• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060704108
  • خبرنگار : 50558

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل تشریح کرد

اربعین؛ اولین موج از طوفان انتقام از رژیم صهیونیستی

اربعین؛ اولین موج از طوفان انتقام از رژیم صهیونیستی

ایسنا/خراسان رضوی چند روز قبل همزمان با اربعین حسینی، در سیصد و بیست و چهارمین روز از طوفان‌الاقصی، حزب‌الله لبنان به منظور انتقام ترور فواد شکر یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله و شماری از غیرنظامیان در بیروت، عملیاتی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد که سید حسن نصرالله آن را اربعین نامید.

اربعین، نخستین گام انتقام‌جویانه مقاومت بود که بنابر بیانیه حزب‌الله، مهم‌ترین مواضع نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف پهپادها و ۳۲۰ موشک کاتیوشا حزب‌الله قرار داد.

در واکنش به این عملیات رسانه‌های خارجی حامی رژیم صهیونیستی مدعی شدند که پیش از انجام عملیات توسط حزب‌الله، رژیم با حمله‌ای پیشدستانه برنامه‌های حزب‌الله را برهم زده و به همین سبب از شدت و ابعاد حملات کاسته شده است.

اما سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه همه چیز مطابق با برنامه‌ریزی‌ها اتفاق افتاده است، گفت: «ما کلاً قصد استفاده از موشک‌های راهبردی را نداشتیم و تمام دره‌ها را از موشک‌های دقیق و بالستیکمان پاکسازی کردیم. آنچه دشمن بمباران کرد، دره‌های خالی بود؛ هیچ انبار موشک بالستیک در آنجا وجود نداشت و ادعاهای دشمن مبنی بر هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای شلیک به تل‌آویو آماده شده بودند، دروغ است».

در هر حال عملیات موفقیت‌آمیز اربعین در حالی به وقوع پیوست که دست کم نزدیک به یک ماه از ترور فواد شکر می‌گذرد و رژیم صهیونیستی در این مدت فرصت کافی برای اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به حملات انتقام‌جویانه احتمالی مقاومت را داشته است.

حسین اصغری‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از زمان ترور شهید اسماعیل هنیه و فواد شکر بحث انتقام از رژیم صهیونیستی مطرح بوده اما به دلایلی این انتقام مطابق با پیش‌بینی‌ها و زمان‌بندی‌های رژیم پیش نرفته است، اظهار کرد: محور مقاومت تمایل داشت اصل غافلگیری را رعایت کند و به این نتیجه رسیده بود که استرس کشنده رژیم صهیونیستی بابت حمله انتقام‌جویانه و تاثیری که بر اقتصاد، شبکه حمل و نقل، کارخانه و حوزه تولید آن خواهد گذاشت، خسارات بیشتر و فراتر از حد انتظار برای رژیم دارد. به این ترتیب با چند هفته به تاخیر انداختن حمله انتقام جویانه، جبهه مقاومت بدون شلیک حتی یک موشک توانست خسارت جبران‌ناپذیری را به رژیم صهیونیستی وارد کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اربعین موضوع دیگری بود که حمله را به تاخیر انداخت. ما با رژیمی مواجه هستیم که در حوزه بین‌الملل تصمیمات دیوانه‌وار می‌گیرد و تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. لذا امکان هرگونه انتقام‌گیری متقابل به وسیله اربعین توسط رژیم صهیونیستی وجود داشت. به همین دلیل اکنون در واپسین روزهای اربعین و زمان بازگشت زائران شاهد موج اول حملات حزب‌الله بودیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این موج از حملات انتقام‌جویانه حزب‌الله، ادامه داد: اگر برگردیم و تاریخچه رژیم را بازبینی کنیم، در تمام حملاتی که از سوی محور مقاومت صورت گرفته، اولین چیزی که به کمک رژیم آمده تبلیغات سیاسی و رسانه‌های خارجی، آن هم به صورت هماهنگ بوده است تا نشان دهند حملات تلفات نداشته یا به اهداف خودش اصابت نکرده است. اما در حملات اخیر حزب‌الله بیش از صدها موشک به مناطق پایگاه‌های درجه یک و فوق‌العاده امنیتی-اطلاعاتی شلیک شد. به نظر من بر خلاف اینکه بیش از اندازه تاکید می‌کنند این حملات موفقیت‌آمیز نبوده، برعکس باید پذیرفت حملات آنقدر موفقیت‌آمیز بوده و خسارت جانی و امنیتی- اطلاعاتی بر جای گذاشته که رژیم صهیونیستی فعلا با مطرح کردن چنین مباحثی حداقل سعی دارد افکار عمومی‌ داخلی‌اش را تا حدودی قانع کند.

اصغری‌ثانی درخصوص گام‌های آتی محور مقاومت برای انتقام خون شهید هنیه و فواد شکر، عنوان کرد: احتمالا صرفا حملات نظامی نخواهد بود. حتما ما در چند روز آینده شاهد موج حملات از جانب یمن، حملات سایبری به زیرساخت‌ها و از طرف دیگر حملات موشکی، پهپادی و حتی ورود نیروهای زمینی به مناطق فلسطین اشغالی خواهیم بود. آن زمان صرفاً باید منتظر ماند و دید که رژیم صهیونیستی تا چه حد زیر بار این حملات تاب می‌آورد.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان نقطه پایانی برای درگیری‌های رژیم صهیونیستی با حزب‌الله در نظر گرفت، گفت: رژیم صهیونیستی اگرچه عنوان می‌کند خواهان نبرد تمام‌عیار است، اما در حقیقت این طور نیست. این رژیم می‌خواهد منطقه را امنیتی نشان دهد، زیرا حیات نتانیاهو و دولتش در امنیتی‌سازی منطقه است. به همین دلیل هم سعی دارد حزب‌الله و مقاومت را به عنوان تهدید درجه یکش نشان دهد و خواهان این است که حملات دائماً ادامه داشته باشد. به نظر من رژیم صهیونیستی خواهان جنگ گسترده نیست چون می‌داند بازنده نهایی چنین جنگی خودش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha