• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403061307575
  • خبرنگار : 50176

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی است

بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی است

ایسنا/لرستان یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بزرگترین قطب انجیر سیاه در کشور نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی مناسب سازمان جهاد کشاورزی لرستان است.

علی محمدی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بزرگترین قطب انجیر سیاه در کشور به علت عدم برنامه‌ریزی مناسب در آستانه نابودی است. 

وی افزود: شهرستان پلدختر لرستان با تولید سالانه حدود ۲۵ هزار تن انجیر، یکی از قطب‌های تولید انجیر سیاه در کشور محسوب می‌شود که به دلیل کم آبی و احتمال خشک شدن رودخانه کشکان اصلی‌ترین منبع آبیاری درختان انجیر این شهرستان، خطر نابودی این ثروت ملی و استانی به شدت احساس می شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: مطابق آمارهای رسمی، پلدختر قطب تولید انجیر سیاه در ایران، حدود ۹۲درصد تولید محصول انجیر سیاه در استان لرستان را به خود اختصاص داده است و حدود ۳۳ درصد کل انجیر سیاه کشور در این شهرستان تولید می شود که از این محل حداقل ۳ هزار نفر مشغول بکار هستند.  

محمدی فر یادآور شد: به دلیل کیفیت بالای انجیر سیاه پلدختر، این محصول هم در بازارهای داخلی و در بازارهای هدف صادراتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

او افزود : متاسفانه به علت خشکسالی‌های پی در پی  و برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کشکان و کشت محصولات آب دوست نظیر برنج در بالادست رودخانه کشکان، احتمالا این رودخانه اواخر شهریور سال جاری با خطر خشک شدن مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: خشک شدن رودخانه کشکان به معنی نابودی درختان انجیر شهرستان پلدختر، قطب بزرگ تولید کشور است و به عبارتی بیکاری حدود ۳ هزار نفر از کشاورزانی که معیشت زندگی شان از این محل تامین می شود، خواهد بود.

این فعال اقتصادی گفت: فقدان برنامه‌ریزی مناسب در مقابله با محصولات آب دوست مثل برنج و خلاء قانونی برای جلوگیری از کشت برنج که منجر به برداشت بی رویه از آب رودخانه کشکان شده است موجب شده تا در آستانه نابودی بزرگترین قطب انجیر سیاه در کشور قرار بگیریم، این در حالی‌است که اگر مسئولان اندک نظارت و برنامه‌ریزی می‌کردند و با کاشت برنج بعنوان یک محصول آب بر و ممنوعه در لرستان مقابله می شد قطعا  چنین وضعیت نابسامانی به وجود نمی‌آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۹:۲۲

به نام خدا نام جهاد را از این وزارتخانه بردارید، جهاد برای کشاورزی است یا جهاد با کشاورزی؟ انگار جهد و کوشش برای از بین بردن کشاورزی است.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۰:۲۰

جهادکشاورزی عملاً هیچ کاره است در کل کشاورزان از عملکرد این وزارتخانه ناامید شدند.کود.وبذروسم کشاورز میرود بازار آزادتهیه می‌کند تفاوتی با نرخ دولتی ندارد.وزیرجهاد و مجلس که حمایتی در سطح کلان از کشاورز نمی کنند نمونه آن پرداخت قیمت گندم کشاورزان است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۲:۴۳

با سلام و خسته نباشید من به عنوان نماینده کوچک باغداران انجیر سیاه در شهرستان پلدختر برای جهاد کشاورزی استان لرستان یه پیشنهاد دارم و یه انتقاد اول اینکه آب باغداران باید تامین بشه و از کشت های فصلی مانند برنج در بالادست جلوگیری بشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۷:۴۱

سلام .ببخشید تعدادی نهال انجیر سیاه میخوام تا در باغ بکارم ساکن شهرستان ایذه ودر بخش سوسن روستای ثریا باغ انار دارم و قصد بجای انار از انجیر سیاه بکارم .با تشکر نادری هستم‌از ایذه