• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061810636
  • خبرنگار : 50587

کسب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس توسط مخترع اصفهانی

کسب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس توسط مخترع اصفهانی

ایسنا/اصفهان یک مخترع و فعال صنعت سیمان و فولاد کشورمان از اصفهان صاحب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ شد.

عباس مفضلی، مخترع، فعال و نخبه صنعت سیمان و فولاد کشورمان که تاکنون در این صنعت موفق به ثبت چهار اختراع در سطح ملی و بین‌المللی شده است، این بار در مسابقات جهانی اختراعات سوئیس که سالی یکبار برگزار می‌شود، موفق به کسب مقام نقره شد.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس توسط یک اصفهانی

این فعال صنعت سیمان و فولاد با ۲۷ سال سابقه کار در این زمینه، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مسابقه سالی یکبار از طرف IFIA (مجمع فدراسیون بین المللی مخترعان) در ژنو برگزار می‌شود و امسال از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آگوست ۲۰۲۴ برگزار شد. افرادی که در این مسابقه شرکت کردند با عنوان Inv-Members شناخته می‌شوند که  شامل ۱۵۰۰ نفر در ۱۵ گروه بودند.  

وی در خصوص هدف خود از ارائه طرح جدید در این مسابقه، تصریح کرد: هدف من از ارائه این طرح، ایجاد نسل جدیدی از امرشن تیوب با ساختار پایدار برای افزایش طول عمر، تضمین کارکرد کوره‌های سیمان و رفع نقاط ضعف ساختاری امرشن تیوب‌های قدیمی مانند تغییر شکل، سوختن، فروپاشی و  همچنین جلوگیری از تلفات جانی، مالی و حفظ انرژی، منابع و محیط زیست اطراف کارخانجات سیمان در سراسر جهان است.

مفضلی در رابطه با توضیح امرشن تیوب (Immersion Tube)، گفت: تمامی کارخانجات سیمان دارای پنج دپارتمان اصلی هستند و دپارتمان پیشگرمکن (Preheater) و کوره دوار (Rotary Kilns) قلب تپنده تمامی کارخانجات سیمان است که فرآیند پخت و تولید محصول کلینکر و سیمان در آن انجام می‌شود. ساختمان پیشگرمکن با ارتفاع ۱۱۰ متر بلندترین سازه کارخانجات سیمان است که از هفت طبقه اصلی تشکیل و تعداد پنج سیکلون فلزی(Cyclone) با ابعاد بسیار بزرگ در پنج طبقه آن نصب شود.

وی ادامه داد: در مرکز هر سیکلون، یک استوانه فلزی از جنس آلیاژهای مخصوص فولادهای نسوز به نام امرشن تیوب (Immersion Tube) بصورت آویخته نصب می‌شود که وظیفه پیشگرم کردن کردن و جدا سازی مواد خوراک کوره از گازهای داغ خروجی کوره و پیشگرمکن را به عهده دارد و در واقع راندمان تولید پیشگرمکن‌ها و کوره‌های دوار به وجود امرشن تیوب‌ها بستگی دارد.

این مخترع درباره مشکلات اساسی امرشن تیوب‌های قدیمی موجود در کارخانجات سیمان، خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات ساختاری بیشمار طرح‌های قدیمی امرشن تیوب‌های زبانه دار (Old Immersion Tube)، ساخت شرکت‌های خارجی مشهور سازنده قطعات سیمان که در داخل سیکلون‌های پیش‌ گرمکن در تمامی کارخانجات سیمان در سراسر جهان نصب شده است، در نتیجه نزدیکی به دماهای بسیار بالا، شوک‌های حرارتی، شوک‌های ترمو شیمیایی و خوردگی ناشی از چرخه عناصر قلیایی مزاحم در فرآیند تولید ساختمان های پیش گرمکن و کوره‌های دوار، منجر به تغییر شکل، سوختن و باز شدن لبه‌های نگهدارنده و زبانه‌های قطعات امرشن تیوب از داخل یکدیگر و فرو ریختن آن‌ها می‌شود.

مفضلی افزود: با توجه به اینکه آرایش و چیدمان نصب اکثر قطعات امرشن تیوب‌های خارجی همانند یک دیوار آجری در ردیف‌های پلکانی توسط لبه‌ها و زبانه‌های نری و مادگی در داخل یکدیگر نصب می‌شوند، لذا با فروریختن یکی از آن‌ها در نقطه رأس قله هرم، تمام قطعات به صورت یک مثلث و هرم که در زیر آن‌ها فرو می‌ریزند و وارد مسیر تغذیه کوره کارخانه‌های سیمان می‌شود و در نهایت کوره دوار را مجبور به توقفات مکرر می‌کنند. مشکلات فوق علاوه برخسارت‌های مالی میلیون‌ها دلاری به کارخانجات سیمان در سراسر جهان، همچنین منجر به خطر افتادن سلامتی و جان کارگران خطوط تولید، اتلاف انرژی الکتریکی و فسیلی و آلودگی محیط زیست خواهد شد.

این مخترع در خصوص راه حل‌های ریشه‌ای برای حل مشکلات امرشن تیوب‌های قدیمی، یادآور شد: به منظور حل مشکلات متعدد طرح‌های قدیمی امرشن تیوب با زبانه‌های نگهدارنده، بنده برای اولین بار در جهان موفق به ارائه بافت‌های بسیار مستحکم، مقاوم و پایدار برای اتصال قطعات امرشن تیوب شده‌ام. این طراحی جدید با ایده گرفتن از بافت‌های فلزی در هم تنیده زنجیره تانک‌های نظام انجام شده است.

به گزارش ایسنا، این اختراع با عنوان «امرشن تیوب کرپی‌دار برای کوره‌های دوار سیمان» FABRICATION OF IMMERSION TUBE WITH SHACKLE FOR CEMENT ROTARY KILN یا با نام تجاری «امرشن تیوب پایدار» ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha