• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060602996
  • خبرنگار : 50666

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان مطرح کرد:

مهاجرت روستاییان و اتباع؛ اصلی‌ترین علل کمبود مدرسه در اصفهان

مهاجرت روستاییان و اتباع؛ اصلی‌ترین علل کمبود مدرسه در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین معضل فضاهای آموزشی در اصفهان قدمت آن‌ها محسوب می‌شود، مهاجرت روستاییان و اتباع را اصلی‌ترین علل کمبود مدرسه در این کلان‌شهر دانست.

با نزدیک‌شدن به روزهای پاییز و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ شمسی، نگرانی خانواده‌های اصفهانی نیز برای انتخاب یک مدرسۀ مناسب و در مجاورت منازلشان بیشتر می‌شود. واقعیت این است که شهروندان در اغلب نواحی کم‌برخوردار ممکن است با شروع مدارس، مجبور شوند فرزندان خود را هر روز به مسافت‌های دورتری ببرند تا از تحصیل بازنمانند. مردم اصفهانی به‌طور مشخص در نواحی ۴ و ۵ و ۶، همچنین ناحیۀ بُرخوار و مناطق شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و فلاورجان با بیم و امید به روزهای پیش رو نگاه می‌کنند و مطالباتی دارند.

تخریبی‌بودن؛ اصلی‌ترین معضل در فضاهای آموزشی

دغدغه‌مندی و چشم‌انتظاری خانواده‌های مناطق محروم را با ناصر فتحی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان، در میان گذاشتیم تا در جایگاه متولی امر مسئله را تبیین کند. فتحی درخصوص وضعیت مدارس در نواحی و مناطق یادشده به ایسنا گفت: دست‌کم در ۹ نقطۀ مختلف آموزش‌وپرورش اصفهان کمبود فضا داریم و این نیاز مردم اصفهان را تأیید می‌کنیم.

او ادامه داد: در اصفهان، بیشترِ مشکلاتِ ناشی از کمبود فضای آموزشی را می‌توان متأثر از سه عامل اصلی دانست. مشکلات ما اول به‌علت گسترش مهاجرت از روستاهای پیرامونی و تخلیه‌شدۀ اطراف اصفهان به حواشی این کلان‌شهر است. البته در برخی مناطق ریزش زمین در عدم کاربری مراکز آموزشی بی‌تاثیر نبوده است تا آنجا که حدود ۴۲ مدرسۀ براثر این پدیده کاربری خود را از دست داده‌اند و به بازسازی نیازمندند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان افزود: سومین عامل نیز که در کمبود فضای آموزشی اصفهان اثر گذاشته است، مهاجرت گستردۀ اتباع است. بسیاری از این مهاجران، در مناطقی چون نجف‌آباد، برخوار و نواحی ۴ و ۵ و ۶ سکونت یافته‌اند.

فتحی با تأکید بر اینکه تمامی عوامل یادشده بر تراکم جمعیت دانش‌آموزان اثر گذاشته است، توضیح داد: در کنار هر علت و عامل دیگری، تأکید می‌کنیم که قدمت فضاهای آموزشی در اصفهان مسئله‌ای جدی است. قدمت مدارس در اصفهان کاملاً مشهود است و امیدواریم موردتوجه قرار گیرد.

این مقام آموزش‌وپرورش استان اظهار کرد: قدمت فضاهای آموزشی تا جایی است که باید حدود ۴۰ درصد از مدارس را در همین دسته قرار داد. این فضاهای تخریبی را اگر از نو بسازیم، محیط آموزشی وسیع‌تری نصیبمان می‌شود.

او در ادامه با تأکید بر همان مسئلۀ مدارس تخریبی تصریح کرد: در ۹ ناحیه اصفهان با کمبود مدرسه روبه‌رو هستیم، اما باید بگویم که در دیگر نواحی با مسئلۀ تخریب مدارس یا همان قدمت مواجهیم. مسئلۀ اخیر گسترده‌ است. وقتی می‌گوییم مسئله کمبود در درجۀ اول معضلات قرار نمی‌گیرد، چون سرانۀ فضای آموزشی در استان اصفهان ۶.۳۴ است. درحالی‌که سرانۀ فضای آموزشی در کشور ۵.۲۲ محسوب می‌شود. بنابراین، ما از سرانۀ کشور بالاتریم، اما مشکلات نقطه‌ای داریم. برای نمونه، همین عدد برای برخوار ۴.۳ و برای نواحی ۴ و ۵ و ۶ روی ۴.۵ است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان مشکل دیگر را توزیع نامناسب فضای آموزشی برشمرد و گفت: فضاهای آموزشی اصفهان در مکان‌های موردنیاز ساخته نشده‌اند، یعنی یک جای شهر نیاز چندانی نبوده است اما مدرسه ساخته‌اند و برعکسش در نقطه‌ای که نیاز اساسی بوده است، مدرسه‌ای بنیان نکرده‌اند.

دولت بودجۀ مدرسه‌سازی ندارد، خیرین کمک کنند

فتحی حل مشکلات ساخت‌وساز و فضاهای آموزشی را در گرو مشارکت خیرین دانست و یادآور شد: چه برای مناطقی که کمبود مدرسه دارند و چه در مسئلۀ قدمت مدارس که تقریباً در آموزش‌وپرورش اصفهان به کمک خیرین نیاز است.

او ادامه داد: ما از خیرین کمک می‌گیریم و برنامه‌ریزی‌های منظمی خواهیم داشت که بتوانیم مدارس را ایمن‌سازی کنیم و مشکلاتی مانند ریزش زمین و کمبود مدرسه در حواشی شهر را پشت‌سر بگذاریم. در حال حاضر، منابع دولتی محدود است و هزینه‌های اجرایی ما بالاست، بنابراین بار دیگر به نقش خیرین تأکید و از این گروه‌ها دعوت می‌کنیم. خیرین باید کمک کنند تا کمبود فضای آموزشی در اصفهان برطرف شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان دربارۀ دوشیفتی شدن مدارس از ابتدای مهرماه بیان کرد: دوشیفته‌ شدن مدارس در اصفهان هم وجود دارد. این مسئله در نقاط مختلف یکدست نیست. ولی به‌طورکلی باید بگویم که ما براساس قانون می‌توانیم ۱۰ درصد فضاهای آموزشی را در هر شهرستانی، به‌صورت دوشیفت اداره کنیم.

این مقام آموزش‌وپرورش علی‌رغم کمبودها و ضعف‌هایی که برقرار است، از افتتاح مدارس نو نیز با شروع سال جدید اطلاع و توضیح داد: با شروع مهرماه، ۹۰ مدرسۀ نوساز را در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهیم داد، یعنی نزدیک به ۵۳۰ کلاس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. همان اول مهر نیز تجهیزات این مدارس نوساز را در به آن‌ها می‌دهیم. حدود ۱۵هزار دانش‌آموز از این فضاهای نو و ایمن استفاده خواهند کرد. امیدواریم که اول مهر ما مشکل خاصی روبه‌رو نشویم.

او با تأمل در ایمن‌سازی مدارس اضافه کرد: استانداردسازی مدارس نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. برنامه‌ای آغاز شده است که براساس آن تمامی بخاری‌های گازی را حذف و به شوفاژ مجهز کنیم. از این نظر تاکنون ۱۷هزار کلاس درس را در استان مجهز کرده‌ایم، اما ۵۰۰۰ کلاس دیگر باقی مانده است و امیدواریم در دو سال آینده به سرانجام برسد.

فتحی افزود: اقدام دیگری که امسال همسو با بهبود و ارتقای فضاهای آموزشی پیگیری شد، توجه به سلامت و بهداشت دانش‌آموزان بود. در حدود ۲۳۰ مورد کمبود سرویس بهداشتی داشتیم. برخی از این موارد تخریبی و برخی دختر و پسر مختلط بود. هم‌اکنون بازسازی و جداسازی این تعداد محقق شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان در کنار تمام نگرانی‌ها، طرح شهید عجمیان را هم امیدبخش دانست و اظهار کرد: شهید عجمیان طرح جهاد مردمی، اولیا و مریبان و جهاد خود دانش‌آموزان و معلمان است. هرکس به سهم خود در بهسازی کلاس‌ها نقشی ایفا می‌کند. نقاشی، تعمیر رویه‌های کفی، میز و نیمکت‌های شکسته و سرامیک سرویس‌های بهداشتی ازجملۀ آن اقدامات است.

او با اشاره به اینکه براساس طرح شهید عجمیان ارتقاء ۱۰هزار کلاس درس را در این تابستان در دستور کار داشته‌اند، تصریح کرد: تا الان که ۷۵۰۰ کلاس زیر پوشش این طرح تغییرات و بهسازی یافته‌اند. افراد در این طرح مبلغی پول می‌دهند و خود مدیر مدرسه هم مبالغی را فراهم می‌کند که از طریق منابع مختلف مانند خانواده‌ها تأمین می‌شود.

این مقام آموزش‌پرورش استان خاطرنشان کرد: با همین پول‌هایی که جمع می‌شود، اقداماتی مانند رنگ‌آمیزی و نقاشی مدارس محقق می‌شود که به سهم خود نقش مهمی در ظاهر فضای آموزشی و در روحیۀ دانش‌آموزان دارد. امسال دومین سال متوالی است که طرح شهید عجمیان در اصفهان اجرا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۰۰:۰۷

پسرم کلاس اول نتونست بره مدرسه چون مدرسه اول برای اتباع ثبت نام کرد وبرای پسر من گفت جا نداریم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۰۶:۲۵

تمام اصفهان شده افغانی مگه ما چندتا روستایی داریم