• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403061508980
  • خبرنگار : 50250

اختتامیه چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تمداربیت در اردل برگزار شد

اختتامیه چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تمداربیت در اردل برگزار شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره منطقه‌ای تمـداربیـت اردل، گفت: ۷۴۴ اثر از ۲۴۲ شاعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲۰۰ اثر با گویش لری بودند و در نهایت ۱۴ اثر به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی تمداربیت پس از یک وقفه چند ساله، مجدد با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در شهرستان اردل برگزار شد که شاهد استقبال استقبال شاعران آیینی از این رویداد ادبی بودیم. 

در حاشیه برگزاری این جشنواره منطقه‌ای، کارگاه‌های نقد ادبی نیز با حضور شاعران لر زبان پیش‌بینی شده بود. 

۷۴۴ سروده از ۲۴۲ شاعر به دبیرخانه شعر منطقه‌ای تمـداربیـت اردل از شاعرانی از استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان و البرز واصل که از این تعداد ۶۰۰ اثر در دبیرخانه پذیرفته شد. 

اختتامیه چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تمداربیت در اردل برگزار شد

عبدالحسین انصاری_ یکی از شاعران لر زبان کشور در کارگاه ادبی جشنواره شعر منطقه‌ای تمـداربیـت با اشاره به اینکه با فقر اندیشه در شعر لری مواجه هستیم، اظهار کرد: عموما بیان می‌کنند که شعر ترجمه‌ناپذیر است، اما باید گفت اینگونه نیست. 

وی تاکید کرد: شعر اگر دارای اندیشه باشد، ترجمه آن نیز زیبا می‌شود. 

جبار رضایی- یکی دیگر از شاعران لر زبان با اشاره به اینکه در شعر لری رسم‌الخط نداریم، گفت: متاسفانه در خوانش شعر بختیاری دچار مشکل هستیم. 

وی افزود: برای حفظ و نگهداشت شعر دچار مشکل هستیم، باید از ظرفیت هنر از جمله خوشنویسی و موسیقی استفاده کنیم. 

رضایی با اشاره به اینکه در سرودن شعر لری باید ذائقه نسل جوان نیز مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید آثار فاخر با اندیشه، فکر و تازگی در این حوزه تولید تا ماندگار شود. 

در ادامه این کارگاه یکی دیگر از شاعر لر زبان با اشاره به اینکه گویش لری قابلیت بالقوه برای تبدیل شدن به یک زبان را دارد، گفت: چهار تلاش ناموفق برای ابداع یک رسم‌الخط برای زبان لری انجام شد، اما اجماع در این حوزه صورت نگرفت. 

وی بیان کرد: نسلی که از دهه ۸۰ پا به حوزه سرودن شعر لری گذاشتند، بسیار حرفه‌ای عمل کرده‌اند. 

اختتامیه چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تمداربیت در اردل برگزار شد

پیام احمدی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا پای جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی را به شهرستان‌های استان باز کنیم، اظهار کرد: این مسئله موجب می‌شود تا علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها بتوانیم مفاخر را معرفی کنیم. 

وی افزود: مردم چهارمحال و بختیاری نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی، بیعت با امام خمینی، دوران دفاع‌مقدس، دفاع در برابر گروه تروریستی داعش و ... داشته‌اند. 

احمدی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر مرزبانان غیور در مقابل هجمه‌های فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی به نشاط اجتماعی و تقویت هویت بومی و محلی در هر منطقه کمک می‌کند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای تمـداربیـت اردل، توضیح داد: این جشنواره با نام شاعر آئینی داراب افسر بختیاری برگزار شد و این رویداد ادبی یکی از رویدادهای قدیمی محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه جشنواره منطقه‌ای تمـداربیـت با حضور شاعران از ۱۰ استان  کشور در سال‌جاری برگزار شد، افزود: ۷۴۴ اثر از ۲۴۲ شاعر سروده‌های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۲۰۰ اثر با گویش لری بودند و در نهایت ۱۴ اثر به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

  انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha