• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403061307964
  • خبرنگار : 50167

یک فوق تخصص غدد:

کم‌کاری تیروئید با مصرف منظم دارو، قابل کنترل است

کم‌کاری تیروئید با مصرف منظم دارو، قابل کنترل است

ایسنا/زنجان یک فوق تخصص غدد و متابولیسم، کم‌کاری تیروئید را با مصرف منظم دارو، قابل کنترل دانست و گفت: علل کم‌کاری تیروئید معمولا دائمی است و از همین رو بیماران دچار کم‌کاری تیروئید، به طور مادام‌العمر نیاز به مصرف دارو دارند.

شاهین بشارتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تیروئید یک عضو مهم در بدن است که در قدام گردن قرار گرفته و هورمون‌های تیروکسین (T۴) و تری‌یدوتیرونین (T۳) را سنتز می‌کند که هورمون‌های اصلی متابولیسم بدن هستند و اعمال بسیار زیادی را در بدن هر فرد انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه غده تیروئید می‌تواند دچار دو نوع اختلال کلی اعم از اختلال عملکردی و اختلال ساختاری شود، افزود: در اختلال عملکردی، غده تیروئید نمی‌تواند عملکرد اصلی خود که همان سنتز هورمون است را به درستی انجام دهد. در این صورت اگر کمتر از میزان مورد نیاز، هورمون تولید کند دچار اختلال کم‌کاری و اگر مازاد بر نیاز، هورمون تولید کند، دچار اختلال پرکاری شده است.

این فوق تخصص غدد خاطرنشان کرد: در اختلال ساختاری، غده تیروئید دچار تغییراتی در شکل می‌شود به این صورت که ندول‌ها یا گره‌های کوچکی در داخل این غده تشکیل شده و باعث بزرگی آن می‌شوند که به این حالت در اصطلاح پزشکی گواتر گفته می‌شود.

وی، کم‌کاری تیروئید را یک بیماری شایع عنوان کرد که شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است و گفت: معمولا تیروئید در اثر علل خودایمنی، کم‌کار می‌شود یعنی بدن فرد بنا به علل ناشناخته‌ای بر علیه غده تیروئید او فعال می‌شود و آن را کم‌کار می‌کند و باعث می‌شود هورمون‌های تیروکسین (T۴) و تری‌یدوتیرونین (T۳) که برای حیات فرد، ضروری است به اندازه کافی تولید نشود.

بشارتی با بیان اینکه کمبود هورمون‌های T۳ و T۴ با دارو قابل جبران است، افزود: کم‌کاری تیروئید یک بیماری مادام‌العمر است ولی با مصرف منظم و به اندازه‌ دارو قابل کنترل است.

او به بیان علائم کم‌کاری تیروئید پرداخت و اظهار کرد: ضعف و خستگی عمومی، دردهای عضلانی، اختلالات حافظه، افزایش وزن خفیف، تورم دست و پا و پف زیر چشم، شکنندگی و ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، احساس سرما و سرد شدن دست و پا و همچنین اختلال در عادت ماهیانه در زنان از جمله علائم کم‌کاری تیروئید است.

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه اکثر این علائم، غیراختصاصی است و می‌تواند به طور عمومی در هر فردی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: تنها در حضور آزمایش خون، می‌توان این علائم را به کم‌کاری تیروئید ربط داد ولی ضعف و خستگی عمومی و همچنین افزایش وزن خفیف از علائم اصلی این بیماری است که در مراحل اولیه دیده می‌شود و بقیه علائم در صورتی که بیماری درمان نشود، بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هورمون محرکه‌ی غده‌ی تیروئید TSH نام دارد و از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، افزود: با ترشح این هورمون، عملکرد کاهش‌یافته غده تیروئید تا حدودی جبران می‌شود و در واقع اساس تشخیص آزمایشگاهی کم‌کاری تیروئید، سنجش میزان ترشح هورمون TSH است به این ترتیب که اگر میزان هورمون TSH افزایش و هورمون‌های T۳ و T۴ کاهش پیدا کرده باشد، فرد کم‌کم دچار علائم کم‌کاری تیروئید می‌شود.

بشارتی هشدار داد: اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود و پیشروی کند، می‌تواند خطرناک باشد و فرد را به سمت کاهش سطح هوشیاری، کما و حتی مرگ پیش ببرد.

وی به بیان نکاتی در خصوص نحوه مصرف قرص لووتیروکسین که برای کم‌کاری تیروئید تجویز می‌شود، پرداخت و گفت: بهتر است این قرص صبح‌ها و در حالت ناشتا مصرف شود و حداقل تا نیم ساعت بعد از آن، صبحانه میل نشود. همچنین مصرف داروهایی مثل کلسیم، ویتامین‌ها و قرص آهن، جلوی جذب قرص تیروئید را می‌گیرد و از همین رو باید با فاصله زمانی حداقل ۴ ساعت از این قرص مصرف شود.

این فوق تخصص غدد، خاطرنشان کرد: در صورتی که مصرف قرص در یک وعده فراموش شد، نباید بعد از صبحانه یا غذا قرص را مصرف کرد و بهتر است صبح روز بعد، به شکل جبرانی دو قرص مصرف شود ولی در مجموع لازم است این دارو به طور منظم استفاده شود تا عوارض کم‌کاری تیروئید در بدن به حداقل مقدار خود برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha