکه تصمیمی در مورد سامانه‌های موشکی اتکمز گرفته شود، تصمیمی در خصوص سامانه سایه طوفان گرفته شود.

همچنین انتظار می‌رود زلنسکی طرحی برای پیروزی اوکراین در برابر روسیه به بایدن ارائه کند.

سالیوان گفت: «فکر می‌کنم ما به یک استراتژی جامع برای موفقیت در این جنگ نیاز داریم و این همان چیزی است که رئیس‌جمهور زلنسکی می‌گوید به همراه خودش می‌آورد. و بنابراین ما بسیار مشتاقانه منتظر نشستن و گفتگو هستیم و رئیس‌جمهور بایدن مشتاق این گفت‌وگو است. و درست همین است که این رئیس‌جمهور زلنسکی باشد که آن را با خود بیاورد، زیرا این به دولت منتخب دموکراتیک اوکراین و مردم اوکراین بستگی دارد که مسیر جنگ را تعیین و مسیر خود را برای پیروزی ترسیم کنند.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین روز شنبه گفت، جو بایدن قصد دارد از ماه‌های باقیمانده خود در کاخ سفید استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که اوکراین در «بهترین موقعیت ممکن برای پیروزی» در جنگ با روسیه است.

سالیوان که از راه دور در مجمع کی‌یف، پایتخت اوکراین صحبت می‌کرد، تأیید کرد که بایدن با ولودیمیر زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اواخر این ماه دیدار خواهد کرد تا در مورد ادامه حمایت آمریکا گفت‌وگو کند.

سالیوان با تاکید بر اینکه اوکراین زمان هرگونه مذاکره احتمالی با روسیه را تعیین می‌کند، گفت: «رئیس‌جمهور زلنسکی گفته است که در نهایت این جنگ باید از طریق مذاکره به پایان برسد و ما نیاز داریم که آنها در این مذاکرات قوی باشند.»

این تحولات پس از تبادل اسرا با میانجیگری امارات متحده عربی بین روسیه و اوکراین و تداوم عملیات‌های روسیه در شرق اوکراین صورت گرفته است.

سالیوان تأخیر در تحویل کمک‌ها را تأیید کرد و به چالش‌های لجستیکی اشاره کرد و نه تردید سیاسی. سالیوان گفت: «این موضوع اراده سیاسی نیست. اما با توجه به آنچه اوکراین در برابر آن قرار دارد، ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و باید بهتر عمل کنیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha