• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403060602923
  • خبرنگار : 50976

معاون محیط زیست فارس مطرح کرد:

برداشت بی‌رویه آب چاه؛ دلیل فرو نشست زمین در محور تخت جمشید

برداشت بی‌رویه آب چاه؛ دلیل فرو نشست زمین در محور تخت جمشید

ایسنا/فارس معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، بیان‌ کرد: با حفر چاه‌های متعدد و برداشت بی‌رویه آب در اطراف و حوزه دشت مرودشت، در محور تخت‌جمشید شاهد فرونشست زمین بودیم و نقش رستم نیز در معرض این خطر قرار دارد. 

 قاسم نهاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص فرو نشست زمین در محور تخت‌جمشید با بیان اینکه تخت جمشید یک اثر تاریخی فرا ملی و جهانی است، گفت: آن زمان هخامنشیان نقطه‌ای را برای احداث بنای تخت جمشید انتخاب کردند که تا آن زمان زلزله‌ای رخ نداده بود. اما به دلیل حفر چاه‌های متعدد و برداشت بی‌رویه آب در اطراف و حوزه دشت مرودشت، در این محور شاهد فرونشست بودیم.

وی اظهار کرد: سفره‌های آب زیرزمینی محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد که با کاهش آب آن‌ها نقش رستم هم در معرض خطر قرار می‌گیرد. با بررسی دانشگاه شیراز این اتفاق در کشور به ویژه در فارس و دشت‌های ممنوعه زیاد اتفاق افتاده است که البته هشدار و زنگ‌خطر است. اثر تخت جمشید در یک‌نقطه خاص ساخته شده است و ما امروز زلزله خاموش را به آن تحمیل می‌کنیم.

نهاوندی با بیان اینکه بحران آب کل جهان را در بر گرفته است و ایران از این جریان مستثنی نیست، گفت: بخش اعظم ایران این بحران را تجربه می‌کنند و فرونشست که به نوعی زلزله کامل است می‌تواند در نقاطی که سفره‌های زیرزمینی کم آب می‌شود، اتفاق بیفتد.

وی، دلیل ایجاد چاله ۸۰ متری در شهر ایج استهبان را دست‌اندازی انسان به طبیعت و برداشت بی‌رویه آب قابل مصرف چاه، دانست و افزود: متاسفانه عدم توجه اصولی به الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت باعث برداشت بی‌رویه آب از چاه می‌شود و این برداشت بی‌رویه باعث ایجاد فرو چاله و فرونشست می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه امیدواریم سال جاری بارش به گونه‌ای باشد که سطح آب‌های زیر زمینی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: باید از میزان آب موجود استفاده مطلوب، بهینه و درست شود و در دشت‌های ممنوعه از استقرار واحدهای صنعتی آب‌بر و حفر چاه‌های عمیق و برداشت آب جلوگیری شود.

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند به نوعی در کاهش مصرف آب تأثیر مثبت بگذارد علاوه بر این استفاده از فاضلاب‌ها یا پس‌آب‌های تصفیه شده در محیط‌های پذیرنده در حد استاندارد از کارهایی است که می‌توان به آن توجه کرد.

نهاوندی، الگوی کشت مناسب و ترجیحاً استفاده از کشت‌های کم آب‌بر در جاه‌هایی که میزان آب کم است را توصیه کرد و افزود: لازم است همه دستگاه‌های مربوطه، آحاد مردم و مسئولان دست به دست هم دهند و کمک کنند تا این مشکل از حالت بحران خارج شود و در آینده شاهد افزایش فرو نشست نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha