• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403061810650
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

حکایت کار پر اشکال جمع‌آوری زباله‌های شهری در ایلام

حکایت کار پر اشکال جمع‌آوری زباله‌های شهری در ایلام

ایسنا/ایلام حجم زیاد زباله، فرسودگی ماشین‌آلات و مخازن زباله، شستشو نکردن سطل‌ها، نداشتن طرح بازیافت زباله، انتشاربوی تعفن شیرابه زباله در شهر ایلام معضلاتی است که شهروندان ایلامی با آن مواجه هستند.

زباله‌های شهر ایلام که روزانه بیش از ۲۰۰ تن برآورد می‌شود از خانه‌های شهر جمع‌آوری و به‌وسیله چندین دستگاه کامیون که روزانه بالغ بر ۱۰ بار به محل تخلیه و انباشت زباله در جنوب غربی شههر، جابجا می‌شود و در ۸ کیلومتری مرکز شهر در عمق دره‌ها ریخته می‌شود.

سرانه تولید زباله در مناطق مختلف شهر ایلام با توجه به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی یکسان نیست. در مناطقی منانند سبزی‌آباد با وجود وضعیت اقتصادی پایین، میزان سرانه زباله زیاد است که علت آن، دفع فضولات دام‌های نگهداری شده توسط اهالی است که همراه با زباله شهری باید جمع‌آوری شود.

تفکیک زباله در ایلام در خانه‌ها انجام نمی‌گیرد و نایلون‌های زباله در محل مخازن فلزی قدیمی محلات انباشته می‌شود تا کامیون‌های شهری برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند در این فاصله شیرابه زباله‌ها از مخزن به بیرون راه می‌افتد و بوی نامطبوع زباله همه محله را فرامی‌گیرد، این در حالی است که مخزن زباله و اطراف آن شستشو نمی‌شود و انتشار بوی زباله به‌صورت ممتد ادامه دارد.

سرانه تولید زباله در ایلام سه برابر تولید زباله کشور است

در حال حاضر سرانه تولید زباله در ایلام سه برابر سرانه تولید زباله کشور و حدود ۶ برابر سرانه تولید زباله در ایلام کشورهای اروپایی است.

چندی پیش شهرداری یکی از شهرهای بزرگ کشور از مخازن جدید زباله‌های شهر با قابلیت محدودسازی دسترسی به زباله برای جلوگیری از بوی نامطبوع رونمایی کرد که می‌تواند پیشنهاد خوبی به شهرداری ایلام برای پیشگیری از بوی بد اشغال در شهر باشد.

طرحی در ایلام برای بازیافت زباله وجود ندارد

متأسفانه با وجود مزایای فراوان و واضح بازیافت، تا به حال طرح خاص و کنترل شده‌ای در خصوص بازیافت زباله‌های شهری ایلام اجرا نشده است و فقط به‌صورت کنترل‌نشده برخی افراد با اهداف سودجویانه نسبت به بازیافت بعضی مواد از زباله اقدام می‌کنند.

بعضی اجزای خشک زباله در ایلام از جمله نان خشک، پلاستیکو فلزات توسط برخی افراد جداسازی و به افراد دوره‌گرد فروخته می شود که می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد.

در حال حاضر با وجود زحماتی که شهرداری ایلام در جمع‌آوری زباله‌های شهری متحمل می‌شود، بوی نامطبوع شیرابه زبله‌ها در محلات این شهر مشام‌ها را آزار می‌دهد و رفع این مشکلات نیازمند اتخاذ تدابیری است.

ماشین‌آلات و مخازن زباله فرسوده هستند

حمیدرضا مهتدی کارشناس ارشد بهداشت محیط در این خصوص به ایسنا گفت: در شهر ایلام روزانه حدود ۲۲۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این میزان فقط شامل زباله‌های شهری منهای نخاله‌های ساختمانی است.

وی افزود: مخازن زباله شهری ایلام بیش از ۱۰ سال عمر دارند و گالوانیزه بوده و دچار زنگ‌زدگی و خرابی هستند و شیر پایینی آن‌ها همیشه باز است و شیرابه آشغال به همین علت بر بیرون مخزن و روی آسفالت به راه می‌افتد.

مهتدی، عمر ماشین‌آلات شهرداری را بالا دانست و خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله در شهر ایلام قدیمی و فرسوده هستند و برخی ماشین‌آلات هم مناسب جمع‌آوری زباله نیستند.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: کار جمع‌آوری زباله شهر ایلام با پیمانکار است و بضاعت پیمانکار مذکور نیز همین است.

مهتدی گفت: برای رفع بوی ناطبوع دو کار باید انجام گیرد اول تفکیک زباله در مبدأ توسط مردم و دوم شستشوی پمپ مخازن با مواد شیمیایی مخصوص که شهرداری این کار را انجام نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد شهرداری ایلام در حال حاضر برای نوسازی ماشین‌آلات و مخازن زباله و شستشوی سطل‌ها برنامه‌ای ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha