• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403061508782
  • منبع : نمایندگی زنجان

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

دریافتی پرستاران متناسب با زحمات آنان باشد

دریافتی پرستاران متناسب با زحمات آنان باشد

ایسنا/زنجان سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پرستاران را از ارکان اصلی مجموعه عظیم درمان دانست و بر لزوم تناسب دریافتی پرستاران با سختی شغل آنان تاکید کرد.

داریوش مهدوی با اشاره به تفاوت بین مشاغل مختلف در مجموعه درمان، تصریح کرد: هر شغل در جایگاه خود بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ برای مثال بهداشت‌کاران اعم از بهداشت محیط و حرفه‌ای تا کارشناسان و مراقبان از مادران باردار و شیرده و سایر همکاران بهداشتی و یا همکاران بیمارستانی از قبیل کارشناسان آزمایشگاه تا پرتوکاران، همه و همه ارزشمند و مهم هستند و بدون آنان امر خطیر بهداشت و درمان به سرانجام نمی‌رسد، ولی جنس کار پرستاری به گونه‌ای است که باید دریافتی پرستاران تفاوت فاحشی با سایر مشاغل داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: اگر چه در قانون ارتقای بالین‌کاران، امتیازهای ویژه‌ای چون کاهش ساعت کاری و سنوات ارفاقی برای پرستاران در نظر گرفته شده است ولی به نظر می‌رسد بهتر است از حضور موثر پرستاران استفاده کافی صورت گیرد و در ازای آن امتیازات و فوق‌العاده‌های ویژه‌ای در پرداختی آنان اعمال شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساعت کاری پرستاران حدود ۳۵ الی ۴۰ ساعت در ماه کمتر از سایر مشاغل است، گفت: در گفت‌وگوهایی که با پرستاران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این کاهش ساعت کاری چندان برای آنان ملموس نیست و اگر به جای آن دریافتی فوق‌العاده‌ای برای آنان در نظر گرفته شود، رضایت‌مندی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مهدوی افزود: هم‌چنین بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران پیشکسوت که در کار خود خبره شده‌اند، منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر آن است که از حجم کار عملی آنان در شیفت‌ها کمتر شود و در ازای این حضور اثربخش و انتقال تجربیات بسیار مهم، ارتقا و فوق‌العاده پیشکسوتی برای ایشان مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون ارتقاء بالین‌کاران، پرداخت کارانه به بالین‌کاران (که پرستاران بخش عمده‌ای از آنها هستند) را رسمیت بخشیده است، اظهار کرد: طبق این قانون، حقوق بالین‌کاران به دو قسمت ثابت و عملکردی تقسیم می‌شود، ولی متاسفانه در اجرای آن نواقصی وجود دارد زیرا منابع تامین حقوق عملکردی بالین‌کاران، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی هستند که درآمد چشمگیری ندارند و این باعث می‌شود میزان حقوق عملکردی یا همان کارانه بالین‌کاران، پایین باشد و پرداخت آن همواره با تاخیر صورت گیرد.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، خدمات خود را با تعرفه ارزان و متناسب با توان همه اقشار جامعه ارائه می‌دهند و همین مبالغ اندک نیز به دلیل ضعف در نظام بیمه‌ای، ماه‌ها بعد به حساب آنان واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: همه‌ اینها دلیل قانع‌کننده‌ای برای پایین بودن حقوق عملکردی پرستاران و تاخیر در پرداخت آن نیست و پیشنهاد می‌شود دولت تن‌خواهی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد تا از طریق آن، حق‌الزحمه پرستاران به موقع پرداخت شود و خدمات و زحمات آنان جبران شود و زمانی که مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط بیمه‌ها پرداخت شد، جایگزین تن‌خواه شود.

مهدوی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با کارانه‌ای که اخیرا برای پرستاران واریز شد، فاصله بین کارانه آنان و پزشکان غیرتمام‌وقت به صفر رسید و از نظر تعداد پرداخت‌ها با هم مساوی شدند.

او اظهار کرد: هر اعتباری که به صورت ملی و پیرو صحبت‌های اخیر وزیر جدید بهداشت و تاکید ایشان بر ترمیم حقوق و پرداخت بدهی‌های پرستاران به حساب دانشگاه واریز شود در اولین فرصت به آنان پرداخت می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، نجابت پرستاران زنجانی را مثال‌زدنی و ستودنی دانست و گفت: پرستاران علی‌رغم مطالباتی که دارند هرگز از احساس مسئولیت و تعهد خود در انجام وظایفشان نکاسته‌اند و این درجه از نظم و تعهد جزء شاخصه‌های انسان و جهان پیشرفته است.

وی در خصوص استعفای پرستاران از شغل خود به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات آنان، اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون دو یا سه مورد استعفا از جانب پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی زنجان داشتیم که به دلیل مشکلات شخصی ایشان بوده و ارتباطی با مطالبات آنان ندارد و در هر شغلی یک امر طبیعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha