• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403062113353
  • خبرنگار : 71461

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی

تا وقتی امام جماعت داریم چرا مشکلات را دیگران حل کنند؟

تا وقتی امام جماعت داریم چرا مشکلات را دیگران حل کنند؟

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر امام جماعت مسجد در نقطه رهبری و راهبری محیط پیرامون قرار گیرد، مردم دور او جمع می‌شوند و دست در دست او می‌گذارند و آنگاه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. اگر سازوکاری برای توانمندسازی امام و رشد او ایجاد کنیم و به او یاد دهیم تا تیم بسازد و محله خود را رشد دهد، می‌تواند مشکلات را حل کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی -معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی- امروز چهارشنبه (۲۱ شهریورماه) در نشست تشریح برنامه‌های دوره «توانمندسازی محله پیشرفت» که به همت بنیاد هدایت، ویژه امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور برگزار شد با بیان اینکه مهم‌ترین مسائل و مشکلات امروز ما آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی رویداد محله پیشرفت برگزار خواهد شد. ‌

وی با اشاره به اینکه معتقدیم اسلام دارای یک حکمرانی اختصاصی است، گفت: جمهوری اسلامی تشکیل شد تا برای مشکلات و مسائل، راه‌حل دینی و اسلامی ارائه دهد. امام راحل(ره) فرمود اسلام برای حل مسائل ما حرف دارد و به دنبال راهی که تنها برای منفعت مالی و راحتی دنیا آن هم تنها برای قشر خاص نمی‌رویم. انقلاب اسلامی با این مبنا شروع شد. امروز ثمرات تمدن غرب در خانواده، مشکلات روحی، محیط زیست، زندگی و ... می‌بینیم که دستاورد این گزاره است که انسان خود برای مسائلش راه‌کار دارد. در این نوع حکمرانی، مسجد دارای جایگاه اساسی است که مرکز حکومت پیامبر(ص) اسلام بوده است و تمام امور جامعه در کنار مسائل عبادی شکل می‌گرفت. بعد از گذر زمان، مسجد تنها محلی برای عبادت شد.

وی با بیان اینکه مسجد می‌تواند محل حکمرانی نظام اسلامی باشد اما نه به این معنا که همه امور به مسجد بیاید، گفت: مسجد، محور حکمرانی کلان می‌تواند باشد که ارتباطی با دیگر نهادها و دستگاه‌ها دارد.

عزت‌زمانی با طرح این سوال که چه تعداد پاسگاه برای حفظ امنیت در کشور داریم، تصریح کرد: در مجموع ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ پاسگاه داریم که برای حفظ امنیت تلاش می‌کنند. ‌پس چرا فکر می‌کنیم ۷۰ الی۸۰ هزار مسجد نمی‌توانند مسئله حل کنند؟، در درون مسجد شبکه امامت، مرکز برقراری پیوندهای اجتماعی میان مردم است و استعدادهای آنان را شکوفا می‌کند. در سازمان تبلیغات و بنیاد هدایت، فهم ما این است که جدی‌ترین مجموعه که می‌تواند ارتباطات چهره به چهره با مردم داشته باشد و استعدادهای آنان را رشد دهد، امام است اما او هم با کمک مردم باید حل مسئله کند.

امام جماعت یک مسجد رشد کند، مشکلات محله حل می‌شود 

وی در ادامه تصریح کرد: در این مدل حکمرانی، قدم اول حل مسئله و قدم دوم پیشرفت است. اگر امام در نقطه رهبری و راهبری محیط پیرامون قرار گیرد، مردم دور او جمع می‌شوند و دست در دست او می‌گذارند و آنگاه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. اگر سازوکاری برای توانمندسازی امام و رشد او ایجاد کنیم و به او یاد دهیم تا تیم بسازد و محله خود را رشد دهد، می‌تواند مشکلات را حل کند. این کار را حدود ۴ سال است که در بنیاد هدایت شروع کردیم. این مدل را هم در قالب نمایشگاهی با عنوان مسجد جامع پرداز ارائه کردیم که در حال حاضر به صورت دائمی، در مسجد جمکران برپاست.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تلاش کردیم امام جماعت مسجد را با عنوان امام رشد دهیم با این عبارت که او، امام محله است و باید برای تمام محله برنامه‌ریزی کند. براساس دستور اسلام یک مسجد با ۴۰ خانه اطراف خود باید ارتباط داشته باشد و آنها را محله خود بداند. امروز در هزار نقطه کشور که محل‌های پر آسیب هستند، هزار طلبه فعال و به عنوان امام محله مشغول کار هستند.

عزت‌زمانی گفت: با همکاری مسوولان و وزارت کشور دولت قبل، مدلی برای حل مسائل با محوریت مسجد و با همراهی مردم پیشنهاد دادیم که برای عملیاتی شدن آن یک رویداد تعریف کردیم. امام و تیم او را در دوره‌های مختلف توانمندسازی آموزش دادیم که یکی از مراحل آن حضور در قم و بازدید از نمایشگاه و شنیدن حرف و نکات ما بود. یک امام با تیم خود باید نقشه پیشرفت محله را ترسیم کند و برای رسیدن به آن مسائل و مشکلات را بررسی کنند و برای حل آن برنامه‌ریزی داشته باشند. ابتدا ۱۰۰۰ مسجد انتخاب شدند و از دل آن ۷۰۰ مسجد مجری شد که امامان و تیم آنها در قم حضور پیدا کردند و آموزش دیدند. راهبران هم در مساجد حضور پیدا کرده و تلاش کردند تا این مدل را پیاده کنند. هفته آینده نفرات برگزیده این دوره در مشهد، دوره تکمیلی را خواهند گذراند تا به عنوان الگو به مساجد معرفی شوند.

«سند ملی مسجد» در گرو تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است

عزت‌زمانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین آسیب و مسئله گره ذهنی خودمان است و تا این موضوع برطرف نشود، حرکتی رخ نخواهد داد، گفت: جهاد تبیین برای باز کردن همه گره‌های ذهنی است که اگر این حل شود، صدها مسئله برطرف خواهد شد. برخی از امامان محله با شناسایی مسائل محله خود با کمک مردم، گره‌گشایی کردند که با ارائه آن در رسانه‌ها به دنبال الگوسازی این اقدامات هستیم.  سند ملی مسجد در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب قرار گرفته است که ذیل آن تقسیم‌کارهایی برای نهادهای مرتبط صورت می‌گیرد. سازمان تبلیغات موظف به توانمندسازی امام، حوزه علمیه موظف به تربیت امام جماعت، بسیج موظف به تربیت و تأمین نیروی انسانی در مسجد و... می‌شود. ۸۰ هزار مسجد در کشور داریم که ۳۰ هزار مسجد دارای امام فعال هستند.

در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام ایرجی- مسئول راهیاران بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی- گفت: دوره محله پیشرفت از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و اختتامیه آن در مشهد برگزار می‌شود. ‌این دوره شامل رویدادهای مختلفی اعم از رویداد شهید آرمان با حضور ۱۰۰۰ امام محله در قم، سرکشی راهیاران در مساجد، دو رویداد ۱۰۰ نفره برای بانوان با عنوان شهیده فاتحی، رویداد شهید اصلانی با حضور امام محله و تیم او در مرکز استان، نشست شهید شهرکی با حضور امام و تیم همراهش بود که بناست اختتامیه آن در مشهد برگزار شود و برگزیدگان تجلیل شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha