• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061810227
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رحیم‌پور ازغدی:

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عمدتا به اندازه کافی مهارت ندارند

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عمدتا به اندازه کافی مهارت ندارند

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اوایل انقلاب ایران از کشور بنگلادش پزشک و متخصصین وارد می‌کردیم، در حالیکه امروزه آمار پزشکان و مهندسین ایران بسیار بالاست، اما به اندازه کافی مهارت ندارند.

حسن رحیم‌پور ازغدی ۱۷ شهریور در مراسم سومین سالگرد درگذشت اندیشمند انقلابی، مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی که در موسسه قدس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تاکیدات همیشگی پدر من این بود که ایجاد اشتغال بدون اصلاحات انقلابی میسر نمی‌شود. ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی حدود یک سوم ملت ایران از دولت حقوق دریافت می‌کنند و شاید در هیچ کشور دیگری اینگونه نباشد. بیشتر بودجه دولت صرف حقوق کارمندان می‌شود و تا وقتی فکری برای مسئله بروکراسی کشور نکنیم، مشکلی حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور و همچنین انجام نظارت‌های لازم برای مقابله با قاچاق دچار ضعف است، افزود: به علاوه خروجی نظام آموزش و پروش و تعلیم و تربیت نیز خوب نیست و افراد به جای یادگیری مهارت و سبک زندگی، فقط به خواندن و حفظ یکسری مطالب می‌پردازند. به همین خاطر وقتی بالغ می‌شوند در حیطه کار و زندگی شخصی خود و در اموراتی نظیر ازدواج به مشکل برمی‌خوردند. لذا برای حل این مشکل باید برنامه‌ای نظام‌مند، باثبات و مبتنی بر عقلانیت تهیه شود و اینگونه نباشد که هر چهارسال که مسئولین جدید شروع به کار می‌کنند، تغییر یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بسیاری از رشته‌های به وجود آمده حرام هستند و هیچ فایده‌ای برای کشور ندارند و موجب اشتغال‌زایی نمی‌شوند. آموزش و پرورش و آموزش عالی حدود ۲۰ سال افراد را در اختیار دارند و باید اهدافشان برای اشتغال‌زایی افراد و تقسیم کار آنها مشخص باشد. به طور مثال دانشگاه‌ها باید تعداد افراد مورد پذیرش را مشخص کنند و دلیل این تعداد را نیز بدانند تا در آینده از آنها بهره‌برداری مفید داشته باشند.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: در اوایل انقلاب ایران از کشور بنگلادش پزشک و متخصصین وارد می‌کردیم، در حالیکه امروزه آمار پزشکان و مهندسین ایران بسیار بالاست، اما به اندازه کافی مهارت ندارند. به طوریکه تعداد دانشجویان و کارمندان کشور ما به اندازه کل جمعیت برخی کشورهای اروپایی است، اما از قدرت علمی کمی برخوردار هستند.

وی به بی‌فایده بودن مدارک تحصیلی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه افراد زیادی دارای مدرک دکترا در رشته‌هایی مانند محیط‌زیست و حمل‌ونقل هستند، اما باز هم کشور دچار ترافیک و آلودگی زیست‌محیطی بسیاری است. همچنین بسیاری از شغل‌های گذشته دیگر امروز وجود ندارند و در چند سال آینده نیز بسیاری از شغل‌های امروزی وجود نخواهند داشت و باید برای این موضوع تدبیری ویژه اندیشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پدرم در یکی از کتاب‌هایش به اسم "تلخ‌ترین نوشته من" به برسی مسائل کشاورزی کشور می‌پردازد و به صورت تاریخی مسائل کشاورزی و دامداری ایران را مورد برسی قرار می‌دهد. ایشان توضیح داده که ترکیب حماقت و خیانت حتی بعد از انقلاب با ما چه کرد و چطور کشاورزی و دامداری ما را نابود کرد و همچنین راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه داده است.

این فعال سیاسی عنوان کرد: حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی معتقد بود باید انتقادات خود را بازگو کنیم و در کنار نهی از منکر، امر به معروف را نیز داشته باشیم. یعنی اگر اشکالات دامداری و کشاورزی را بازگو می‌کنی اصلاحاتی که باید صورت بگیرد را نیز بگویی. لذا در کتاب خود نوشته‌ است دانشگاه‌های ما در رشته کشاورزی هزاران دانشجو را تربیت می‌کنند، اما فارغ‌التحصیلان این رشته حتی نمی‌دانند که چگونه باید در حوزه آب و خاک عمل کنند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه بین دانشمندان مسلمان و حتی دانشمندان غیرمسلمان اختلافاتی بر سر اصل و فلسفه بانک وجود دارد، افزود: پدرم همیشه از بزرگترین منتقدان نظام بانکی کشور بود و می‌گفت نظام بانکی کشور نظام تولید، کشاورزی و دامداری را نابود کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha