• جمعه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403061609105
  • خبرنگار : 71614

گفت‌وگو با مهدی سعیدی ـ هنرمند طراح و گرافیست

تابلوهایی که با حالت چهره شما تغییر می‌کنند!

تابلوهایی که با حالت چهره شما تغییر می‌کنند!

این هنرمند بی‌قرینگی و قرینگی را در آینه‌ها به نمایش گذاشته است. انعکاس، خطوط، کنتراست و احساسات رمز این آثار است که مخاطب را به کشف یک راز پنهانی خواهد رساند. 

مهدی سعیدی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آثاری که در نمایشگاه «انعکاس» در معرض دید قرار گرفته بود، سخن گفت.

او اظهار کرد: در آثار این نمایشگاه از سیاه مشق‌نویسی الهام گرفته شده، با این حال سعی داشتم در برخورد با حروف متفاوت عمل کنم. از جمله تفاوت‌هایی که سعی بر اجرای آن داشتم، استفاده از متریال‌های متفاوت بود؛ به تعبیری سعی داشتم که روالی که تا به حال در نمایشگاه‌های مشابه اجرا شده را شکسته و به شیوه‌ای تازه به اجرا بگذارم.

او با اشاره به نوع اجرای خود ادامه داد: خطوط در جهت حرکت قلم بر روی بوم دوخته شده؛ همین امر سبب شده تا شکلی برجسته به خود گرفته و از حالت معمول خارج شود.

این هنرمند درباره به کارگیری هنرهای نوین در نمایشگاه «انعکاس» نیز توضیحاتی ارائه کرد و با بیان اینکه در این نمایشگاه به ویدیو آرت نیز توجه شده است، افزود: در کنار تمامی بخش‌های این نمایشگاه، شاید بتوان آینه را قابل توجه‌ترین متریال به کار برده شده در آثار این نمایشگاه دانست.

او با تاکید بر به کار بردن آینه در آثار خود گفت: آینه متریال خاص این نمایشگاه بود و نام این نمایشگاه تحت عنوان «انعکاس» نیز برگرفته از به کارگیری آینه‌هاست.

سعیدی معتقد است که هر اثر در نمایشگاه بدون آینه صرفا یک اثر آبستره محسوب می‌شود و از انعکاس این آثار بر آینه، شکل‌های مختلف چهره‌ی انسان نمایان می‌شود.

او ادامه داد: خنده، گریه و دیگر حالت‌های احساسی صورت انسان از انعکاس در آینه‌هایی که گاهی هم دارای اعوجاج هستند؛ به این ترتیب بازدیدکننده با احساسات انسانی ارتباط برقرار می کند.

او به هماهنگی میان خطوط و احساسات نیز اشاره کرد و گفت: اگر چهره به حالت خشن باشد، خطوط نیز حالت خشن به خود خواهد گرفت. خطوط با حالت چهره‌ها هماهنگ شدند.

چهره‌های خلق‌شده در آینه‌ها را کشف کتید!

در این زمینه بخوانید:

«انعکاس» خط فارسی به شکلی مدرن و سه‌بعدی در یک نمایشگاه

سعیدی به تاریخی خوشنویسی نیز اشاره کرد و گفت: از قرن هشتم، زمان سلجوقیان تا قرن چهاردهم، هنرمندان، خوشنویسی را به تصاویر تبدیل کردند. من در ۲۵ سال گذشته به خلق آثار در طراحی گرافیک و هنر مشغول بودم و خطوط را به تصاویر تبدیل کردم؛ در آثارم در طراحی گرافیک خطوط در قالب سوژه به تصاویر مرتبط شدند.

او با اشاره به تبدیل خطوط به مفاهیم در آرت ورک ها نیز گفت: حالا این خطوط نیز به نوعی دیگر به مفاهیم و تصاویر تبدیل شدند.

این هنرمند به کارگیری قرینگی در هنر خوشنویسی از دیرباز تا کنون را یادآورد شد و گفت: سعی بر این بوده است که انعکاس مفهوم دیگری به جز قرینگی را نیز منتقل کند. این آینه‌ها به گونه‌ای نصب شده که هم قرینه است و هم قرینه نیست، به طوری که گاه اگر اثر با قطعی کوچک کار شده، در مقابل آینه‌ای با اندازه دو برابر به کار رفته است. شیوه به کارگیری آینه‌ها قرینگی و در عین حال بی قرینگی را ایجاد کرده است.

سعیدی توضیح داد: در این آثار حالت‌های متفاوتی دیده می شود و شاید بتوان آن را یک سنت‌شکنی محسوب کرد.

این هنرمند گفت: این آثار بی‌ برنامه‌ریزی قبلی خلق شدند. یک‌بار انجام شده است؛ ادیت نداشته و هر آنچه که از دل بیرون آمده نقش بسته است.

او در میان سخنان خود از به‌کارگیری رنگ‌های سفید و سیاه و ایجاد یک کنتراست رنگی نیز یاد کرد و درباره آن گفت: همه آثار سیاه و سفید هستند و این ویژگی به دلیل تاکید بر اهمیت موضوع استفاده شده است. در این شرایط می‌توان چهره‌های ایجاد شده در آینه‌ها را زودتر کشف کرد و به این ترتیب است که مخاطب عام نیز با سرعت بیشتری به برقراری ارتباط با اثر خواهد رسید.

سعیدی در پایان به نمایش این آثار در موزه شارجه نیز اشاره کرد و گفت: از سوم اکتبر ـ ۱۲ مهرماه ـ این آثار به مدت سه ماه در موزه شارجه به نمایش گذاشته می‌شود که بخشی از دو سالانه بین المللی خوشنویسی است و کشور امارات متحده ی عربی برگزار کننده آن است. این آثار در بخش نگاه مدرن به نمایش گذاشته خواهند شد.

چهره‌های خلق‌شده در آینه‌ها را کشف کتید!
مهدی سعیدی

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha