• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062818485
  • خبرنگار : 71628

برنامه‌ریزی انگلیس و فرانسه برای اعلام توافقنامه نظامی جدید

برنامه‌ریزی انگلیس و فرانسه برای اعلام توافقنامه نظامی جدید
«جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس

در پی بروز نگرانی‌های تازه در اروپا پس از جنگ اوکراین، بریتانیا به دنبال توافق‌های دوجانبه تازه با شرکای کلیدی در این قاره است.

به گزارش ایسنا، دیپلماسی دفاعی همه‌گیر است و دولت جدید کارگر بریتانیا در خط مقدم این روند قرار دارد. به عنوان اولین گام، «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس به «پالتیکو» گفت قصد دارد توافقنامه خانه لنکستر (Lancaster House Agreement)، یک پیمان دفاعی که در سال ۲۰۱۰ بین بریتانیا و فرانسه امضا شد، به منظور شناسایی افزایش تهدیدهای بازیگران متخاصم، دوباره احیا کند.

هیلی که در ماه ژوئیه و پس از پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات در زمان نخست‌وزیری «کر استارمر» این سمت را بر عهده گرفت، در این ماه با متحدانش در گروه تماس دفاعی اوکراین در آلمان ملاقات کرد. وی سفرش را "زمانی مناسب" برای بازنگری مجدد بر معاهده با فرانسه توصیف کرد و گفت که "اطمینان دارد که فرانسوی‌ها می‌خواهند این میزان همکاری را بیشتر کنند."

او گفت: «این فشار دقیقا بیانگر همان چیزی است که ما قبل از انتخابات گفتیم، اینکه ما دولتی خواهیم بود که روابط بریتانیا با اروپا و به‌ویژه با کشورهای پیشرو اروپایی را از سر می‌گیرد.»

استارمر بلافاصله پس از تصدی مسئولیت، گفت می‌خواهد "رویکرد جدیدی" در رابطه بریتانیا با اروپا ایجاد کند، از جمله باز کردن یک پیمان امنیتی کاملا جدید با اتحادیه اروپا.

برنامه‌ریزی انگلیس و فرانسه برای اعلام توافقنامه نظامی جدید
دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، ۲۰۱۰

بیانیه انگلیس و فرانسه که توسط دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار وقت، و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه در سال ۲۰۱۰ - معروف به خانه لنکستر - امضا شد، ۲ کشور را متعهد به همکاری نزدیکتر بین نیروهای مسلح خود و توسعه تجهیزات نظامی کرد.

به گفته 2 مقام آگاه با این طرح‌ها همزمان با پانزدهمین سالگرد توافق، به‌روزرسانی روی تشدید همکاری بین کشورها در پرتو جنگ اوکراین متمرکز خواهد شد. یکی از این مقام‌ها این طرح را بخشی از تلاش گسترده‌تر برای به رسمیت شناختن "نقش تقویت‌شده دفاع در دیپلماسی" و همچنین تناسب با تنظیم مجدد مورد نظر استارمر در روابط اتحادیه اروپا توصیف کرد.

یک دیپلمات فرانسوی آشنا به گفتگوهای بین 2 دولت گفت: «ما از اولین تماس‌های خود با دولت استارمر بسیار خوشحالیم.»

نخست‌وزیر جدید بریتانیا از زمان انتخابش در کمتر از سه ماه پیش، سه دیدار دوجانبه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه - در واشنگتن دی سی، بریتانیا و فرانسه داشته است. رئیس‌جمهور فرانسه به استارمر گفت که مسئله امنیت و دفاع ضروری است. این دیپلمات فرانسوی افزود: «ما معاهده خانه لنکستر را داریم، باید آن را دوباره تقویت کنیم.»

روابط با آلمان

به گفته همین مقامات، به طور جداگانه، یک تیم مذاکره‌کننده بریتانیایی این هفته وارد برلین شد تا بررسی جزئیات پیمان دوجانبه اعلام شده توسط استارمر و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشست اخیر ناتو را آغاز کند. به نظر می‌رسد که کر استارمر مشتاق پیشرفت با حضور امانوئل ماکرون و اولاف شولتس در قدرت است، در حالی که هر دو رهبر تحت فشار شدید داخلی ناشی از جنبش‌های فزاینده اروپا هستند.

برنامه‌ریزی انگلیس و فرانسه برای اعلام توافقنامه نظامی جدید
شولتس، استارمر

انتظار می‌رود تقویت همکاری در تولید موشک‌های دوربرد در اولویت مذاکرات باشد، زیرا هم بریتانیا و هم آلمان مایلند مفهوم افزایش هزینه‌های دفاعی را به عنوان منبع مشاغل جدید داخلی به رای‌دهندگان بفروشند.

استارمر با سؤالاتی در مورد استراتژی دیپلماتیک خود در داخل نیز مواجه است و برخی استدلال می‌کنند که اهداف او نامشخص است. یکی از مقامات دخیل در مذاکرات بریگزیت گفت: «در حال حاضر این دولت کارگر حتی نمی‌تواند نامی را که می‌خواهد در این پیمان امنیتی وارد کند، بیان کند.»

با این حال، رویکرد نخست‌وزیر جدید لندن مورد استقبال کاخ سفید جو بایدن قرار گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن، از تلاش‌ها برای ایجاد پیوندهای نزدیکتر با اروپا استقبال کرد و گفت: «برای بریتانیا خوب است، برای اروپا خوب است و برای ایالات متحده خوب است، که متحدان فراآتلانتیک ما سود ببرند و حتی بیشتر به هم نزدیک شوند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha