• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403061106762
  • خبرنگار : 50006

وضعیت تولید گندم در اهر

وضعیت تولید گندم در اهر

ایسنا/آذربایجان شرقی محصولات غله‌ای و در راس آنها گندم از جمله تولیدات راهبردی و مهم کشاورزی هستند که در الگوی غذایی بسیاری کشورهای جهان و ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و این محصول یکی از محصولات راهبردی مواد غذایی و پایه تامین امنیت غذایی انسان‌ها بشمار می‌رود، به طوری که در کشور ایران بیش‌از ۴۵ درصد پروتئین و ۵۵ درصد کالری مورد نیاز از گندم تأمین می‌شود.

در کشور ایران رایج ترین کاشت محصول گندم به صورت دیمی می باشد که سالانه میانگین بیش از ۳ الی ۸ میلیون هکتار با عملکرد بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید و روانه بازار مصرف می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در گفت‌وگو با ایسنا، از تولید بیش از ۳۵ هزار تن گندم  در این شهرستان خبر داد. 

علی نجفی با اشاره به اینکه ۵۲ هزار هکتار اراضی شهرستان اهر زیر کشت محصولات زراعی می باشد، گفت: از این میزان سطح زراعی حدود ۲۸ هزار هکتار آن به کشت گندم و مابقی نیز به کشت جو و محصولات تناوبی زراعی اختصاص دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت محصول گندم شهرستان اهر ۲۸۰۰۰ هکتار می باشد که پیش بینی می شود با توجه به تنش خشکی و میزان بارندگی موثر در زمان کشت در پاییز و همچنین شیوع بیماری زنگ زرد در بهار به دلیل بارندگی های مکرر، مه آلود و ابری بودن هوا بیش از ۳۵۰۰۰ تن گندم تولید شود.

نجفی در ادامه از ارقام رایج کشت محصول گندم در شهرستان اهر را ارقام دیم آذر۲، ایوان، صدرا، هشترود، باران، جام و رقم آبی پیشگام عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امسال کشاورزان این شهرستان با همکاری و راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی با کاشت ارقام گندم جدید و مقاوم در مقابل بیماری ها، رعایت اصول کاشت در فصول تناوب زراعی، کوددهی و سمپاشی به موقع در مزارع و آموزش های لازم توانستند عملکرد محصولات گندم خود را در مزارع ارتقاء دهند و سهم بزرگی در امنیت غذایی جامعه بردارند.

وضعیت تولید گندم در اهر

وی همچنین از خرید تضمینی محصول گندم به قیمت مصوب دولت از کشاورزان شهرستان اهر خبر داد و افزود: در این راستا مراکز خرید گندم در نقاط مختلف این شهرستان آماده خرید این محصول از کشاورزان می باشد. 

نجفی در ادامه از عوامل مهم و مؤثر در افزایش متوسط عملکرد گندم در دنیا و ایران را انجام اصولی عملیات خاک ورزی، توسعه کشت واریته های گندم معرفی شده و کود پذیر و مقاوم به بیماریها، مدیریت مزرعه، تغذیه مناسب و رعایت سایر موارد از قبیل مسائل به روز زراعی برشمرد.

گندم از محصولات مهم کشاورزی برای تأمین نان مردم جهان است

رسول دوستی مسئول مرکز کشاورزی حومه اهر نیز در گفتگو با ایسنا، گندم را مهمترین محصول کشاورزی برای تأمین نان که اصلی ترین سبد غذایی مردم جهان است، عنوان کرد. 

دوستی گفت: خوشبختانه امسال با توجه به اینکه کشاورزان شهرستان اهر در دوره کاشت غلات و سایر محصولات تناوبی همواره از راهنمایی و آموزش های کارشناسان طرح جهش تولید در دیمزارها و سایر کارشناسان جهاد کشاورزی بهره مند بودند، امروز در فصل برداشت این محصول استراتژیک شاهد به ثمر نشستن زحمات چندین ماهه این عزیزان در زمین‌های زراعی می‌باشیم.

وی همچنین افزود: برای افزایش کمی و کیفی محصول گندم نیاز است تا در کنار تلاش برای افزایش عملکرد گندم، یک راهکار مناسب و دستورالعمل ویژه برای ساماندهی دیمزارها با مدیریت مناسب، تهیه بستر بذر با توجه به اصول خاک ورزی حفاظتی و شرایط اقلیمی پتانسیل مهیا شود. 

وی در ادامه ایجاد بسترهای مناسب و خصوصاً تحقق الزاماتی از جمله امکانات و ادوات لازم برای خاک ورزی حفاظتی، کارنده ها، تامین به موقع نهاده ها، معرفی ارقام با توجه به نیازهای اقلیمی، کاهش ضایعات تولید، تهیه بذر ارقام مناسب و مدیریت خوب مزارع را عاملی اصلی برای افزایش عملکرد ۲۵ الی ۳۵ درصدی میانگین گندم دیم در زمین های زراعی برشمرد.

کاشت رقم جام گندم برای اولین بار در شهرستان اهر

جبرئیل پورعلی گندمکار نمونه و پیشروی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سال‌ها به دلیل خشکسالی های متعدد متاسفانه علاوه بر سطح شهرستان اهر در زمین‌های زراعی ما نیز چندان محصول گندم یا جو کشت و برداشت نمی‌شد ولی خوشبختانه امسال با توجه به بارش‌های خوب بهاره ۳۵ هکتار از اراضی زراعی خود را به محصول گندم ارقام خوب و پرمحصول پیشگام، ایوان و رقم جدید جام اختصاص  دادیم.

پورعلی افزود: امسال با راهنمایی کارشناسان و مروجین مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر اقدام به کاشت گندم رقم جام برای اولین بار در سطح شهرستان در ۱۰ هکتار از زمین های زراعی کردیم که ضمن بذرمال کردن بذر مصرفی برای کشت، مصرف کودهای پایه ازته و فسفره ، کوددهی سرک بهاره، محلول پاشی، کنترل زنگ زرد، علفهای هرز و سن گندم، امروز به دور از هرگونه خسارت و بیماری خاص گندم، خوشبختانه شاهد بیشترین عملکرد گندم در اراضی دیم و بیش از ۴ تن عملکرد در هکتار از این رقم کم نظیر و با کیفیت عالی شدیم که پس از برداشت به مرکز تهیه و توزیع بذور اصلاح شده عرضه گردیده و برای تامین بخشی از بذر مورد نیاز کشاورزان شهرستان در سال زراعی جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وضعیت تولید گندم در اهر

وی همچنین در ادامه از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خواست با توجه به وسعت زیاد زمین زراعی، سختی شخم زدن و مشکل عبور و مرور در خصوص اختصاص تراکتور و سایر ادوات کشاورزی حمایت‌های لازم را انجام دهند. 

مدیریت جهاد کشاورزی اهر برای رفع مشکلات کشاورزان حمایت جدی نماید

علی سلیمی دیگر گندمکار اهری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن قدردانی از راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم کارشناسان و مروجین مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در فصل کاشت محصول گندم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارندگی‌های زیاد امسال خوشبختانه با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی در کوددهی و سمپاشی به موقع مزارع و آموزش‌های لازم در کاشت ارقام مرغوب  گندم که در مقابل بیماری‌ها مقاوم بودند توانستیم عملکرد محصول گندم را در مزارع خود ارتقاء بدهیم و بعد از سال‌ها به دور از هرگونه خسارت و آفت زدگی بیشترین محصول گندم را از مزارع برداشت کنیم. 

سلیمی با اشاره به برخی مشکلات گندم کاران از جمله نبود ادوات کشاورزی مناسب و غیره از مدیریت جهاد کشاورزی اهر خواست برای حل اینگونه مشکلات کشاورزان و فروش به موقع و آسان این محصول حمایت‌های جدی نمایند. 

به گزارش ایسنا، شهرستان اهر مهمترین قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی می‌باشد که کاشت این محصول در اراضی کشاورزی این شهرستان بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است و برای توسعه و افزایش کاشت این محصول منحصر به فرد که امنیت غذایی انسان‌ها را تأمین می‌کند علاوه بر تامین کودها و بذرهای اصلاح شده در ارقام مختلف مرغوب و پرمحصول گندم، نیازمند توجه ویژه مسئولان ذیربط در خصوص اختصاص تسهیلات بانکی، کمک برای رفع برخی مشکلات و کاستی‌های موجود در این بخش و… می‌باشد. 

وضعیت تولید گندم در اهر

وضعیت تولید گندم در اهر

وضعیت تولید گندم در اهر

وضعیت تولید گندم در اهر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha