• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062414804
  • خبرنگار : 50663

عضو کمیسیون عمران مجلس:

عدم تمایل وزارتخانه‌ها به واگذاری اختیارات خود، مهمترین عامل تمرکزگرایی است

عدم تمایل وزارتخانه‌ها به واگذاری اختیارات خود، مهمترین عامل تمرکزگرایی است

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر می‌رسد عدم تمایل وزارتخانه‌ها به واگذاری اختیارات خود به مدیران استانی‌ مهمترین عامل عدم اجرای صحیح تمرکززدایی است.

حسین محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در نشست با فعالین اقتصادی و سیاسی خراسان رضوی مبنی بر لزوم تفویض اختیارات به مدیران استانی و کاهش تمرکزگرایی، اظهار کرد: نگاه دولت‌های مختلف به این موضوع متفاوت بوده است. در دولت نهم و دهم، اختیارات به استانداران و مسئولین محلی تفویض شد. در آن برهه زمان فارغ از گشایش اقتصادی که در کشور ایجاد شده بود، یکی از عواملی که باعث شد به اهداف تعریف‌شده در حوزه توسعه و عمران دست یابیم، همین تفویض اختیارات بود که البته افراط‌هایی در این زمینه انجام شد؛ از جمله حذف سازمان برنامه و بودجه و تبدیل آن به معاونت زیرمجموعه‌ای در استانداری که شاید کار مدبرانه‌ای نبود.

وی با بیان اینکه اما در دولت یازدهم و دوازدهم ما با سیاست‌های انقباضی و تمرکزگرایی مواجه بودیم، افزود: در دولت یازدهم انحصار در سازمان برنامه و بودجه و به نوعی مقابله با سیاست‌های دو دولت قبل رخ داد. فارغ از دلایل مختلفی که در حوزه توسعه و عمران کشور نقش داشته، یکی از دلایل رکود همین مسئله بود. زیرا اساسا مشکلات تمام کشور در پایتخت قابل حل نبود و همین باعث شد موضوعات بر زمین مانده زیادی در کشور به وجود آید.

نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به بینابینی بودن دولت سیزدهم در تفویض اختیارات، عنوان کرد: در دولت مرحوم رئیسی نگاه بینابینی بود؛ نمی‌توان گفت تفویض اختیارات به شکل خاصی انجام شد و همچنین نمی‌توان گفت مانند دولت قبل، تمرکزگرایی مدنظر بوده است. از نظر بنده مداخله دادن مسئولین محلی در امور می‌تواند بسیار در حصول نتایج مناسب و مثبت در حوزه‌های مختلف کشور کارگشا باشد.

محمدزاده با بیان اینکه به طور کلی در تمام این سال‌ها تمرکززدایی به شکل مناسبی اجرا نشده است، اضافه کرد: همیشه موضوع تفویض اختیارات، با یک‌سری ترمزها و موانع مواجه است. به نظر می‌رسد عدم تمایل وزارتخانه‌ها به واگذاری اختیارات خود به مدیران استانی‌ مهمترین عامل عدم اجرای صحیح تمرکززدایی است. تصور بنده این است که بحث اقتدارگرایی در اساس مدیریت در کشور ما بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: طبیعی است که هر رده مدیریتی در کشور گاها آمیخته با اقتدارگرایی است. وجود این نگاه در وزارتخانه‌ها، سازمان‌های پایتخت و... مغایر با تفویض اختیارات است. اگر بتوان حل امور با مداخله دادن مسئولین محلی و کنارهم نشاندن تمام اقشار و رده مدیریتی کشور را ترویج داد، نتایج مطلوب و مثبتی کسب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha