• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403060905209
  • خبرنگار : 71959

ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان

ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار توجه به سند سلامت شهری برای ارتقاء ایمنی و سلامت مردم در شهرها شد.

عباس استادتقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سند سلامت شهری گفت: بیش از ۱۰ سال است که مبحثی در دنیا به شدت مورد بحث است که درباره تاثیرات محیط شهری بروی سلامت انسان‌ها تمرکز دارد. این مسئله از حمل و نقل عمومی تا نوع معماری ساختمان‌ها و آسیب های اجتماعی را شامل می‌شود. 

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مفهوم «برنامه‌ریزی شهری سالم» بر همین اساس در دنیا مطرح شد و محتوای آن این است که اگر قرار شد مدیران شهری تصمیمی برای توسعه شهرها و ساخت و ساز یا هر مساله دیگری بگیرند؛ سلامت شهروندان را نیز مدنظر قرار دهند.

استادتقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که منظور از سلامت شهروندان چیست؛ گفت: سلامت در این برنامه، به معنای «سلامت واحد» است به این معنا که همه چیز از جمله سلامت انسان‌ها، سلامت محیط زیست آبی، خاکی، هوایی، سلامت پوشش گیاهی و  سلامت حیوانات را شامل می‌شود.

وی افزود: نمی‌شود که در هر پروسه‌ای، فقط سلامت انسان‌ها را در نظر گرفت؛ زیرا انسان با حیوانات، با گیاهان و هر چیزی که در این کره زمین وجود دارد؛ ارتباط دارد و همه این‌ها باید سالم باشند که سلامت انسان را تهدید نکنند.

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر ما سلامت آب، خاک و هوا را در نظر نگیریم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که انسان‌ها سلامت بمانند بنابراین علاوه بر خود انسان، سلامت محیط اطراف نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین از آنجایی که در حال حاضر، ۸۰ درصد از جمعیت کشور ما، شهرنشین است باید این مسئله سلامت هرچه زودتر مدنظر مسئولین قرار گیرد وگرنه ظرف ۲۰ تا ۳۰ سال آینده، مشکلاتی بسیاری را در زمینه سلامت خواهیم داشت.

وی افزود: در واقع سلامت مسئله‌ای است که در ابتدای هرگونه توسعه شهری باید مدنظر جهانیان قرار می گرفته است اما در این زمینه کوتاهی شده و اکنون کشورها به فکر سلامت افتاده‌اند.

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما در فرهنگستان دانشگاه علوم پزشکی کشور، سند «سلامت شهری» را تهیه و تنظیم کردیم. در این سند، وظیفه و مسئولیت هر بخش و ارگانی که وظیفه مدیریت شهری را بر عهده دارد اعم از وزارت کشور، وزارت بهداشت، شهرداری ها، وزارت راه، سازمان محیط زیست و... را مشخص کرده است. تمام ارگان هایی که در زمینه مدیریت شهر مسئولیت دارند در این سند برای آنها مسئولیتی در قبال سلامت و ایمنی انسان ها و محیط، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در حال حاضر، آلودگی هوا، ترافیک کلان شهرها، انباشت فاضلاب ها و زباله ها و... از جمله مشکلات زندگی شهری ما هستند که باید مدنظر مسئولین قرار گیرد.

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مسئله که این سند، الزام قانونی ندارد؛ ادامه داد: ما در فرهنگستان، نمی توانیم این مسائل را برای ارگان ها به صورت قانون کنیم اما امیدوارم مسائل سلامتی شهر نشینی مدنظر مسئولین قرار گیرد و از این سند استفاده کنند. این سند در مواردی نظیر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و ... نیز بسیار کارساز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha