• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061911209
  • خبرنگار : 50348

چمن فولادشهر؛ پاس‌گل برای ناامیدسازان و زنگ خطر برای فرهنگ فوتبال ایران

چمن فولادشهر؛ پاس‌گل برای ناامیدسازان و زنگ خطر برای فرهنگ فوتبال ایران

ایسنا/اصفهان حدود ۲۴ ساعت تا شروع دیدار مقدماتی جام‌جهانی برای ایران مانده بود که عکس‌های ناامیدکننده‌ای از چمن استادیوم فولادشهر منتشر شد و فوتبال‌دوستان را تحت‌تاثیر قرار داد، موضوعی که مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان آن را تمرکز بر نقطه ضعف به جای افتخار به نقاط قوت دانست.

تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب دیدار مقدماتی جام جهانی، شامگاه پنج‌شنبه (۱۵ شهریورماه) در استادیوم فولادشهر میزبان قرقیزستان بود که حریفش را با نتیجه یک بر صفر شکست داد، اما تصویر پخش‌شده از زمین نامناسب این دیدار واکنش‌های زیادی از سوی هواداران و تیم ملی به دنبال داشت تا جایی که قلعه‌نویی، بازی آشفته شاگردانش را متاثر از شرایط نامساعد زمین دانست.

در ادامه مهدی طارمی، کاپیتان دوم تیم ملی فوتبال در نشست خبری پس از بازی برابر قرقیزستان با گلایه از شرایط زمین و حواشی ایجاد شده، گفت: در یک زمین افتضاح بازی کردیم. فقط می‌آیند به ما می‌گویند که آقا بگویید زمین خوب است! این خوبه آن خوبه، تا کی بگویم خوب است، چی خوب است؟ این زمین با زمین زمانی که امیرخان بازی می‌کرد تقریباً مساوی است یعنی هیچ پیشرفتی نکرده و هیچ اتفاقی هم نیفتاده. بدتر هم شده. چه انتظاری داریم؟ سوال از شما دارم. در کل ایران، در کل باشگاه‌های ایران، چه امکاناتی برای بازیکنان فراهم می‌کنیم؟ زمین داریم؟ امکانات سخت‌افزاری یا چی داریم؟ چه چیزی دادیم به بازیکنان که از آنها پیشرفت می‌خواهیم؟ فقط حاشیه. فقط و فقط حاشیه. فوتبال ایران فقط شده حاشیه!

این در حالی است که بنا بر اعلام باشگاه ذوب‌آهن بیش از ۵۰۰ ساعت کار و تلاش شبانه‌روزی، هزینه‌ای بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان توسط شرکت سهامی ذوب‌آهن و از دست رفتن امتیاز میزبانی در هفته دوم لیگ این میزبانی ملی انجام شده و در شرایطی که گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان سال جاری چمن بسیاری از ورزشگاه‌ها را با آسیب جدی مواجه کرد، متخصصان چمن در فولادشهر طی یک پروسه ۲۶ روزه برای بهبود شرایط تلاش کردند.

حال در سوی دیگر ماجرا، مسئولان ورزش اصفهان و ذوب‌آهن نظر دیگری دارند. 

مهدی صدری، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حواشی دیدار ایران و قرقیزستان و زمین این دیدار با گلایه از بازخوردهای منعکس داده شده است، اظهار کرد: تمام زمینه‌ها و حتی زندگی‌شخصی آن قوت‌ها و ضعف‌هایی وجود دارد و ماموریم که قوت‌ها را دیده و پررنگ کرده و برای ضعف‌ها برنامه‌ریزی کنیم. مسابقاتی در سطح جهانی در اصفهان برگزار شده، واقعا انتظارم از رسانه‌ها این بود که بر این توانمندی و افتخاری متمرکز شده و آن را به‌عنوان ظرفیتی در مسیر رشد توجه ویژه‌تری داشته باشند. اما اینطور پیش نرفت.

او ادامه داد: به فاصله دو ساعت تا بازی تصاویری از چگونگی انجام بازی بر آن زمین منتشر می‌کنند. این در حالی است که ناظر AFC به اندازه کافی سخت‌گیر است، اما متقاعد شده‌اند. حال رسانه ما به اجحاف این نقطه ضعف را بزرگنمایی می‌کند و من ترجیح می‌دهم به جای اینکه بگویم چرا زیرساخت ضعیف است، چرا را به این نوع عملکرد بگویم که ناامیدی می‌پراکند.

صدری با تاکید بر اینکه گسترش فوتبال در شهرستان‌ها و لزوم توجه به زیرساخت‌ها دو وجهی است که باید به آن پرداخت، گفت: سخت‌افزار ورزش طبیعتا اشکالاتی دارد که باید پاسخ داده شود. در زمینه زمین ضعیف هستیم، ولی نباید باشیم، شان ما ضعف نیست. باید ورود پیدا کنیم و در آینده نزدیک حداقل دو زمین در حد استانداردهای جهانی خواهیم داشت.

او ادامه داد: نتیجه آن نگاه متمرکز بر ضعف این است که تیم ملی برده، اما تعدادی هواداران در کشور خودمان شعارهایی بر علیه تیم فنی می‌دهند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان تصریح کرد: در حوزه فرهنگ معتقدم وقتی رسانه به‌عنوان یک مجموعه بد عمل می‌کند، مردم نیز به جای افتخار به پیروزی، شعارهای دیگری می‌دهند که خوشحال‌کننده نیست. بخشی از آن تقصیر فرهنگ است که توسط رسانه آبیاری می‌شود.

 از سوی دیگر قاسم حدادی‌فر، پیشکسوت ذوب‌آهن نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقادات از ورزشگاه فولادشهر، بیان کرد: حقیقتا باید از سطحی‌نگری فاصله گرفت و به مسائل به شکل واقعی نگاه کرد. با توجه به ظرفیت‌ها و با توجه به اتفاقاتی که پیرامون مجموعه بزرگ ذوب آهن اتفاق افتاد باید توضیح دهم که در چند روز گذشته شاهد بی انصافی در حق این مجموعه بودیم. ما به شکل کلی و کلان در سطح کشور مشکل عظیم زیرساخت داریم تا جایی که شرایط برگزاری مسابقات لیگ را هم نداریم. ریشه‌اش در تصمیمات مدیریتی و مدیران غیر تخصصی در این موضوع است و این باعث شده برای تیم ملی کشورمان هم استادیومی برای برگزاری مسابقات نداشته باشیم.

کاپیتان پیشین ذوب‌آهن ادامه داد: با همه این مشکلات کار به جایی رسید که کارخانه ذوب آهن مسئولیت برگزاری این رویداد را به عهده گرفت که مسئولیت سخت و پر ریسکی هم بود، اما قابل تقدیر بود. من حدود یک سال است که هیچ ارتباطی با مجموعه ذوب‌آهن ندارم، اما شاهد بودم چه زحمت‌هایی کشیدند. به دلیل اینکه ساکن شهر فولادشهر هستم، دیدم این شرکت و کارگران آن حدود یک ماه شبانه روزی در حال کار بودند تا چراغ‌های استادیوم روشن بماند و برای تعهد ملی خود زحمت کشیدند تا استادیوم فرسوده باشگاه ذوب‌آهن را به بازی برسانند.

او اضافه کرد: نواقصی وجود دارد، اما مطمئنم از هیچ کوششی دریغ نشده است. شهروندان شهر فولادشهر تا دو نوبت در شبانه روز قطعی برق داشتند. شهری که اکثرا کارگران زحمت‌کش کارخانه ذوب آهن در آن زندگی و با درآمدی ناچیز امرار معاش می‌کنند، اما برای شوق و ‌اشتیاق پرچم خود و تیم ملی هیچ گلایه‌ای نکردند و بی صبرانه شهر و مردمانش منتظر میزبانی از تیم کشورشان بودند. بی انصافی است که بعد از این همه مشقت و تلاش بعد از اتمام بازی، پیکان انتقاد به سوی مسئولان و بازیکنان و به سمت مجموعه ذوب آهن و مردم سخت کوش این شهر باشد. مشکلات زیادی در کشور در حوزه ورزش وجود دارد و به این زودی‌ها قابل حل نیست.

حدادی فر در پایان گفت: ما میلان، پورتو، دبی و … نیستیم. ما مردمی با شرافت و سخت‌کوش داریم که با کمترین امکانات بقای کارخانه ذوب آهن و باشگاه آن را رقم زدند و برای کشور آبرو داری کردند. انتظار تشکر و قدردانی نیست. ما موزه بزرگ نداریم، اما ای کاش به جای دیدن موزه به خط تولید کارخانه ذوب آهن و کارگران زحمت کش آن سر می‌زدند.

 نیما نکیسا، مدیر عامل ذوب آهن در گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرد: پنجم مرداد که آقای قلعه‌نویی فولادشهر را پسندیدند، نواقص را به فدراسیون گفتیم. تمام تلاش خود را برای آبروداری کشورمان در این زمان انجام دادیم، تا جایی که نماینده فدراسیون تاکید کرد که بازسازی فولادشهر معجزه بوده است.

او یادآور شد: زیرساخت ورزشگاه فولادشهر را به سطح A فوتبال جهان رساندیم.

باید قبول کرد، استادیوم فولادشهر، چمن نامناسب و غیرحرفه‌ای داشت، اما در شرایطی به یاری تیم ملی آمد که استادیوم آزادی، به‌عنوان میزبان همیشگی تیم ملی تا مدت‌ها امکان میزبانی ندارد، پس برای حضور دوباره ملی‌پوشان در اصفهان در تقابل با قطر، باید به‌طور ویژه‌تری به دنبال استانداردسازی با حمایت‌های لازم بود تا بحران زمین مناسب برای رقابت‌های لیگ و ملی بالاخره برطرف شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha