• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061207165
  • خبرنگار : 71588

اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی

اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی

منابع خبری از آغاز اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی در همبستگی با خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه و در اعتراض به مانع‌تراشی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انعقاد توافق تبادل اسرا خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع خبری اعلام کردند که اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی در راستای همبستگی با خانواده‌های اسرای بازداشت‌شده در غزه و در اعتراض به مانع‌تراشی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انعقاد توافق تبادل اسرا آغاز شده است.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، این اعتصاب شامل مدارس، دانشگاه‌ها، فرودگاه بن گوریون، حمل و نقل عمومی و بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد می‌شود.

پیشتر منابع عبری از تظاهرات ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان در تل آویو و درخواست آنان برای امضای فوری توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه خبر دادند.

یکشنبه شب، در پی کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست در غزه، سراسر فلسطین اشغالی به صحنه تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو و کابینه او تبدیل شد.

معترضان در اعتراض به مخالفت نتانیاهو با توافق تبادل اسرا، خواستار موافقت هرچه زودتر کابینه نتانیاهو با این توافق شدند.

هدف از برگزاری اعتصاب سراسری امروز دوشنبه فشار بر کابینه نتانیاهو جهت پذیرش توافق آتش‌بس و مبادله اسرا با مقاومت در غزه اعلام شده است.

اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی

پیش از این بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از دادستان عمومی این رژیم خواست مانع از اعتصاب سراسری روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی شود.
اسموتریچ در نامه‌اش به دادستان کل تأکید کرد: این اعتصاب غیرقانونی است، زیرا می‌خواهد بر تصمیمات سیاسی مهمی که با امنیت اسرائیل مرتبط هستند، تأثیر منفی بگذارد.

او همچنین هشدار داد: اعتصاب گسترده‌ای که منجر به تعطیلی از جمله لغو پروازها شود، می‌تواند پیامدهای اقتصادی جدی داشته باشد و در زمان جنگ به اقتصاد آسیب‌های زیادی وارد کند.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از همراهی دفاتر دولتی، بانک‌ها و پایانه‌های اتوبوسرانی با اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی خبر داد.

در همین راستا، یائیر لاپید، رهبر مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت که بنیامین نتانیاهو مانع دستیابی به توافق آتش‌بس بود تا از این طریق بتواند کابینه خود را از خطر سقوط نجات دهد.

رئیس بخش اطلاع‌رسانی اتحادیه کارگران اسرائیل(هستدروت) نیز تصریح کرد: ۹۵ درصد از مقامات محلی پایبندی خود به اعتصاب سراسری را نشان داده‌اند.

منابع عبری‌ به نقل از مسئولان اتحادیه کارگری این رژیم اعلام کردند که این اتحادیه در حال بررسی تمدید اعتصاب سراسری تا فردا (سه‌شنبه) و توسعه دامنه آن به بخش‌های بزرگتر است.

در همین رابطه، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد کابینه این رژیم بنا به درخواست نتانیاهو و اسموتریچ تقاضایی به دادگاه کار برای لغو اعتصاب سراسری ارائه کرده است.

صبح امروز دوشنبه فرودگاه بن‌گوریون که اصلی‌ترین فرودگاه در فلسطین اشغالی است، پروازهای خود را متوقف کرد، قطار شهری در قدس اشغالی نیز فعالیت خود را متوقف کرد، شرکت خطوط اتوبوس‌رانی بین شهری و داخل شهری نیز از توقف کار خود خبر داد، مراکز خرید درهای خود را باز نکردند، رستوران‌ها در مراکز بزرگی مانند تل‌آویو درب‌های خود را بسته نگه داشتند و با پیوستن اتحادیه معلمان به اعتصاب، تحصیل در مدارس ابتدایی و راهنمایی متوقف شد. مهدکودک‌ها نیز تعطیل شدند.

در همین راستا، خبرنگار شبکه خبری الجزیره به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این تظاهرات که در ۳۲ نقطه اراضی اشغالی برگزار شد، شرکت کرده‌اند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت به نقل از سازمان‌دهندگان این تظاهرات‌ها فاش کرد که ۷۷۰ هزار نفر از جمله ۵۵۰ هزار نفر در تل‌آویو، در بحبوحه بسته شدن چندین جاده در تظاهرات‌ها شرکت کرده‌اند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که پلیس این رژیم تاکنون ۱۵ معترض را در اثنای تظاهرات تل‌آویو دستگیر کرده است و یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز از جمله کسانی است که در این تظاهرات‌ها شرکت داشته است.

در همین رابطه، رئیس اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی گفت: ملاحظات سیاسی موضوعی است که مانع انعقاد معامله تبادل اسرا با جنبش حماس می‌شود و این باعث شد به جای اسرای خود چند جسد تحویل بگیریم.

وی همچنین گفت اقتصاد باید متوقف شود. اسرائیلی‌ها به جای بازگرداندن اسرای خود همچنان جسدهای بیشتری تحویل می‌گیرند.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی تصریح کرد که ۹۵ درصد از مقامات محلی رژیم اشغالگر از صبح امروز در اعتصاب شرکت کرده‌اند.

رسانه‌های عبری‌ نیز گزارش دادند دادگاه عالی کار رژیم صهیونیستی با موضع کابینه نتانیاهو برای متوقف‌ کردن اعتصاب‌ها موافقت کرده و آن را اعتصابی سیاسی و نه کاری توصیف کرده است.

این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند دادگاه عالی کار دستور داده تا اعتصاب اتحادیه کارگری در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی پایان یابد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم گزارش داد: دادگاه با موضع ما موافقت کرد و با صدور حکمی اعلام کرد که این اعتصاب سیاسی است.

در همین راستا، خانواده‌های اسرای صهیونیست در واکنش به این تصمیم دادگاه عالی کار اعلام کردند  موضوع اعتصاب نیست بلکه موضوع نجات جان اسرایی است که توسط بنیامین نتانیاهو رها شده‌اند.

آنها از ساکنان اراضی اشغالی خواستند تا برای حفاظت از جان اسرا در تظاهرات شرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha