• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060704245
  • خبرنگار : 50549

مدیر کل سازمان انتقال خون استان:

۵ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند

۵ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ضمن تشریح اقدامات یک ساله سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ۱۰۰ درصد اهداکنندگان خون استان، فقط ۵درصد بانوان هستند و سعی کردیم که در این زمینه فرهنگ‌سازی بهتری داشته باشیم، ضمن اینکه مشارکت بانوان نسبت به پنج ماه اول سال گذشته افزایش داشته است.

سعید اصغریان در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۷ شهریور در محل سازمان انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک وظیفه حیاتی و بی‌بدیل را بر عهده دارد و آن هم تأمین خون کافی و سالم برای بیماران نیازمند خون است.

وی افزود: هیچ ارگان دیگری در تهیه و تأمین خون دخالتی ندارد و تنها تأمین کننده خون، سازمان انتقال خون است، از طرفی خون و فرآورده خونی یک مایه بی‌بدیل و حیاتی است که هیچ جای دنیا ما به ازای آن وجود ندارد و قابلیت ساختش نیست.

اصغریان ادامه داد: در حال حاضر هر جای دنیا اگر بیماری به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا کند، مدت بسیار محدودی داریم که نیاز خونی بیمار برطرف شود و اگر این اتفاق نیفتد، مساوی با از دست رفتن جان بیمار است، لذا کار سازمان انتقال خون یک کار حیاتی است که مستقیماً با جان بیماران نیازمند به خون گره خورده است.

روزانه حدود ۶۰۰ واحد خون تحویل بیمارستان‌ها می‌دهیم

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: تقریبا روزانه حدود ۶۰۰ واحد خون تحویل بیمارستان‌ها می‌دهیم و در حال حاضر ۶۵ بیمارستان را در کل استان پوشش داده‌ایم و خون‌رسانی می‌کنیم که این کار به صورت مستمر و روزانه است؛ چراکه آنچه مسلم است هیچ اتاق عملی بدون رزرو خون فعال نخواهد شد و اگر خدای نکرده در این وظیفه خللی وارد شود، مساوی با از دست رفتن جان بیمار نیازمند خون است.

اصغریان بیان کرد: در خصوص اهمیت انتقال خون فرآورده‌هایی مثل فرآورده پلاکت را داریم که حداکثر ۳ تا ۵ روز می‌توانیم نگهداری کنیم، بنابراین باید روزانه خون بگیریم و تنها راه تامین خون و فرآورده‌های خون اهدا کنندگان هستند، لذا فرهنگ‌سازی در این خصوص حائز اهمیت است.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: طبق آمار از هر ۳ نفر یک نفر در طول عمرش به خون یا فرآورده خونی نیاز پیدا می‌کند و هر لحظه ممکن است جای اهدا کننده و دریافت کننده جابه‌جا شود و این اتفاق می‌طلبد که در تامین خون و فرآورده‌های آن حداکثر سعی خود را داشته باشیم.

اصغریان گفت: تقریبا از ۱۰۰ درصد اهداکنندگان، فقط ۵ درصد اهداکنندگان بانوان هستند و سعی کردیم که در این زمینه فرهنگ‌سازی بهتری داشته باشیم، ضمن اینکه مشارکت بانوان نسبت به ۵ ماه اول سال گذشته افزایش داشته است.

وی ابراز کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی نقش رسانه‌ها بسیار کلیدی و مؤثر است. از طرفی آن طور که باید فرهنگ اهدای خون در جامعه گسترش پیدا نکرده است.

اصغریان در ادامه به ارائه گزارشی از این سازمان طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: ما وظیفه داشتیم در حیطه تامین خون کافی، کمیت خون را بالا ببریم، چراکه بعد از کرونا شاهد افزایش درخواست‌های بیمارستانی به میزان بسیار  قابل‌توجهی بودیم و بعد از تهران دومین مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور هستیم.

۱۵ تا ۲۰ درصد خون اهدایی، توسط پایگاه داخل حرم تامین می‌شود

وی اظهار کرد: تقریبا ۶ ماه اول سال گذشته، رشد درخواست داشتیم که به ۲۰ درصد رسید و این امر در ۶ ماه دوم کمتر بود. از طرفی با توجه به افزایش تخت بیمارستانی در استان، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و اینکه مشهد به عنوان قطب سلامت، کیفیت خدمات درمانی بالایی دارد، علاوه بر بار درمانی خود استان، استان‌های مجاور و حتی کشورهای مجاور پروسه درمان خود را در مشهد طی می‌کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: این بار درمانی به انتقال خون هم تحمیل می‌شود، چون بایستی تامین کننده خون و فرآورده‌های خونی باشیم، لذا استان خراسان رضوی یک استان ویژه در این زمینه است و به همین دلیل ما بعد از تهران دومین مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور هستیم و واقعا نیاز است تا این فرهنگ در استان خراسان رضوی بیشتر جا بیفتد و ما شاهد مشارکت بیشتر مردم در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد خون اهدایی، توسط پایگاه داخل حرم تامین می‌شود، گفت: در زمینه افزایش کمیت خون در سال گذشته اقداماتی انجام گرفت، به عنوان مثال از تابستان سال گذشته تا امسال با همکاری مسئولان آستان قدس یک پایگاه انتقال خون در داخل حرم مطهر رضوی مستقر شد که طی ۳۰ سال گذشته این اتفاق نیفتاده بود و همیشه پایگاه خارج از حرم برپا می‌شد.

اصغریان بیان کرد: این پایگاه در دو شیفت کاری جزو پرترددترین مکان‌های اهدای خون است که در حرم مطهر رضوی مستقر شده و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خون توسط این پایگاه تامین می‌شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در بازه‌هایی که به خاطر کمبود ذخیره خون نمی‌توانستیم ۱۰۰ درصد درخواست بیمارستان‌ها را تأمین کنیم و تامین خون برای بیمارستان‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسید، اما با استقرار این پایگاه تقریبا ۹۸ درصد تأمین خون بیمارستان‌ها را انجام می‌دهیم.

۵ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند

وی گفت: افزایش تخت‌های خون‌گیری در پایگاه‌های پرتردد از دیگر اقدامات بود که  کمک خوبی در زمینه تامین خون شد.

اصغریان با اشاره به محدودیت فضای فیزیکی سازمان انتقال خون افزود: ساختمان فنی آزمایشگاهی ما در پایگاه امام رضا(ع) واقع در تقی‌آباد از ۱۳ سال پیش قرار بوده ساخته شود که در سال گذشته با پیگیری خوبی که انجام شد و با همکاری خوب نمایندگان مجلس و مسئولان استانی، اعتباری در نظر گرفته شد و آغاز عملیات عمرانی در شهریور ماه انجام شد، همچنین عملیات عمرانی ساختمان سناباد بعد از ۱۵ سال آغاز شد و برای تکمیل ساختمان نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی افزود: در راستای فرهنگ‌سازی پویش نذر خون حسینی در ایام محرم راه‌اندازی شد و کمک به جلب نظر مردم کرد که در این ایام افزایش اهدای خون را شاهد بودیم. به لحاظ کیفیت خون با باکیفیت‌ترین انتقال خون‌های جهان مثل اروپا رقابت می‌کنیم.

وی بیان کرد: پویش‌هایی که برگزار شد و با فرهنگ‌سازی که صورت گرفت، اهداکنندگان بار اولی نسبت به پنج ماه اول سال گذشته ۵۱ درصد افزایش پیدا کرد که رقم واقعا قابل‌توجهی حتی در کشور است.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در راستای سالم بودن خون نیز در سال گذشته اقداماتی انجام شد، ما سال گذشته با همکاری ستاد انتقال خون سه عدد از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی روز دنیا را در سازمان مستقر کردیم و می‌توانیم ادعا کنیم که به لحاظ کیفیت خون، با باکیفیت‌ترین انتقال خون‌های جهان مثل اروپا رقابت می‌کنیم.

وی گفت: می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که خون اهدایی به بیماران، جزو با کیفیت‌ترین و بهترین خون‌ها به لحاظ غربالگری از نظر ویروسی و گروه‌بندی است و استان خراسان رضوی از اولین استان‌هایی بود که این دستگاه‌ها را مستقر کرد.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته این است که برای حمل خون از پایگاه‌های مختلف سطح شهر مشهد و استان با شرایط استاندارد به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل اداره کل انتقال خون رفتیم و تاکنون دو دستگاه خریداری و ۴ دستگاه نوسازی شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha