علی نیک مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در نشست خبری که امروز، ۲۰ شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اتوبوسرانی یکی از سازمانهای خدمت رسان سطح شهر است که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد.
وی ادامه داد: ما در طول روز بسته به ایام مختلف بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مسافر جابه جا می کنیم و در مناسبتهای مذهبی این میزان افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: به محض ورود اتوبوسها به پایانه، کار تعمیرات، تعویض روغن، شست و شو و نظافت و تامین سوخت انجام میشود تا خللی در چرخه خدمترسانی وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: با توجه به عدم فعالیت مترو و تراموا در قم حمل و نقل عمومی محدود به اتوبوس بوده و لذا اهمیت ناوگان اتوبوس رانی در شهر بسیار مهم است.
نیک سرفاصله خطوط را مورد توجه قرار داد و گفت: برای اتوبوسها زمان بندی تعیین کردیم، زیرا اگر هزار اتوبوس داشته باشیم ولی بدون نظم باشند هیچ بازدهی نخواهیم داشت، نظم باعث رضایتمندی نسبی مردم است.
وی افزود: فاصله بین مبدا و مقصد را نیم راه می نامیم که اتوبوس باید در یک زمان بندی مشخص یک نیم راه را طی کند.
نیک اضافه کرد: در حال حاضر با تعداد ناوگانی که داریم سرفاصلهها را به سه دسته تقسیم کردیم، بعد از انجام این کار خطای بیشتر از ۲ دقیقه نداشتیم یا بسیار کم بوده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی قم تصریح کرد: مردم برای آگاهی از زمان رسیدن اتوبوسها میتوانند از طریق ۵ روش، شامل؛ اسکن بارکد، تلفن گویا، شمارهگیری کد، نرم افزار نشان و سامانهی قمیار استفاده کنند.
وی ادامه داد: از تیرماه سال گذشته به دلیل سختی تهیه پول نقد و بحث آلودگی رسما پول نقد را حذف کردیم؛ در تمام اتوبوسهای شهر دستگاه کارتخوان برای پرداخت کرایه نصب شده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اظهار کرد: مردم می توانند از طریق بارکد نصب شده پشت صندلی های اتوبوس نظرات خود را در رابطه با رانندگان اعلام کنند؛ به هر میزان راننده امتیاز بیشتری داشته باشد، کارانهی بیشتری دریافت خواهد کرد.
نیک گفت: همچنین پشت صندلیها یک بارکد دیگری نصب شده است که فرد با اسکن آن می تواند از زمان دقیق رسیدن به مقصد با خبر شود.
نیک نصب دوربین نظارتی را از دیگر اقدمات سازمان اتوبوس رانی دانست و گفت: تمام اتوبوسها دارای دوربین برای کابین راننده و مسافرین هستند و لذا ما میتوانیم تمامی حرکات و رفتار راننده را بررسی کنیم.
وی تصریح کرد: در منطقهی خیابان ولی عصر(شیخ آباد) ما ماشینهایی را تدارک دیدیم که هزینهی اتوبوس را از مردم دریافت کنند؛ زیرا به دلیل عرض این خیابان نتوانستیم خطوط اتوبوسرانی را در آن خیابان داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی قم اعلام کرد: افزایش ۳۰ درصدی حقوق، بیمه تکمیلی، تهیه لباس فرم و صبحانه روزانه برای رانندگان اتوبوس ها فراهم شده است؛ رانندگی اتوبوس جز شغلهای سخت محسوب میشود لذا تلاش کردیم که شان و شخصیت راننده را حفظ کنیم.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی قم با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اتوبوسهای قم ملکی است، گفت: تعداد اتوبوس های سازمان ۳۷۹ دستگاه است که از این تعداد ۲۶۵ دستگاه فعالیت دارد که این تعداد باید به ۵۰۰ دستگاه برسد.
وی ادامه داد: متوسط عمر اتوبوسهای ما حدود ۵ سال است و نسبت به بقیه شهرهای کشور اتوبوسهایی با طول عمر کمتری داریم.
انتهای پیام
نظرات