• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062113397
  • خبرنگار : 50549

مدیر کل آموزش و پرورش استان:

بیشترین مدارس دوشیفته خراسان رضوی درمقطع ابتدایی است

بیشترین مدارس دوشیفته خراسان رضوی درمقطع ابتدایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به روند کاهشی مدارس دوشیفته گفت: اغلب مدارس دوشیفته استان را مدارس ابتدایی به خود اختصاص داده است.

سیدامیر شوشتری امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه، در نشست خبری «پروژه مهر» در آستانه بازگشایی مدارس، با بیان اینکه مهر امسال مجهزتر و آماده‌تر از مهرهای ۲ سال گذشته هستیم،  افزود: تاکنون  یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز  ثبت نام کردند که  برای کامل شدن ثبت‌نام، باید این آمار به یک میلیون و ۵۱۰ هزار برسد.

شوشتری اظهار کرد: با توجه به کمبودها و نواقصی که وجود داشت، در ثبت نام‌ها تأخیر داریم که تلاش می‌کنیم تا قبل مهر انجام شود و در راستای اینکه مهر ماه بدون تأخیری داشته باشیم، امتحانات تابستانی در مرداد ماه برگزار و این تابو که باید در شهریور برگزار شود شکسته شد.

 شوشتری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص روند آماری مدارس دو شیفته در سال جاری، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری این آمار نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته کما اینکه ما در سال های گذشته حتی مدارس سه شیفته هم داشتیم.

وی گفت: در خیلی از مناطق ۴۷ گانه استان، مدارس دو شیفته نداریم  و فقط در چند منطقه، تراکم دانش‌آموزی داریم که حدود ۷۰  الی ۸۰ درصد آن در حاشیه شهر و  نواحی یک، ۵، ۷، ۲ و  تبادکان است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص بیشترین آمار مدارس دوشیفته گفت: اغلب مدارس دوشیفته استان  را مدارس ابتدایی به خود اختصاص داده است.

شوشتری آمار دانش آموزان اتباع خارجی را حدود ۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: نسبت به جمعیت اتباع باید شاهد تعداد بیشتری دانش‌آموز باشیم که احتمالا هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند یا در مدارس غیر رسمی مشغول تحصیل هستند.

 نیاز بحرانی برای ساخت فضای آموزشی در برخی مناطق

وی  ابراز کرد: سال گذشته، استان خراسان رضوی با ساخت۲۱۷ فضا در رأس ساخت فضاها  و احداث فضاهای آموزشی و پرورشی بود و امسال هم ۲۲۰ فضای آموزشی، تربیتی و تربیت بدنی در شرف اجرا و در مهر ماه تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه سه‌شنبه‌های افتتاح  گفت: از آبان ماه سال گذشته هر هفته سه شنبه یک پروژه افتتاح شد که بر این اساس ۱۰۷۴ کلاس به کلاس‌های درس اضافه شد.

شوشتری بیان کرد: این کلاس‌ها اضافه شد، اما بحران کمبود کلاس را رفع نکرد و متاسفانه هنوز در برخی مناطق مانند حواشی شهر و برخی مناطق برخوردار و با تراکم جمعیتی، نیازمند کلاس بیشتر هستیم که امیدواریم با طرح‌های گسترده و جهشی آن را حل کنیم.

۱۶۰۰ مدرسه نوسازی شدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با طرح شهید عجمیان که سال گذشته شروع شد، گفت: این طرح، طرح نوسازی، شکیل کردن مدارس و با نشاط کردن محیط‌های آموزشی و رفع نیازهای محیط‌های آموزشی است که  در تابستان توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود و بسیج سازندگی کمک خوبی در این رابطه انجام داده و ضمن سرمایه گذاری در نوسازی مدارس، کمک می‌کنند تا این طرح‌ها به نتیجه برسد.

وی ابراز کرد: علی‌رغم اینکه سال گذشته وارد این طرح شدیم، ۱۴۰۰تا ۱۵۰۰ مدرسه را از سال گذشته در طرح قرار دادیم  که ۹۰۰ مدرسه به نتیجه رسید، اما امسال ۱۶۰۰مدرسه در طرح قرار گرفت و نوسازی شد و بسیاری از نمایندگان وزارتی برای بازدید طرح‌ها در سراسر استان اعزام شدند که اعتبارات دقیقا جای خود هزینه شود.

شوشتری اظهار کرد: در میزان و درصد ثبت نام، ثبت سفارش کتاب، تامین و سازماندهی و ابلاغ زدن برای نیروها تقریبا یک ماه و نیم از سال قبل جلو هستیم ، درصد میزان کلاس بندی به صورت تخصصی با آمار دقیق انجام و از طرف مسئولین محترم وزارت و معاونین در حال بررسی است.

 وی تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش، برای انجام پروژه مهر تاکنون ۳۰میلیارد تومان را بین مدارس توزیع کرده و قطعا ما در شروع مهر سرانه دیگری هم  برای آموزشگاه‌ها خواهیم داشت.

شوشتری عنوان کرد: در زمینه رصد و بازرسی و پیگیری نحوه ثبت نام‌ها و شکایات مردمی، تاکنون  ۱۶۳۸ بازدید از مدارس انجام شده یا در حال انجام است و مرتب به مدارس سرکشی و مکاتبه و تماس گرفته می‌شود.

وی افزود : تا کنون ۱۲۵  مورد تذکرات کتبی به برخی مدارس داده شده و در برخی لغو ابلاغ مدیران، بدون معرفی به هیئت تخلفات صورت گرفته و در ۲۳  مورد معرفی به هیئت تخلفات انجام شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کنکور از سوی دانش آموزان خراسان رضوی اضافه کرد: در مسابقات علمی  و کسب رتبه برتر کنکور استان خراسان رضوی خوش درخشید، علاوه بر این میانگین دروس نهایی استان و درصد قبولی همیشه از میانگین کشوری بالاتر بوده است. همچنین در کل برنامه‌های المپیادی حضور فعال داشته و درمجموع استان خراسان رضوی، ۸۰ مدال را کسب کرد.

وی اظهار کرد: سال گذشته طرح‌های قرآن و نماز هم خیلی گسترده انجام شد و در سال تحصیلی گذشته طرح برجسته‌ای مانند طرح شهید عاصمی خوب جلوه کرد و امسال ۷۰۰۰ معلم ابتدایی برای طرح شهید عاصمی دعوت شدند تا نحوه روخوانی قرآن را به دانش آموزان آموزش دهند که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ نفر قبول شدند و این تعداد از معلمان، حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز را تحت آموزش قرار دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha