• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403060905376
  • خبرنگار : 71654

افزایش کاربران هفتگی «چت جی‌پی‌تی» به ۲۰۰ میلیون نفر/ضربان‌سازی که در بدن حل می‌شود

افزایش کاربران هفتگی «چت جی‌پی‌تی» به ۲۰۰ میلیون نفر/ضربان‌سازی که در بدن حل می‌شود

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز، میزبان اخبار گوناگونی از ایران و سراسر جهان در حوزه‌های گوناگونی همچون هوش مصنوعی، فناوری، دانش‌بنیان، نانو و فضا بوده است که در اینجا خلاصه‌ای از این اخبار را مرور خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، از هیدروژل‌هایی که بازی کردن یاد می‌گیرند تا ژل نانوذره‌ای که نقش ضربان‌ساز قلب را ایفا می‌کند و از آماده‌سازی اولین گورستان زباله‌های هسته‌ای تا ولید «ترانزیستورهای گرافن/ژرمانیوم داغ» برای پشتیبانی از فناوری‌های محاسبات و ارتباطات، از باز شدن پای هوش مصنوعی میدجرنی به سخت‌افزار تا افزایش کاربران هفتگی چت جی‌پی‌تی به ۲۰۰ میلیون نفر، اینها تنها چند مورد از اخبار قابل توجه سرویس علم و فناوری هستند که امروز منتشر شده‌اند.
در ادامه نگاهی به این اخبار خواهیم انداخت که کافی است برای مطالعه نسخه کامل آنها روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

یک ضربان‌ساز تزریقی قلب، پس از ۵ روز در بدن حل می‌شود

یک ضربان‌ساز موقت تزریقی جدید می‌تواند به آریتمی قلبی در مواقع اضطراری کمک کند. این ژل نانوذره می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی قلب را در بدن تنظیم کند و سپس بعد از پنج روز حل شود.

تعداد کاربران فعال هفتگی «چت جی‌پی‌تی» به ۲۰۰ میلیون نفر رسید!

به گفته شرکت هوش مصنوعی اُپن‌ای‌آی (OpenAI)، چت جی‌پی‌تی اکنون ۲۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد. این نشان دهنده دو برابر شدن مخاطب هفتگی ۱۰۰ میلیونی آن است که این شرکت در ماه نوامبر سال گذشته اعلام کرده بود.

اولین گورستان زباله‌های هسته‌ای به‌زودی آماده می‌شود

اونکالو (Onkalo) که در زبان فنلاندی به معنای «حفره» است، نامی است که به تاسیسات برنامه‌ریزی شده‌ای داده شده است که زباله‌های سوخت هسته‌ای را طی قرن‌های آینده در خود ذخیره می‌کند.

پای «میدجرنی» به سخت‌افزار هم باز می‌شود

شرکت هوش مصنوعی «میدجرنی» قصد دارد یک محصول سخت‌افزاری را ارائه دهد و به این حوزه وارد شود.

هیدروژل‌هایی که بازی کردن را یاد می‌گیرند

محققان نشان دادند که هیدروژل می‌تواند بازی پونگ را یاد بگیرد. نتایج این کار می‌تواند منجر به تولید مواد هوشمند جدید شود که می‌توانند یاد بگیرند و با محیط خود سازگار شوند.

برای اولین بار یک ربات، پنجره‌های برج اداری ۴۵ طبقه را تمیز کرد

یک برج اداری ۴۵ طبقه در نیویورک اولین برج در جهان است که سیستم خودکار تمیز کردن پنجره اوزمو (Ozmo) را به کار گرفته است و در آن جا یک سکوی آویزان از سقف، محل استقرار ربات‌هایی شده است که شیشه را سه برابر سریع‌تر از خدمه نظافتچی انسانی تمیز می‌کنند.

فضاپیمای استارلاینر بدون فضانوردانش به زمین باز می‌گردد

ناسا عصر روز پنجشنبه (۲۹ اوت) اعلام کرد که استارلاینر در روز جمعه آینده (ششم سپتامبر) ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهد کرد، مشروط بر اینکه شرایط جوی مناسب باشد و هیچ مشکل فنی ظاهر نشود.

تولید «ترانزیستورهای گرافن/ژرمانیوم داغ» برای پشتیبانی از فناوری‌های محاسبات و ارتباطات

ترانزیستورهای گرافن/ژرمانیوم داغ می‌توانند فناوری‌های محاسبات و ارتباطات نسل بعدی را به خوبی پشتیبانی کنند.

ادغام چند روش درمان سرطان به کمک نانوشاخ کربنی

محققان ژاپنی یک کمپلکس دارویی حاوی نانوشاخ کربنی بیومیمتیک را همراه با غشای سلول‌های سرطانی و داروی شیمی‌درمانی پاکلیتاکسل برای تحویل مؤثر دارو به محل مورد نظر در بیماران مبتلا به سرطان توسعه دادند. این رویکرد برای مبارزه با سرطان و بیماری‌های متاستاتیک، راهبردهایی نظیر پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی را با هم ادغام می‌کند.

چالش جدید پیش‌روی مریخ‌نورد ناسا چیست؟

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا صعود چالش برانگیز خود را به لبه دهانه جیزرو (Jezero) برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگی آغاز کرده که ممکن است به درک عوامل مهمی در مورد آب و هوای باستانی مریخ و حیات بالقوه بینجامد. این مریخ‌نورد که در سال ۲۰۲۱ فرود آمد، تقریبا ۲۹ کیلومتر را کاوش کرده و تاکنون ۲۲ نمونه جمع‌آوری کرده است.

بارگذاری سامانه هوشمند ایرانی در ادارات دولتی ۴ کشور/معافیت مالیاتی نرم‌افزار دانش‌بنیان‌ها در ازبکستان

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به توسعه سامانه اداری مبتنی بر هوش مصنوعی اقدام کرده و هم‌اکنون این سامانه در ادارات ۴ کشور بارگذاری شده است.

معرفی محصولات دانش‌بنیان عرضه‌شده در نمایشگاه متالکس اصفهان

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (Metalex) از ۶ تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha