• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403060401887
  • خبرنگار : 71442

یک مستندساز مطرح کرد

استعدادیابی و حمایت از مستندسازان جوان، وظیفه تلویزیون است

استعدادیابی و حمایت از مستندسازان جوان، وظیفه تلویزیون است

یک مستندساز با بیان اینکه خانه اصلی مستندسازان، تلویزیون است و برای اینکه فیلم مستند دیده شود و اثرگذار شود باید از تلویزیون پخش شود، می گوید: در این بین، شبکه‌های نمایش خانگی به دلیل اینکه نگاه صرفا مادی دارند، از آثار مستند معمولا حمایت نمی‌کنند. در این شرایط، اگر تلویزیون هم بخواهد حمایتی نکند، باید مستندسازی را تعطیل کرد.

فتح الله امیری- مستندساز که با مستندهای «قلمرو»، «رویای امید» و «لحظه‌های وحشی ایران» در جشنواره تلویزیونی مستند، حضور دارد، درباره جشنواره تلویزیونی مستند و حمایت تلویزیون از مستندسازان به ایسنا گفت: در نگاه اول، بسیاری از مستندسازان جوان راه زیادی برای دریافت کنداکتور تلویزیون دارند اما با وجود جشنواره، این فرصت را پیدا می‌کنند که فیلمشان از تلویزیون پخش بشود.
 


امیری در ادامه با اشاره به اقبال گسترده بینندگان تلویزیون نسبت به فیلم‌های مستند حیات وحش توضیح داد: فیلم‌های مستند حیات وحش همواره جزء پربیننده‌ترین مستندهای صدا و سیما بوده و در بسیاری از نظرسنجی‌هایی که از سوی مرکز پژوهش‌ها اعلام می‌شود، این موضوع به چشم می‌خورد. خوشبختانه تعداد مستندسازان حیات وحش روز به روز در حال افزایش است، اما متأسفانه بودجه‌ای که برای این بخش درنظر گرفته می‌شود در مقایسه با هزینه تجهیزات لازم برای ساخت مستندهای حیات وحش و زحمات فراوانی که برای ساخت این آثار کشیده می‌شود، بسیار اندک و ناچیز است. به نظر می‌رسد که تلویزیون باید چاره‌ای برای این موضوع بیندیشد.  


امیری درباره جشنواره تلویزیونی مستند بیان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره تلویزیونی مستند، شناسایی و معرفی بسیاری از مستندسازانی است که کمتر شناخته شده‌اند؛ فیلمسازان خوبی که بعضا گمنام هستند اما به واسطه این جشنواره شناسایی شده و به مدیران صدا و سیما و تهیه‌کنندگان این عرصه وصل می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا از طرح‌های بعدی آنان حمایت شود و برای ادامه این مسیر انگیزه پیدا می‌کنند.  


وی تاکید کرد: شاید در نگاه اول، بسیاری از مستندسازان جوان راه زیادی برای دریافت کنداکتور تلویزیون و نمایش آثارشان از این رسانه پرمخاطب داشته باشند اما با وجود جشنواره، این فرصت را پیدا می‌کنند که فیلمشان از تلویزیون پخش بشود. این امکان هم کمک می‌کند تا افراد بیشتری آثارشان را ببینند و هم استعدادیابی می‌شوند. در حقیقت راه برایشان کوتاه‌تر می‌شود. اگر جشنواره هم امکانی را برای حمایت از اثر بعدی مستندسازان و کشف بهتر فیلمسازان جوان فراهم کند، بهتر خواهد بود.  


امیری در با اشاره به پیوند سینمای مستند و تلویزیون گفت: قطعا خانه اصلی مستندسازان، تلویزیون است و برای اینکه فیلم مستند دیده شود و اثرگذار شود باید از تلویزیون پخش شود. در این بین، شبکه‌های نمایش خانگی به دلیل اینکه نگاه صرفا مادی دارند، از آثار مستند معمولا حمایت نمی‌کنند. در این شرایط، اگر تلویزیون هم بخواهد حمایتی نکند، باید مستندسازی را تعطیل کرد. این اتفاق در حالی است که یکی از پربیننده‌ترین ژانرها در دنیا، سینمای مستند است.  

این مستندساز که آثار متعددی در حوزه حیات وحش دارد، با ۳ مستند متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است، توضیح می دهد: یک مجموعه مستند، یک مستند بلند و یک مستند کوتاه را برای این جشنواره ارسال کردم که در صورت پذیرش، در جشنواره تلویزیونی مستند حاضر خواهند بود.  

امیری در پایان ضمن معرفی این آثار مستند گفت: مجموعه مستند «لحظه‌های وحشی ایران»، روایتی بدیع و جذاب از طبیعت و حیات وحش بکر و دیدنی سراسر ایران را به تصویر می‌کشد که در شبکه مستند سیما تهیه شده است. نیما عسگری کارگردان این مجموعه و بنده تهیه‌کننده آن هستم. همچنین مستند بلند «قلمرو» به کارگردانی مشترک من و نیما عسگری، اثر دیگری است که متقاضی حضور در جشنواره تلویزیونی مستند شده است. علاوه براین، مستند کوتاه «رویای امید» درباره تنها پرنده دُرنا است که از سیبری به ایران آمد؛ این مستند هم به کارگردانی مشترک من و نیما عسگری و تهیه‌کنندگی صندوق ملی محیط زیست است.  


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha