• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403062113243
  • خبرنگار : 71604

موشک کوچک‌مقیاس «سوپر هوی» در تونل باد آزمایش شد

موشک کوچک‌مقیاس «سوپر هوی» در تونل باد آزمایش شد

شرکت «اسپیس‌ایکس» مدل کوچک‌مقیاس موشک «سوپر هوی» را در تونل باد آزمایش کرد تا آن را برای ماموریت «آرتمیس ۳» آزمایش کند.

به گزارش ایسنا، ناسا و شرکای صنعتی آن به پیشرفت خود به سوی تحقق ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis III) و فراتر از آن که اولین مأموریت‌های فرود انسان روی ماه هستند، ادامه می‌دهند.

به نقل از ناسا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) که ارائه‌دهنده تجاری سیستم فرود انسان برای ماموریت آرتمیس ۳ و آرتمیس ۴ است، اخیرا مدلی را در مقیاس ۱.۲ درصد از موشک «سوپر هوی»(Super Heavy) در تونل باد طرح واحد فراصوتی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا واقع در کالیفرنیا آزمایش کرده است. موشک سوپر هوی، سیستم فرود انسانی «استارشیپ»(Starship) را به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس به ماه پرتاب خواهد کرد.

تونل باد در طول آزمایشات، یک جریان هوا را بر آن داشت تا با سرعت بالا در مدل مقیاس سوپر هوی که مقاومت هوا را در طول پرواز تقلید می‌کرد، به حرکت درآید. تونل باد، مدل سوپر هوی را که به حسگرهای اندازه‌گیری فشار چسبانده شده بود، در معرض سرعت باد قرار داد.

سپس مهندسان، نحوه واکنش مدل سوپر هوی را به شرایط شبیه‌سازی‌شده پرواز بررسی کردند و پایداری، عملکرد آیرودینامیکی و موارد دیگر را مورد ارزیابی قرار دادند. مهندسان از این داده‌ها برای به‌روزرسانی نرم‌افزار پرواز سوپر هوی و استارشیپ و اصلاح طراحی بیرونی نسخه‌های آینده تقویت‌کننده استفاده کردند. این آزمایش که حدود دو هفته به طول انجامید، در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شد.

اسپیس‌ایکس قصد دارد پس از اتمام صعود و جدایی سوپر هوی از سیستم فرود انسان استارشیپ در سفر به ماه، تقویت‌کننده را برای استفاده مجدد به محل پرتاب بازگرداند. سیستم فرود انسان استارشیپ، مسیر خود را به سمت ماه ادامه خواهد داد.

برای رسیدن به ماه در ماموریت‌های آرتمیس، فضانوردان در کپسول «اوریون»(Orion) ناسا با موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب خواهند شد. زمانی که اوریون در مدار ماه قرار بگیرد، به سیستم فرود انسان استارشیپ یا پایگاه قمری «دروازه ماه»(Lunar Gateway) متصل خواهد شد. پس از اتصال کپسول، فضانوردان از اوریون یا دروازه ماه به سمت سیستم فرود انسان استارشیپ حرکت خواهند کرد که آنها را به سطح ماه خواهد برد. پس از اتمام فعالیت‌های روی سطح، استارشیپ فضانوردان را به اوریون یا دروازه ماه باز خواهد گرداند. فضانوردان برای سفر بازگشت به زمین، به کپسول اوریون منتقل خواهند شد.

با ماموریت آرتمیس، ناسا بیشتر از هر زمان دیگری در ماه کاوش خواهد کرد، نحوه زندگی و کار دور از خانه را یاد خواهد گرفت و برای اکتشافات انسانی آینده در سیاره سرخ آماده خواهد شد. سامانه پرتاب فضایی ناسا، سیستم‌های اکتشافی روی زمین و کپسول اوریون همراه با سیستم فرود انسان، لباس‌های فضایی نسل بعدی، پایگاه قمری دروازه ماه و ماه‌نوردهای آینده، پایه‌های ناسا برای اکتشاف در اعماق فضا هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha