• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062415195
  • خبرنگار : 50037

معرفی ۵ پرونده حریق عمدی اراضی ملی استان همدان به مراجع قضایی

معرفی ۵  پرونده حریق عمدی اراضی ملی استان همدان به مراجع قضایی

ایسنا/همدان فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از معرفی پنج پرونده حریق عمدی اراضی ملی سطح استان همدان به مراجع قضایی خبر داد.

سرهنگ مهدی نوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال جاری پنج مورد از مسببان عمدی حریق و آتش سوزی اراضی ملی سطح استان همدان با تشکیل پرونده برای رسیدگی به تخلف آنان به مراجع قضایی معرفی و ارجاع شده‌اند که منتظریم رای و محکومیت قطعی آنان توسط مراجع قضایی اعلام شود.

وی با بیان اینکه با قطعی شدن رای  مراجع قضایی، رای محکومیت این افراد را در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد، افزود: از پنج مورد مسبب حریق عمدی آتش سوزی اراضی ملی سطح استان همدان یک مورد آن مربوط به شهرستان همدان و چهار مورد آن مربوط به شهرستان اسدآباد بوده است.

سرهنگ نوری  با اشاره به اینکه بسته به نوع تخلف این افراد مرجع قضایی برای این افراد جریمه قانونی و یا حتی حبس در نظر خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: با توجه به بارش های خوب امسال در استان‌های زاگرسی کشور از جمله در استان همدان، به تبع این بارش‌ها رویش گیاهی خوبی در مراتع و اراضی ملی به وجود آمد که این عامل با شروع فصل گرما احتمال حریق و آتش سوزی مناطق استان‌های زاگرسی را بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه امسال حریق و آتش سوزی مراتع و اراضی ملی سطح استان همدان به نسبت سال گذشته از افزایش بسیاری برخوردار بود، یاد آور شد: در سال گذشته در سطح استان همدان تنها ۱۷.۵ هکتار از مراتع دچار حریق و آتش سوزی شدند حال اینکه  از ابتدای شروع فصل گرمای امسال  تاکنون  در سطح استان همدان شاهد ۴۰ فقره آتش سوزی در عرصه منابع ملی بودیم که در این آتش سوزی‌ها حدود ۶۲۰ هکتار از مراتع سطح استان در آتش سوخت و خاکستر شد.

سرهنگ نوری ادامه داد: از ۶۲۰ هکتار حریق وآتش سوزی اتفاق افتاده در سطح استان همدان حدود ۵۰ درصد این موارد از آتش سوزی‌ها تاکنون به شهرستان اسدآباد اختصاص داشته است که در همین رابطه چهار مورد مسبب عمدی حریق در این شهرستان دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد موارد آتش سوزی های رخ داده در عرصه ملی و مراتع سطح استان عوامل انسانی و سهوی و غیر عمد بوده است، یادآور شد: کمترین موارد آتش سوزی امسال  مراتع شامل هفت هکتار  به شهرستان کبودراهنگ اختصاص داشته است ضمن اینکه در شهرستان فامنین موردی از آتش سوزی و حریق مراتع در سال جاری خوشبختانه نداشته ایم و صفر بوده است.

سرهنگ نوری با اشاره به شرایط ویژه امسال مراتع و عرصه منابع طبیعی از نظر پوشش بالای گیاهی ،افزود: آتش‌های کوچکی که طبیعت گردان برای تفریح روشن می‌کنند حتما پس از استفاده، از خاموش شدن آن اطمینان لازم را حاصل کنند چرا که همین آتش کوچک ممکن است به دلیل سهل انگاری و سرایت آن به اراضی ملی، هکتارها از عرصه ملی را به خاکستر تبدیل کرده و گونه های جانوری و گیاهی بسیاری  را از بین ببرد که تا سالیان سال غیر قابل جبران باشد.

 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: اگر هر یک از افراد در عرصه منابع ملی و یا هر جای دیگری با حریق مواجه شد حتی الامکان تا جایی که به وی آسیب نرسد  نسبت به اطفا آتش تلاش  کند چرا که اطفا آتش در زمان شروع آن آسان‌تر بوده و راحت تر می‌توان آن را مهار کرد.

سرهنگ نوری با بیان اینکه درصورت  هر گونه آتش سوزی احتمالی در اراضی و مراتع ملی درخواست می‌شود مردم عزیز بلافاصله این موارد را از طریق  شماره تلفن ۱۵۰۴ گزارش دهند، اظهار کرد: سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی پاسخگو بوده و اگر هرگونه گزارشی از هر شهرستانی در سطح استان دریافت شود بلافاصله نفرات یگان حفاظت منابع طبیعی برای ماموریت به آن منطقه اعزام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha