• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403062415201
  • خبرنگار : 71342

این باکس خبری را بخوانید

این باکس خبری را بخوانید

پیام وزیرارشاد به جشن مهر سینمای ایران، آغاز نام نویسی دوره هفت ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوان، پایان تصویربرداری «دارچین تلخ»، رونمایی از پوستر نمایش شهره سلطانی، کارگاهی با حضور حمیدرضا نعیمی، معرفی دو مدیر جشنواره صاحبدلان و.. از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: سینما این صنعت معجزه‌گون ممزوج با هنر، دیرزمانی است که زبان گفت‌وگو، تعامل، تفاهم و وفاق میان نخبگان و مردم از یک سو و جامعه و نظام حکمرانی از سوی دیگر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سومین جشن مهر سینمای ایران، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

"گرامیداشت روز ملی سینما، پاسداشت فرهنگ این سرزمین و هنرمندان خوش قریحه و دغدغه مند این عرصه است که از هر پدیده ای برای بیان هنرمندانه واقعیت ها در کنار فرصت شناساندن فرهنگ و تمدن غنی ایران عزیز به شایسته ترین وجه بهره می برند.

سینما این صنعت معجزه‌گون ممزوج با هنر، دیرزمانی است که زبان گفت و گو، تعامل، تفاهم و وفاق میان نخبگان و مردم از یک سو و جامعه و نظام حکمرانی از سوی دیگر است. گاه این زبان به شیرینی و نیکویی، شاعرانگی ایرانیان را در دل اعصار تصویر می کند و گاه اگرچه تلخ و هشدارگونه، رنج ها و کاستی هایمان را به رخ می کشد و این مرحمت سینماست که معرفت افزایی و جهل زدایی را همچون گنجی پربها در ضمیر خود نگاه داشته است.

کشف کرامت های انسانی و مراقبت های اجتماعی که به آگاهی بیشتر نسل‌ها می‌انجامد، رسالت پرریاضتی‌ است که سینماگران به جان خریده‌اند تا تسکین انسان عصر خویش باشند که این سیره‌ سلیم، مولود مبارک هم‌داستانی معرفت و هنر است که در جستجوی ارتقا و هدایت جامعه گام بر می دارد.

گوهره هنر زاده‌ همین فضیلت‌اندیشی و فرصت‌سازی‌ است. سینما و سینماگران، مسئولیت شهروندی خود را ناظر بر تولید خلاقه و حقیقت‌مداری هنر قرار داده اند و چه بسیار آثار قابل تاملی که ساخته و پرداخته هنرمندان ایران سرافراز است.

اکنون تداوم این مسیر مهذّب، در سایه وزیدن نسیم وفاق و همدلی، بارقه های امید را بار دیگر در چشمان منتظر اهالی سینما روشن کرده است و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی موثر در پیمودن آن بر عهده دارد.

تبیین علمی و ترسیم عملی این رویکرد، در طراحی و اجرای رویدادهایی مهم و محرّک، تعریف شده که از آن جمله می‌توان به «جشن مهر سینمای ایران» که تکیه و تمرکز توجهش، استعدادهای سینمایی در استان‌هاست اشاره کرد.

تجربه‌اندوزی و سرمایه‌آفرینی سینمایی از جدی‌ترین الگوهای این رویداد محسوب می‌شود که مقصد و مقصودی جز امکان بروز نسل نوی سینمای ایران و آمایش استعدادی هنرمندان ارجمند شهرستان‌ها ندارد. میدان گسترده ای که آرمانش، تولید و توسعه‌ هنر سینما در اضلاع عزت‌مند ایران اسلامی است. 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همّت و حمّیت خود را متوجه جوانان فهیم و سختکوش این مرز پرگهر نموده و بر آن است تا کاشف سفیرانی باشد که اعتبار و اعتزاز سینمای ایران را به درک و دانش و مهارت خویش دوچندان سازند. امیدوارم این آرمان متعالی که تبلور شعار "برای ایران" و موید تعمیم توجه فراگیر دولت به همه‌ ثروت جمعیتی ایران است، تحقق و تجلی یابد.

این رویداد مبارک در ارزنده‌روزِ ملی سینما و با نکوداشت بزرگان هنر سینما، ستایش هنرمندان و تکریم مخاطبان سینما برگزار می‌شود. این هم‌زمانی را مغتنم دانسته و آرزومند روزگاری بالنده‌تر برای سینمای برومند ایران هستم.

امیدوارم با همراهی و همدلی اصحاب گرانقدر سینما بتوانیم واقعیت وجودی سینمای ایران را بهتر از قبل به نمایش گذاریم."

نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد

پوستر دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران با آغاز نام‌نویسی آن منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، علاقه‌مندان به فیلم‌سازی با اولویت سنی ۱۷ تا ۳۵ سال می‌توانند تا ۱۵ آبان ماه جهت شرکت در آزمون با مراجعه به دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور نام‌نویسی کنند.

این باکس خبری را بخوانید


آزمون دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران ۱۸ آبان‌ماه سال‌جاری در ۵۶ دفتر به‌صورت همزمان برگزار می‌شود و از تمامی داوطلبان مصاحبه حضوری گرفته می‌شود و برآیند آزمون و مصاحبه، پذیرفته‌شدگان نهایی دوره فیلم‌سازی را مشخص می‌کند.

گفتنی‌است، دوره فیلم‌سازی به مدت ۴۰۰ ساعت آموزش تخصصی سینما در سه گام برگزار خواهد شد.
گام اول کارگاه تجربه اول، آشنایی با سینما و عکاسی
گام دوم دروس اصلی سینما شامل از ایده تا فیلم‌نامه، گارگردانی، فیلم‌برداری، تدوین و صدا برداری، کارگاه تدوین و صدا و نشست فیلم و گفت‌وگو
گام سوم بر پایه نظام کارگاهی شامل سه کارگاه فیلم‌سازی داستان، مستند و تجربی و همچنین نشست‌های فرهنگی و پژوهشی با محوریت سوژه‌یابی، توجه به موقعیت‌های سینمایی، نگاه به شرایط ژانر، اقلیم و فرهنگ و مسائل روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، برای درک بهتر سینما و هدف‌گذاری بهتر هنرجویان، برنامه‌ریزی شده است.

دوره فیلم‌سازی انجمن برپایه نظام کارگاهی طراحی شده است و هنرجویان در پایان دوره با ساخت یک فیلم کوتاه می‌توانند مدرک معتبر قابل ترجمه انجمن را دریافت نمایند. 

همچنین هنرجویانی که تمایل به گرفتن مدرک با گرایش‌های سینمایی دارند می‌تواند به جای فیلم پایان دوره ۲ فیلم‌نامه که در انجمن سینمای جوانان ایران ساخته شده است و یا دو کار تدوین یا صدابرداری از فیلم‌های پایان دوره هم دوره‌ای خود را انجام داده و گواهی پایان دوره با گرایش فیلم‌نامه، تدوین و یا صدابرداری دریافت کنند.

انجمن سینمای جوانان ایران در حین برگزاری دوره و پس از اتمام آن با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و همچنین حمایت از ساخت فیلم همواره در کنار هنرجویان خود باقی خواهد ماند.

پایان تصویربرداری فیلم «دارچین تلخ» / روایتی کمدی از چالش‌های ازدواج پسری جوان


تصویربرداری فیلم سینمایی «دارچین تلخ» ساخته نیما هاشمی به پایان رسید و مراحل پس‌تولید آن آغاز شد.

همزمان با پایان تصویربرداری فیلم سینمایی «دارچین تلخ» به نویسندگی کریم رجبی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیما هاشمی، مراحل پس‌تولید این اثر آغاز شد. 

این باکس خبری را بخوانید

«دارچین تلخ» ماجرایی کمدی از زندگی سعید را روایت می‌کند که تا ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش فاصله زیادی ندارد اما او در این فاصله باید چالش‌های زیادی را از سر بگذراند… .

هاشمی پیش از این کارگردانی تله فیلم «ویلای موروثی» و نمایش‌هایی چون «تولد جهنمی»، «میان پرده»، «باغ آلبالو»، «مرگ»، «پزشک نازنین» را برعهده داشته است.

سیاوش خیرابی، نیما هاشمی، خشایار راد، نفیسه روشن، ساقی زینتی، احمد ایراندوست، کریم رجبی، فرشاد خدایی، نیما شمس بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. 

بهار کاویانی، پویا جعفری، علیرضا نجفی، الهام محمدی، یلدا علوی، رها هاشمی، دنیل داوطلب، آتنا مقیسه، ساتیار چوبداری، آرنیکا کریمی، آرمیتا شابداغی، رومیسا، مهین دهقان، داوود معصومی، ساناز لطفی، اصغر اسدی، سینا کوره‌ای، تارا علیپور، یکتا دهقانی، نسرین ایمانی، شهنام دریاشناس، میلاد محقق، جلال شعبانی نادر، محمد طاها مددی، یحیی ناصری زاده، نیلوفر عباسی، هستی شکوری، محمد گل مشکی، امیر حسین شیخ، متین محمدی، عیسی محمدی، الناز اکبری، تارا علیپور، رضا چگینی، مهدی عظیمیان، فاطمه ناطقی، احسان محبی، جانان تنباز، باران مهرداد،ماهان سراوانی، هیلان دلشاد، حدیثه رضایی، دلسا غلامی، امیر عباس نوبخت، آرام نوبخت، ستایش زارع اصغری، علیرضا مهربان، نیاز دولتی، نیایش واحدی، امید ماهرو، آیلار سهرابی، آرتا سعیدی مطهر، هانا رضایی، دایان مقیسه دیگر بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به: کریم رجبی(نویسنده و مشاور کارگردان)، فرشاد خدایی(تدوین و صدا گذاری)، پوریا میرزایی(مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان)، حمید شکوهی(مدیر فیلمبرداری)، داوود قلی‌پور (مدیر صدابرداری)، فرشاد خدایی (طراح صحنه و لباس)، صوفیا نساجی(طراح گریم)، بهزاد هاشمی(مدیر تولید)، جلال شعبانی‌نادر (مدیر تدارکات)، الهه حاتمی(منشی صحنه)، امیرعلی سید جلالی و یاسر مبارک(عکاسان)، احمد ایراندوست و نیما شمس(خوانندگان تیتراژ)، پویا جعفری. علیرضا نجفی (دستیاران کارگردان)، الهام محمدی(مدیر مالی)، افشین خسرو آبادی(دستیار اول فیلمبردار)، میثم حمزه‌ای(دستیار صدابرداری)، سینا کوره‌ای(دستیار صحنه)، یلدا علوی و الهه نادری(دستیاران لباس) و حامد قریب(مشاور رسانه‌ای) اشاره کرد.

این باکس خبری را بخوانید

همزمان با تمدید اجرای نمایش «من و گربه‌ی پری» به کارگردانی شهره سلطانی پوستر جدید این اثر نمایشی رونمایی شد.  

همزمان با تمدید اجرای نمایش «من و گربه‌ی پری» به نویسندگی سیمین امیریان با تهیه‌کنندگی و کارگردانی شهره سلطانی، پوستر جدیدی از این نمایش طرحی از مهدی دوایی رونمایی شد.

مجتبی رجبی‌معمار، بهروز پناهنده و شهره سلطانی بازیگران این اثر هستند که قرار است تا دهم مهرماه در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه میزبان تماشاگران باشد.  

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «ساسان و پری که زندگی خوبی با یکدیگر دارند، زندگیشان با ورود گربه دگرگون می‌شود..»

اسماعیل خلج، مهرداد کوروش‌نیا، مهرداد رایانی مخصوص، هائده حائری، مازیار لرستانی، حمیدرضا پگاه، عبدالجبار کاکاوند، پریناز ایزدیار، مجید قناد،سیاوش طهمورث، باربد بابایی، سعید ذهنی، آرش نوذری، کوروش جوان، شاهد احمدلو، سام قریبیان، آرش معیریان، عباس رافعی، رحمت امینی، گلاب آدینه، شهره رعایتی، خسرو احمدی، الهام صفوی‌زاده، حسن مصطفوی، والایار، بابک صحرایی، صحرا اسداللهی از جمله هنرمندانی هستند که تاکنون به تماشای این اثر نشسته‌اند.  

شیوا حسینی طراح صحنه، سوسن سلطانی طراح لباس، کامبیز معماری طراح گریم، رضا خضرایی طراح نور و مهدی دوایی به عنوان طراح پوستر و بروشور در این پروژه سلطانی را همراهی می‌کنند. 

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش که با حمایت انتشارات کتاب مجازی، تا دهم مهر، هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ سالن چهارسو اجرا می‌شود، می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

کارگاه «پیش درآمدی برکارگردانی» با تدریس حمیدرضا نعیمی

کارگاه انتقال تجربه «پیش درآمدی برکارگردانی» با حضور حمیدرضا نعیمی در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار می‌شود.

کارگاه «پیش درآمدی برکارگردانی»؛ با تدریس حمیدرضا نعیمی و همراهی مجموعه تئاتر شهر تهران؛ در قالب این رویداد هنری برگزار می‌شود.

حمیدرضا نعیمی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری است و در سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) شد. از آثار حمیدرضا نعیمی در زمینه کارگردانی می‌توان به نمایش‌های «روزنه»، «وعده‌گاه نهنگ‌ها»، «زمانی برای زندگی»، «دختری با شنل ارغوانی»، «داستان‌های کاروِر»، «فاوست»، «خیال»، «درخشش در ساعت مقرر»، «سقراط»، «ترور»، «شرق دور… شرق نزدیک»، «شوایک»، «ریچارد»، «فردریک» و... اشاره کرد.

کارگاه «پیش درآمدی برکارگردانی» یکی از مجموعه کارگاه‌های بیست و نهمین جشنواره استان تهران به مدیریت خشایار پیرعلمی است که سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

حضور در این کارگاه رایگان و برای عموم آزاد است ولی برای هماهنگی بهتر متقاضیان می‌توانند از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنند: https://tehran.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=۳۳۹


مدیران دو بخش بین‌الملل و روابط‌عمومی رویداد صاحبدلان معرفی شدند
با حکم محمود فرهنگ، دبیر سیزدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان، مژگان وکیلی آذر به عنوان مدیر بخش بین‌الملل و حامد اویسی طهرانی مدیر روابط عمومی این رویداد، شدند.
به گزارش دبیرخانه رویداد صاحبدلان، محمود فرهنگ دبیر سیزدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان، طی احکامی جداگانه مژگان وکیلی آذر را به  عنوان مدیر بخش بین‌الملل و حامد اویسی طهرانی را به عنوان مدیر روابط عمومی این رویداد منصوب کرد. 
مژگان وکیلی آذر مدیریت اموربین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی را بر عهده دارد. همچنین مدیریت روابط عمومی تالارهنر، اداره تئاتر، مدیر روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی از جمله سوابق حامد اویسی طهرانی به شمار می‌آید. 

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت رویداد سراسری تئاتر صاحبدلان https://dini.theater.ir/ مراجعه کنند.
سیزدهمین رویداد سراسری تئاتر صاحبدلان مرداد تا آذر ۱۴۰۳ به دبیری محمود فرهنگ در تهران و استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

نمایش و نقد «مست عشق» در فرهنگسرای ارسباران 
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی می‌شود.
به نقل از مدیریت روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته‌ی حسن فتحی، محصول مشترک ایران و ترکیه در ژانر درام، تاریخی و عاشقانه یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور حسن فتحی نویسنده و کارگردان، فرهاد توحیدی نویسنده، رضا صائمی منتقد، کورش جاهد کارشناس مجری و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی می‌شود.
این فیلم برداشتی آزاد از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است و رابطه عارفانه مولانا با شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. 
پارسا پیروز فر، حسام منظور، بنسو سورال، هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول و شهاب حسینی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
علاقمندان برای حضور در ششصد و بیست و ششمین نشست باشگاه فیلم تهران می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. همچنین برای رزرو صندلی نیز می‌توانند به صفحه فرهنگسرای ارسباران و یا بخش فیلم ایرانی در سایت سینماتیکت مراجعه کنند.

در عمارت نوفل لوشاتو چه خبر است؟
نمایش‌های «مجلس زنانه رختشورشاه» به کارگردانی علی یدالهی،«دورهمی چارلی، نیل سایمون و غیره...» به کارگردانی نیما مظاهری در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌روند و نمایش «حنوط» این هفته با عمارت نوفل‌لوشاتو خداحافظی می‌کند و اجرای «حق با مردم بود» نیز تمدید شد.

«مجلس زنانه رختشورشاه» نوشته بابک خواجه‌پاشا، به کارگردانی علی یدالهی و به تهیه‌کنندگی کامیار رضاخواه و اشکان یزدانی ثانی، ۲۵ شهریور تا ۲۷ مهر ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۹:۴۰ به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می‌شود. 
شهرام ‌مسعودی، کاظم ‌برزگر، میلاد ‌رمضانی ‌(ورجاوند)، آزیتا نوری وفا، مهشید ناصری، آرزو ‌کریمی ‌زند، مهتاب ‌باجلان، طاهره بهرامی نهادفر، آساره ‌هداوند، نیلوفر ‌ذوالفقاری و پریسا مُشکانی بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
 


نمایش «دورهمی چارلی، نیل سایمون و غیره...» به نویسندگی و کارگردانی نیما مظاهری نیز یکم و دوم مهر ۱۴۰۳، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در پلتفرم عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود.
عمارت نوفل‌لوشاتو مجری طرح این نمایش است.
 

اجرای نمایش «حق با مردم بود» به نویسندگی و کارگردانی علی نیکزاد و به تهیه‌کنندگی احسان میرزا ابوالحسنی نیز تمدید شد و این نمایش تا ۷ مهر ماه هر شب ساعت ۲۱:۱۵ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. 
سیدجواد ‌یحیوی، سعید ‌داخ، امین میری، یعقوب ‌صباحی، آرام ‌نیک ‌بین، رامتین ‌مقدادی، هامون ‌هدایتی، هلن ‌سرگزی، پارسا ‌آقازاده، گندم ‌احمدی بازیگران هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. 
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت نمایش «حق با مردم بود» می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

همچنین اجرای نمایش «حنوط» به نویسندگی علیرضا دماوندی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی طاها علی‌قارداشی تا ۲۵ شهریور ادامه دارد. اجرای این نمایش ساعت ۱۸ آغاز می‌شود و مدت زمان آن ۶۰ دقیقه است.
سید ‌علی ‌مساوات، حمیدرضا ‌شاهپسند، پانیذ ‌نصیری، غزاله ‌مهرابی، علی ‌طاهری، رومینا ‌بختیاری، علیرضا ‌دماوندی بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش می‌کنند.
 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha