• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403061911588
  • خبرنگار : 50180

معاون سواد آموزی استان:

۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۵۹ ساله کرمانشاه باسواد هستند

۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۵۹ ساله کرمانشاه باسواد هستند

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، در حال حاضر ۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۵۹ ساله استان باسواد هستند.

یاسر کرمی، امروز (۱۹ شهریور) در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سوادآموزی(۸ سپتامبر) برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون حدود ۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۵۹ ساله استان کرمانشاه باسواد هستند، گفت: از حیث باسوادی یک درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: بیشترین آمار باسوادی استان کرمانشاه به شهرستان پاوه اختصاص دارد.

وی سپس با اشاره به دلایل ریشه کن نشدن بی سوادی، این موضوع را با بازبودن مبادی ورودی بی سوادی در ارتباط دانست و گفت: عواملی مثل فقر اجتماعی و فرهنگی، مهاجرت‌های غیرقانونی و... سبب بازمانده از تحصیل شدن افراد می‌شود که نتیجه آن صفر نشدن آمار بیسوادی در استان‌ ما و دیگر استان‌ها است.

کرمی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی استان کرمانشاه در سه سال گذشته جزو استان های برتر کشور از حیث شاخص های ۲۱ گانه سوادآموزی بوده، ابراز امیدواری کرد، امسال هم این جایگاه استان در سطح کشور حفظ شود.

کرمی با بیان اینکه سال گذشته سهمیه یازده هزار و ۵۰۰ نفری در سه حوزه سوادآموزی، تحکیم و انتقال برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده بود، گفت: سهمیه استان کرمانشاه در دوره های سوادآموزی، تحکیم و انتقال به ترتیب ۴۲۰۰، سه هزار و ۴۳۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۲۲۹۷ نفر در بخش سوادآموزی، ۵۷۸۱ نفر در دوره انتقال و ۱۸۳۹ نفر در دوره تحکیم تحت پوشش دوره‌های آموزشی قرار گرفته‌اند.

کرمی سپس با اشاره به اجرای طرح روستای باسواد در استان کرمانشاه از سال گذشته، گفت: هم اکنون کار شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد روستاهای هدف به اتمام رسیده و بعد از پالایش افراد بی سواد و کم سواد، فرآیند آموزش را توسط سوادآموزان شروع خواهیم کرد.

کرمی افزود: حدود چهار هزار بی‌سواد و کم‌سواد در روستاهای استان شناسایی شده‌اند که احتمالا حدود ۴۰ درصد این افراد بی‌سواد مطلق هستند.

وی اشاره ای هم به در دست اجرا بودن طرح سواددار کردن والدین بی‌سواد دانش‌آموزان داشت و گفت: در این طرح در برنامه داریم کار شناسایی والدین بی‌سواد دانش‌آموزان را انجام داده تا از طریق دانش‌آموزان، والدین بی‌سوادشان را باسواد کنیم.

کرمی افزود: در پی این هستیم تا آموزش‌های سوادآموزی را به سمتی ببریم که از ظرفیت خانه‌های بهداشت، امام جماعت‌ مساجد روستایی و ... برای آموزش سواد به افراد بی‌سواد استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۶ مرکز یادگیری محلی در استان کرمانشاه، گفت: در مراکز یادگیری محلی، در کنار آموزش سواد دوره‌های توانمندسازی نیز به متقاضیان ارائه می‌شود.

کرمی با بیان اینکه امسال به طور ویژه طرح سواد قرآنی را در مجموعه نهضت سوادآموزی استان اجرا کرده‌ایم، گفت: در این طرح تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از ظرفیت مساجد و ائمه جماعات، آموزش‌های پایه قرآنی را در سطح استان ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه هر ساله دوره‌های تخصصی سوادآموزی را برای توانمندسازی آموزش دهندگان برگزار می‌کنیم، گفت: حدود هزار آموزش دهنده فعال در استان داریم که به طور مستمر با برگزاری دوره‌های توانمندسازی در جهت توانمندسازی آنها کار می‌کنیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان نهضت سوادآموزی برای ورود به حوزه ارائه آموزش‌های تخصصی، گفت: مجموعه نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه برای اقشار مختلف مردم به تناسب نیاز آنها دوره‌های آموزشی توانمندسازی برگزار خواهد کرد.

۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۵۹ ساله کرمانشاه باسواد هستند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha