• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403060502518
  • خبرنگار : 71604

برندگان چالش «غذای اعماق فضا» معرفی شدند

برندگان چالش «غذای اعماق فضا» معرفی شدند

برندگان چالش «غذای اعماق فضا» پیشنهاداتی را برای تهیه کردن غذاهای مناسب سفر فضایی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، چالش «غذای اعماق فضا»(Deep Space Food) که با همکاری ناسا و آژانس فضایی کانادا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، تا به امروز بیش از ۳۰۰ گروه را از ۳۲ کشور شامل شده است.

به نقل از اسپیس، برندگان در طول دو مرحله اول مسابقه انتخاب شدند و مرحله نهایی در سپتامبر ۲۰۲۳ آغاز شد. به چهار گروه آمریکایی مبلغ ۵۰ هزار دلار جایزه داده شد و از آنها دعوت به عمل آمد تا در مرحله سوم و نهایی مسابقه شرکت کنند. آنها طی مرحله نهایی باید یک مدل کامل را از سیستم تولید غذای خود بسازند و نحوه عملکرد آن را نشان دهند.

هدف از این چالش، تولید فناوری‌ها یا سیستم‌های جدید تولید مواد غذایی است که با استفاده از حداقل منابع و تولید حداقل ضایعات، غذای ایمن، مغذی و خوش‌طعم را برای مأموریت‌های اکتشافی بلندمدت انسانی فراهم می‌کنند.

مرحله سوم مسابقه توسط «بنیاد متیوسلا»(Methuselah Foundation) و «دانشگاه ایالتی اوهایو»(OSU) میزبانی شد. گروه‌ها به مدت دو ماه فناوری خود را در شهر کلمبوس ایالت اوهایو و در محوطه دانشگاه آزمایش کردند و به نمایش گذاشتند. در این دوره باید نقاط عطف مهمی از جمله خوش‌طعم بودن، ایمن بودن، آزمایش حسی و حجم برداشت پشت سر گذاشته می‌شد. هر کدام از گروه‌ها در طول یک دوره به مدت هشت هفته‌، مسئولیت فرآیند را بر عهده داشتند و اطلاعات را برای ارائه به هیئت داوری جمع‌آوری می‌کردند.

موسسه «اینترستلار لب»(Interstellar Lab) در جزیره مریت ایالت فلوریدا، جایزه بزرگ ۷۵۰ هزار دلاری را به خانه برد. «باربارا بلویسی»(Barbara Belvisi) بنیانگذار و مدیرعامل اینترستلار لب و گروهش یک تجارت کوچک را توسعه دادند که از ترکیب هوش مصنوعی، تجهیزات پیشرفته و علوم زیستی برای ایجاد مواد گیاهی استفاده می‌کند که می‌توان از آنها در فضا و زمین استفاده کرد. از طریق سیستم رشد آن، عملیات تولید مواد غذایی به صورت خودپایدار است و ریزسبزیان، سبزیجات و حتی حشرات مورد نیاز برای تولید ریز مغذی‌ها را تهیه می‌کند.

«نولوکس»(Nolux) که یک گروه متشکل از پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا ریورساید»(UCR) است، نایب‌ قهرمان شد و ۲۵۰ هزار دلار برای توسعه یک سیستم فتوسنتز مصنوعی دریافت کرد که می‌تواند غذاهای گیاهی و قارچی را در غیاب فتوسنتز بیولوژیکی تولید کند.

نایب‌قهرمان دیگری که ۲۵۰ هزار دلار به خانه برد، «جیم سیرز»(Jim Sears) خالق دستگاه «SATED» بود. سیرز توانست انواع گوناگونی را از غذاهایی مانند کابلر هلو و پیتزا تولید کند. همه محصول‌ها در برابر آتش ایمن هستند و ترکیبی را از مواد پرورش‌یافته در محل و مواد با ماندگاری طولانی شامل می‌شوند.

«امی کامینسکی»(Amy Kaminski) عضو هیئت اجرایی چالش گفت: به برندگان و همه گروه‌های فینالیست به خاطر سالها تلاش برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در چالش غذای اعماق فضا تبریک می‌گویم. این فناوری‌های تولید مواد غذایی می‌توانند آینده دسترسی به غذا را در سیارات دیگر و سیاره ما تغییر دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha