• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403062113110
  • خبرنگار : 50649

مدیر حوزه‌های علمیه فارس:

اخلاق و تقوا به علم جهت می‌دهد/ مرمت حوزه‌های علمیه تاریخی تسریع شود

اخلاق و تقوا به علم جهت می‌دهد/ مرمت حوزه‌های علمیه تاریخی تسریع شود

ایسنا/فارس مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه اخلاق و تقوا به علم جهت می‌دهد، نتیجه علم بدون اخلاق و تقوا را کشتار گسترده مردم غزه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی امروز، ۲۱ شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه حوزه علمیه تشیع با قدمتی بیش از یک هزار سال در راستای رسالت و مسئولیت خطیری که بر عهده دارد، نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: از اولین رسالت‌های حوزه بعد از شروع عصر غیبت، علمای حوزوی اقدام به تدوین کتب روایی کردند چراکه روایت‌ها در حال اضمحلال بودند و بعد از آن بحث سنت اجتهاد توسط عالمان دینی مطرح شد.

وی با بیان اینکه در استان فارس مدارس علمیه‌ای با بیش از ۸۰۰ سال قدمت داریم، افزود: از سوی دیگر شاهد تحولاتی در حوزه بین‌الملل و گسترش علوم در رشته‌های مختلف و به تبع شاهد ظهور اندیشه‌ها و مقاطع فکری در انسان هستیم.

محمودی همچنین گسترش امواج رسانه‌ای و ظهور تمدن رقیب‌های تمدنی به خصوص تمدن غرب را از دیگر شرایط و تحولات امروز جامعه دانست و افزود: به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شناخته شدن اسلام، رقابت‌های تمدنی بیشتر شده است لذا برای اینکه بتوانیم رسالت و جایگاه حوزه علمیه را حفظ کنیم و با رقیب خود بتوانیم هماوردی داشته باشیم، لازم است که در گام نخست حوزه‌های علمیه توسط رسانه‌ها بیشتر معرفی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، حوزه‌های علمیه را یکی از خاستگاه‌های بسیار مؤثر در تولید و تقویت علم در جامعه توصیف کرد و افزود: یکی از مؤلفه‌های بسیار مؤثر در حوزه‌های علمیه بحث تقواست.

وی با بیان اینکه رسالت حوزه علمیه چند بخش است، گفت: نخستین رکن، بحث دانش‌بنیانی و حقیقت محوری حوزه است. یکی از وظایف حوزه علمیه، تربیت دانشمندان و علماست. قطعاً پرورش و تربیت عالمان دینی مستلزم این است که حوزه علمیه از غنای فوق‌العاده علمی برخوردار باشد.

محمودی، دومین رکن حوزه علمیه را اخلاق‌محوری و تقوامحوری عنوان کرد و گفت: اخلاق و تقوا به علم جهت می‌دهد و علمی که دارای جهت نباشد، آن چیزی می‌شود که امروز در دنیای غرب شاهد آن هستیم. نتایج علمی که اخلاق در آن نیست، کشتار گسترده مردم غزه است.

خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه سومین رکن حوزه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن است، بهترین نمونه این کارکردها را انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: خاستگاه انقلاب اسلامی حوزه علمیه است.

وی با تصریح اینکه رکن چهارم حوزه علمیه، آینده‌نگری است، برای اینکه حوزه علمیه بتواند نیازهای متغیر انسان معاصر در عرصه فردی و بین‌الملل را پاسخگو باشد، گفت: یکی از بخش‌های حوزه علمیه بخش بین‌الملل است و در همین راستا اقدام به تأسیس زبانکده حوزه علمیه با حمایت امام جمعه شیراز در این کلان‌شهر کردیم و به موفقیت‌های بسیار خوبی هم دست یافتیم.

محمودی با بیان اینکه طلاب زبان‌دان در نقاط مختلف به خصوص مناطق گردشگری و فرهنگی حضور می‌یابند، گفت: حوزه علمیه آینده‌نگری در دستور دارد و در علومی که می‌تواند در آینده بسیار گسترده شود مثل هوش‌ مصنوعی گام‌های موثری برمی‌دارد تا بتواند از این تکنولوژی برای آینده استفاده کند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حوزه فارس تلاش کردیم تا احیاگر حوزه با عظمت تشیع باشیم، از تحصیل ۲ هزار و ۵۰۰ در مراکز حوزوی استان خبر داد و گفت: همچنین بیش از ۲ هزار طلبه استان فارس در قم مشغول به تحصیل هستند که مجموعاً قریب ۵ هزار طلبه مشغول به تحصیل و تدریس داریم.

فعالیت ۸۶ مرکز حوزوی در فارس

وی از فعالیت ۵۴ حوزه علمیه آقایان و ۳۲ حوزه بانوان در استان خبر داد و گفت: بعد از قم، استان فارس دارای بیشترین حوزه علمیه است که این تعداد حوزه علمیه به دلیل استقبال خوب جوانان تشکیل شده است.

محمودی همچنین به پذیرش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: علی‌رغم برخی کاستی‌ها و مشکلات سال گذشته شاهد رشد ثبت‌نام در ورودی حوزه‌های فارس بودیم و امسال هم این تعداد بیشتر شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس از برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مراکز حوزوی استان هم در بخش آقایان هم بانوان در روز ۲۴ شهریورماه جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ خبر داد و گفت: این مراسم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با سخنرانی آیت‌الله احمد بهشتی و آیت‌الله دژکام برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان فارس تنها استانی است که سه مرجع تقلید در بین مراجع شیعه دارد، گفت: آیات عظام کریمی جهرمی، بهشتی و مکارم شیرازی مراجع تقلیدی شیعیان از استان فارس هستند.

محمودی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص حوزه‌های علمیه تاریخی استان نیز گفت: برخی از حوزه‌های علمیه استان فارس تاریخی هستند مانند مدرسه علمیه خان، منصوریه، حکیم و... که به مروز زمان و تغییرات آب و هوایی مستهلک می‌شوند و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند البته میراث فرهنگی همکاری خوبی دارد اما نیاز به تسریع مرمت دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس همچنین با بیان اینکه استان فارس بیشترین طلاب طرح امین کشور را دارد از فعالیت یک هزار و ۴۷۰ نفر طلبه در این طرح خبر داد و گفت: در طرح هجرت هم حدود ۷۰۰ طلبه در حال فعالیت هستند اما با توجه به اینکه در استان فارس قریب ۵ هزار مسجد داریم، این تعداد طلبه طرح هجرت کم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha