• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061810813
  • خبرنگار : 50253

شهردار مزرج مطرح کرد

تغییر قوانین از دهیاری به شهرداری چالش‌ شهرهای تازه تأسیس

تغییر قوانین از دهیاری به شهرداری چالش‌ شهرهای تازه تأسیس

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مزرج تغییر قوانین از دهیاری به شهرداری را یکی از چالش‌های شهروندان در شهرهای تازه تأسیس دانست.

حمیدرضا محمدیان نیت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیگیری برای ارتقاء روستای مزرج و تبدیل آن به شهر از سال ۱۳۸۲ آغاز شده بود و سرانجام این ارتقا در مرداد ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

وی افزود: شهر مزرج با ۸۵ هکتار بافت مسکونی در ۶ کیلومتری شهر قوچان قرار دارد و شغل عمده مردم این شهر دامداری، باغداری و کشاورزی از نوع کشت دیم است که آب مورد نیاز را از سه رشته قنات تأمین می‌کنند.

 شهردار شهر تازه تأسیس مزرج از افزودن ۳۰ هکتار به محدوده خدماتی این شهر خبر داد و اظهار کرد: این اراضی در محدوده ضلع شمال شرق شهر و در نزدیکی طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از ارتقا به شهر در گام نخست حریم شهر تعیین و طی آن پهنه‌بندی‌های دامداری و صنعتی و ... مشخص شد.

محمدیان نیت از شناسایی بافت ناکارآمد شهر مزرج که با توجه به قدمت روستای مزرج به معضلی تبدیل شده است، خبر داد و افزود: پس از اخذ مصوبه تبدیل روستا به شهر برای حدود ۱۰۰ پروژه ساختمانی پروانه ساخت صادر شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ساختمان‌هایی که طی سال‌های گذشته در حاشیه شهر و بدون مشخصات احداث شده‌اند در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و مشکل انشعابات برای حدود ۸۰ پرونده برطرف شده است.

وی در ادامه از مهاجرت معکوس به شهر مزرج طی سه سال اخیر خبر داد و افزود: طبق آخرین سرشماری انجام شده طی دو ماه گذشته جمعیت شهر مزرج ۴۴۰۰ نفر است که از نظر بودجه‌ای شرایط خوبی را برای این شهر فراهم می‌کند و به همین دلیل شهرداری مزرج بعد از شهرداری قوچان دومین شهرداری از نظر فضا و تجهیزات اداری در شهرستان است.

شهردار مزرج به احداث ساختمان جدید شهرداری این شهر اشاره و اظهار کرد: این ساختمان با زیربنای ۴۵۰ مترمربع در سه طبقه و در مجاورت ساختمان قدیم شهرداری و با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال ساخت است.

وی گفت: طبقه اول این مکان برای شورای شهر، شهرداری در طبقه دوم و آمفی تئاتر و سالن جلسات شهرداری در طبقه سوم این ساختمان پیش‌بینی شده است.

محمدیان نیت افزود: برای ساخت این پروژه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که تمام این مبلغ از محل اعتبارات داخلی شهرداری تأمین خواهد شد.

وی با گلایه از کم توجهی نسبت به مزرج در سال‌های اخیر علیرغم فاصله دو کیلومتری با شهر قوچان، بر لزوم توجه بیشتر به این شهر تأکید و تصریح کرد: آب شرب مشکل اعظم مزرج است و در این زمینه خیلی مورد شماتت مردم قرار می‌گیریم و تاکنون نتوانسته‌ایم مردم را قانع کنیم که این موضوع ارتباطی با شهرداری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب برای شهر ۵۰۰۰ نفری مزرج با شهر ۱۲۰۰ نفری آلماجق یکی است و به دلیل وجود مشکل در زیرساخت‌ها میزان تخصیص آب شرب برای شهر مزرج را بر اساس جمعیت ۳۰۰۰ نفری برنامه‌ریزی کرده‌اند که جوابگوی این جمعیت نیست.

شهردار مزرج از اهدای سه قطعه زمین در قالب موقوفه برای نخستین بار در این شهر خبر داد و بیان کرد: یکی از این اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به مساحت ۱.۶ هکتار است و زمین‌های دیگری برای احداث مسکن محرومین و اورژانس توسط خیرین اهدا شده است.

وی با بیان این جمله که آسفالت عملکرد شهرداری نیست بلکه یکی از وظایف شهرداری است، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار مترمکعب آسفالت انجام شده و در سال جاری نیز تاکنون ۷۰ درصد پیمان انجام و طی چند هفته گذشته ۲۵ هزار متر زیرسازی جدید نیز انجام شده است.

محمدیان نیت با بیان اینکه این نشان دهنده افزایش ۱.۵ برابری سطح آسفالت در مقایسه با سال گذشته است، از نصب ۲۴ دوربین پایش نظارتی در سطح شهر مزرج خبر داد و افزود: این دوربین‌ها طی ۱.۵ سال اخیر نصب شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تمام میادین، ورودی‌ها و خروجی‌های شهر به پلیس راهور متصل شده‌اند و تلاش می‌کنیم که دوربین تردد نظارتی به پاسگاه هی‌هی متصل شود، همچنین به زودی این تعداد به ۳۸ دوربین افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه دو بوستان جدید در شهر مزرج در حال ساخت است، گفت: سال گذشته فضای گلخانه‌ شهرداری احداث شد و در حال حاضر تمام گل‌های شهر در این مکان تهیه و سپس توزیع می‌شود.

شهردار مزرج با تأکید بر لزوم ارتقاء درجه شهرداری مزرج و افزایش بودجه این سازمان اظهار کرد: به دلیل تازه تأسیس بودن شهر مزرج درجه شهرداری این شهر یک است.

وی گفت: بر اساس قانون باید سه تفریق بودجه رد شود تا بتوانیم برای ارتقاء درجه شهرداری درخواست کنیم که امیدواریم با پیگیری‌های در حال انجام این موضوع در سال جاری محقق شود.

وی با بیان اینکه شهرداری مزرج ۱۲ نیرو دارد که هیچ کدام رسمی نیستند، گفت: سال گذشته مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد و ۱۰۰ درصد اعتبارات جذب شد.

محمدیان نیت یادآور شد: برای سال جاری بودجه شهرداری مزرج با افزایش ۵۰ درصدی مواجه است و این عدد حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha