• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062414884
  • خبرنگار : 30147

شهردار ریوش مطرح کرد

۸۰ درصد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده برای ۶ شهر

۸۰ درصد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده برای ۶ شهر

ایسنا/خراسان رضوی شهردار ریوش بر اصلاح شیوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد و گفت: ۸۰ درصد اعتبارات در خراسان رضوی برای ۵ تا ۶ شهر که درآمد پایدار و قطعی دارند گذاشته شده است.

محمد امین در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده حدود ۸۰ درصد اعتبارات بین کلان شهرها و شهرهای بالای ۱۵۰ هزار نفر توزیع می‌شود و فقط ۸ تا ۱۰ درصد اعتبارات برای شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور ساکن شهرها هستند، افزود: سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ماده ۳۹ و در دو بند الف و ب توزیع می‌شود.

شهردار ریوش اظهار کرد: بر اساس بند الف ۱۰ درصد اعتبارات توسط سازمان شهرداری‌ها و بر اساس شاخص جمعیت و توسعه توزیع می‌شود ولی در قسمت دوم توزیع ۹۰ درصد اعتبارات توسط سازمان امور مالیاتی و بر اساس شاخص جمعیت است.

وی این وضعیت توزیع اعتبارات را عامل شکاف توسعه دانست و خاطرنشان کرد: بدون شک طی ۳ سال آینده بین خدمات و محیط شهری در شهرهای بزرگ‌تر با شهرهای کوچک‌تر شکاف ایجاد خواهد شد.

 امین با بیان اینکه به زودی تاب‌آوری شهرهای کوچک برای ماندگار کردن شهروندانشان به شدت کاهش یافته و موج مهاجرت توسعه خواهد یافت، اظهار کرد: علیرغم اینکه شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر برای حقوقشان مشکل دارند ولی فقط ۷ تا ۸ درصد اعتبارات برایشان در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: اعتبارات ماده ۳۹ و ۴۲ قانون ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای هدفمندی اختصاص یافته و قسمت عمده‌ای از سهم شهرداری‌ها داده نشد.

شهردار ریوش با اشاره به اینکه گرچه بر اساس ماده ۴۲ حدود ۲۰ درصد از عوارض گمرکی کالاهای وارداتی برای کمک و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است اما برای طرح هدفمندی اختصاص یافت، افزود: شهری که باید خودگردان و پایه درآمدی داشته باشد اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: گرچه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی درصدی برای سایر نهادها از محل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی کرد، اما باید این اقدام پس از کسر سهم شهرداری‌ها مد نظر قرار می‌گرفت.

امین ادامه داد: رویه سازمان برنامه و بودجه در توزیع اعتبارات سرمایه تملک دارایی این است که صرفاً برای توسعه معابر و ایمن‌سازی مسیل‌ها و رودخانه‌ها اعتبار در نظر می‌گیرند و پروژه‌های بزرگ‌تر شهرداری‌ها عموماً مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: انتظار داریم رویه و دستورالعمل جدی‌تری در سازمان برنامه و بودجه کشور برای بهره‌مندی شهرداری‌ها از اعتبارات تملک دارایی دیده شود، حتی در سال ۱۴۰۱ دستورالعملی در سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید که عموماً تا ۹۰ درصد اعتبارات شهرداری‌ها را تخصیص ندادند و برخی از پروژه‌ها حذف شد.

شهردار ریوش اظهار کرد: علیرغم اینکه هزینه‌های درآمدها و اعتبارات دولتی شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده از سویی هزینه‌های عملیات اجرایی به شدت افزایش یافته و کفاف اجرا و عملیات در شهرداری‌ها را نمی‌دهد.

وی همچنین در خصوص وضعیت قیر شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها هر روز در حال به‌روزرسانی و ارائه خدمات هستند و مصرف قیرشان بسیار است، اما قیری که در نظر گرفته می‌شود کفاف اجرا و عملیات پروژه‌های آسفالت شهرداری را نمی‌دهد.

امین با بیان اینکه امیدواریم شهرداری‌های شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر مورد توجه بیشتری قرار گیرند، اظهار کرد: شهرداری‌های ۸ شهرستان ترشیز کهن نیازمند اعتبارات ویژه‌ای هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha