• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062213789
  • خبرنگار : 50455

عصر غیبت؛ دوران حرکت بر مدار ولایت

عصر غیبت؛ دوران حرکت بر مدار ولایت

ایسنا/قم معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در عصر حاضر حضرت مهدی(عج) با بیان یکسری از شاخص‌ها ما را برای انتخاب نایب عام راهنمایی کردند؛ این شاخص‌ها در فقها و در رأس آنان ولی فقیه نمایان است و مردم باید نسبت به نایبان عام ولایت پذیری داشته باشند.

حضرت مهدی (عج) در سحرگاه ۱۵شعبان ۲۵۵هجری قمری چشم به جهان گشود. ایشان دوازدهمین جانشین پیامبر و همان مهدی موعود است. حضرت مهدی(عج) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری(ع) در سن پنج سالگی به امامت رسیدند.

حسین الهی نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: غیبت امام زمان(عج) حادثه‌ای مهم و سرنوشت ساز در عصر مهدویت است؛ این پدیده دربردارنده غیبت صغری و غیبت کبری می‌شود.

الهی نژاد در خصوص تفاوت‌های غیبت صغری و کبری گفت: امام عصر(عج) در زمان غیبت صغری از طریق نامه نگاری با شیعیان در ارتباط بودند، ولی این امر در غیبت کبری انجام پذیر نیست. در غیبت کوتاه مدت با برگزیدن چهار نایب خاص به نام‌های عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری امام با شیعیان ارتباط می‌گرفتند.

وی افزود: در عصر حاضر حضرت مهدی(عج) با بیان یکسری از شاخص‌ها ما را برای انتخاب نایب عام راهنمایی کردند؛ این شاخص‌ها در فقها و در رأس آنان ولی فقیه نمایان است و مردم باید نسبت به نایبان عام ولایت پذیری داشته باشند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: مردم از آغاز امامت امام علی(ع) تا امامت امام حسن عسگری(ع) با امامان خویش ارتباط داشتند، با قطع یکباره این ارتباط مردم دچار انحراف و سردرگمی می‌شدند، به همین علت غیبت صغری با نایبان خاص مطرح شد تا از این سردرگمی‌ها پیشگیری کند.

الهی نژاد ادامه داد: بر اساس تدبیر الهی، برای حضرت موسی(ع) دوازده جانشین، حضرت عیسی(ع) دوازده حواری و پیامبر اکرم(ص) نیز دوازده امام منصوب شدند، با توجه به اینکه 11 امام توسط مردم و حاکمین به شهادت رسیدند، به دستور خداوند متعال غیبت حضرت صاحب الزمان(عج) پیش آمد تا از جان ایشان حمایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود امام در جامعه باشد و خداوند از جان او محافظت کند، گفت: امام زمان(عج) برای حفظ جان خود در موارد نادر از اعجاز استفاده می‌کنند به دستور خداوند امام باید به طور عادی حفظ شود، به علت اینکه اساس و ریشه دنیا بر روی اعجاز بنا نشده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند وجود امام زمان در غیبت کبری مانند خورشید پشت ابر است، درست است که خورشید پشت ابر دیده نمی‌شود ولی مانع پدید آمدن روز نیست، ما امام عصر(عج) خود را نمی‌بینم ولی وجود ایشان در زندگی ما احساس می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha