• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403061911432
  • خبرنگار : 50022

نماینده کرج:

نباید اقتصاد را دولتی کنیم

نباید اقتصاد را دولتی کنیم

ایسنا/البرز نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اقتصاد را دولتی کنیم، باید نقش بخش خصوصی در اقتصاد و بالاتر از آن اثر گذاری بخش تعاون در اقتصاد پررنگ‌تر شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا عباسی روز دوشنبه ۱۹ شهریور در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر استان البرز که در شهرک صنعتی بهارستان برگزار شد، با اشاره به اینکه تعاونی‌های استان البرز در خط مقدم تولید فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در میان عرصه‌های گوناگون کشور مجموعه‌های فعال در حوزه تولید کشور توانستند کشور را از گردنه‌های سخت عبور دهند؛ این تلاش‌ها و زحمات توسط آنان جای تقدیر و تشکر و عرض خداقوت دارد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب سال ۵۷ مردم ایران، انقلابی فرهنگی و مردمی بود عنوان کرد: هرکجا که مردم حضور داشتند، بر بزرگترین مشکلات در کشور هم فائق آمدیم؛ یکی از نمونه های این مشکلات، جنگ تحمیلی هشت ساله بود که غیر از حضور و نقش مردم، پیروزی حاصل نمی‌شد.

عباسی با اشاره به اینکه چنین کار بزرگی در دوران دفاع مقدس انجام و بزرگترین تهدید به بزرگترین فرصت برای کشور تبدیل شد، اضافه کرد: مطمئنا در عرصه اقتصادی هم به شرط بها دادن به مردم و باور داشتن آنها موفق خواهیم شد و تهدیدهای بخش اقتصاد و تولید را به فرصت تبدیل خواهیم کرد؛ اگر مردم را در حوزه‌های اقتصادی دخیل کنیم، اتفاقات خوبی رقم خواهدخورد و فرصت های بزرگ و جدیدی برای کشور ایجاد می گردد.

وی با اشاره به اینکه بزرگان انقلاب در اوایل تشکیل نظام اسلامی، قانون اساسی را با اصول مترقی آن تصویب کردند، گفت: در قانون اساسی اقتصاد بر سه محور دولتی، خصوصی و تعاونی بنا گذاشته شده و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه تعاون هم آمده است که تا انتهای برنامه پنجم باید سهم تعاونی از اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشخص بودن مسیر حرکت تعاونی‌ها در این سال‌ها و اینکه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور هنوز کمتر از پنج درصد محقق شده ادامه داد: برای داشتن اقتصاد مقاومتی و اقتصادی که عوامل موجود در جامعه جهانی در آن تأثیر منفی نداشته و یا کمترین تاثیر را داشته باشد، باید به این موضوعات توجه جدی داشته باشیم؛ متأسفانه برخی افراد عمدا به توسعه تعاون و نقش آن در رشد تولید و اقتصاد کشور بی توجهی و یا کم توجهی می‌کنند.

عباسی با اشاره به اینکه به حوزه تعاونی کم‌توجهی شده یادآور شد: به نظر می رسد عمدی در کار است که این توجه صورت نگرفته و باید این کم توجهی و کوتاهی را جبران کنیم و در این مسیر باید بدانیم که دولت پیمانکار خوبی نیست که بخواهیم همه کارها را به او بسپاریم؛ نباید تمام امور اقتصادی را به دولت واگذار کنیم، باید اثر گذاری، حضور و نقش بخش خصوصی در اقتصاد و بالاتر از آن بخش تعاون پررنگ تر دیده شود.

وی با اشاره به تحقق نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد اظهار کرد: یک سری سرمایه‌های خُرد و سرگردان در کشور وجود دارد که با تک تک این افراد و سرمایه ها به صورت جداگانه امکان سرپا نگه داشتن مجموعه‌های تولیدی موثر وجود ندارد؛ با جمع این سرمایه‌ها و افراد در قالب یک تعاونی می‌توان آن مجموعه را سرپا نگه داشت بطوری که تعداد زیادی از افراد هم در آنجا منتفع شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به عدالت اجتماعی به عنوان یکی از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی بیان کرد: اگر دنبال پیاده‌سازی عدالت اجتماعی در کشور هستیم، یکی از راه‌های تحقق این هدف توسعه بخش تعاون است؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را در این حوزه به کار بگیریم که نه فقط به سهم۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور اکتفا کنیم بلکه سهم آن در اقتصاد را از ۲۵ درصد نیز فراتر ببریم.

عباسی با اشاره به «جهش تولید با مشارکت مردم» به عنوان نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری طرح سوال کرد: مسئولان چقدر در تشویق مردم و رفع موانع از جلوی پای مردم و بخش خصوصی برای حضور در تولید و جهش تولید نقش‌آفرینی کردند؛ چقدر برای تحقق این شعار تلاش کرده و یا در حوزه تعاون فرهنگ سازی کردیم؟

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران در این حوزه هیچ وظیفه‌ای برای خود درنظر نمی‌گیرند، افزود: در مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم به این موضوع توجه جدی داشتیم که حتماً در حوزه تعاون باید رشد خوبی داشته باشیم ولی قبل از همه باید فرهنگ‌سازی شود؛ فرهنگ تعاون خود برگرفته از فرهنگ قرآنی است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید در حوزه تعاون که یک کار خیر است، از هم سبقت بگیریم، گفت: باید در امر خیری که تعاونی است، مشارکت داشته باشیم؛ باید موانع و محدودیت‌ها را برداشته و این بخش را توسعه دهیم.

عباسی با اشاره به اینکه توسعه بخش تعاونی‌ها به افزایش تولید و مهار تورم منجر می‌شود، عنوان کرد: اگر به دنبال ایجاد گشایش در کار مردم هستیم، راه آن از مسیر افزایش تولید عبور می‌کند؛ یکی از مهمترین مسیرهای توسعه تولید در کشور هم استفاده از ظریف عظیم بخش تعاون و میدان دادن به مردم در این عرصه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha