• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061308207
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

کمبود کارشناس؛ مشکل محیط‌زیست بردسکن برای پایش معادن

کمبود کارشناس؛ مشکل محیط‌زیست بردسکن برای پایش معادن

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن گفت: برای پایش مداوم معادن بردسکن در راستای جلوگیری از خسارت‌های زیست‌محیطی با کمبود کارشناس مواجه‌ایم.

 علی‌اصغر حمزه پور، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود دو منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در شهرستان بردسکن، فعالیت معادن را در نزدیکی مناطق تحت مدیریت یکی از معضلات جدی دانست و گفت: چون برخی معادن از قبل مجوز گرفته‌اند موجب شده یکسری تعارضاتی را با زیستگاه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی به طور مداوم معادن در حال پایش هستند، اظهار کرد: برای پایش مدام ۵۰ معدن فعال در منطقه نیاز به نیروی کارشناسی بیشتری داریم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن با اشاره به اینکه برای ارتقاء مناطق موافقت صنایع و معادن ضروری است، افزود: متأسفانه تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه معدن آهن و دو معدن مس در داخل منطقه فعالیت دارند، گفت: برخی از معادن در نزدیکی منطقه حفاظت شده قرار دارند.

حمزه پور با اعلام اینکه حدود ۷ تا ۸ معدن در داخل و اطراف منطقه حفاظت شده فعالیت دارند، افزود: فعالیت این معادن در کاهش جمعیت جانوری منطقه بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه حتی پرندگان شکاری هم در منطقه کمتر از گذشته مشاهده می‌شوند، بیان کرد: چون در صورت ارتقاء مناطق فعالیت معادن سخت‌تر می‌شود به همین دلیل اداره صنعت و معدن موافقت نمی‌کند که منطقه‌ای به راحتی تحت مدیریت محیط‌زیست قرار گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن تصریح کرد: گرچه در یکی از مناطق شهرستان زیستگاه بسیار خوب قوچ و میش را داریم و در سال‌های گذشته پیشنهاد ارتقاء را هم دادیم اما به دلیل وجود معادن و قوانین زیست‌محیطی با مشکلات جدی برای ارتقاء مواجه‌ایم.

 شهرستان بردسکن دو منطقه حفاظت شده درونه با مساحت ۷۰ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری با ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که در مجموع حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن است.

وی گفت: منطقه حفاظت شده درونه به لحاظ تنوع زیستی قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، شاه روباه، هوبره، پرنده‌های شکاری و در پناهگاه حیات وحش دشت لاغری نیز زاغ بور، آهو، یوزپلنگ و... از گونه‌های شاخص جانوری هستند.

حمزه پور با اشاره به اینکه حضور شاه روباه را برای اولین بار در خراسان رضوی توانستیم در این منطقه ثبت و ضبط کنیم، افزود: حضور گونه شاخص اندمیک زاغ بور که فقط در ایران زیست می‌کند را توانستیم در این منطقه ثبت و ضبط کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha