• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060401722
  • خبرنگار : 50549

یک کارشناس مذهبی:

آموختن صبر از درس‌های سفر اربعین است 

آموختن صبر از درس‌های سفر اربعین است 

ایسنا/خراسان رضوی این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ص) الگوهای صبر هستند، گفت: از درس‌های سفر اربعین آموختن صبر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در شب اربعین در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: اربعین سفری است که نقل آن برای تربیت نسل جدید موثر است و برای بیان این مطلب اخلاقی و تربیتی در شب اربعین برای اینکه عنوان مسئله را از ریشه حساب و به شاخه و برگ و گل میوه برسد باید عرض کنم حکما قائل هستند که موجودات عالم از جهت خلقت دو دسته هستند.

وی اضافه کرد: یک دسته از موجودات از بدو خلق که زمان بر آن بگذرد به نقص می‌روند، مانند اجرام سماوی و خورشید که وقتی خلق شد بسیار بزرگ‌تر از  این بود و بسیار زیاد وزن هنگفتی داشت و زمین با این فاصله را آتش می‌زد، طی قرون و اعصار از نور، حرارت و حجم آن کاسته شد.

راشد یزدی ادامه داد: برخی موجودات ناقص هستند و بعد از موجود شدن به کمال می‌رسند مانند انسان که در رحم مادر رشد و بعد از تولد به کمال می‌رسد، انسان روزی که از رحم مادر پای بر زمین نهاد چیزی نمی‌دانست هر روزی که بر شما سپری شد به کمال رسیدید، اما بشر می خواهد به کجا برسد، به جایی که به جز خدا نبیند یعنی به لقائ الله برسد.

این سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: همه شماها معدن طلا و  نقره بوده و نیازمند مستخرجی هستید که باید استخراج شوید، انسان خاکی است از طلا و نقره که قابلیت ترقی دارد و می‌تواند برسد به جایی که به جز خدا نبیند و نمونه آن پیغمبر ما است  که به این مقام رسیده است.

وی اضافه کرد: همه بشر قابلیت رسیدن به این مقام را دارند، پیامبران برای همین مبعوث شدند اما به زمین چسبیده و قصد رها کردن آن را هم نداریم. سرگرم چه هستیم در حالی که آمده‌ایم روی زمین تا چیزی یاد بگیریم مثل دانشگاه که مکان یادگیری است و جایی برای ماندن نیست، دنیا هم حکم دانشگاه را دارد و جای ماندن نیست.

راشد یزدی ابراز کرد: انسان به دنیا آمده تا زندگی آخرتی را فرا گیرد و چند صباحی میهمان این دنیا برای یادگیری است ما در دنیا ماندنی نیستیم، از طرفی برای تکامل نیازمند صبر هستیم.

وی گفت: صبر است که انسان را ساخته و پرداخته می‌کند و اما صبر چیست؟ صبر یعنی تحمل گذشت زمان برای حل مشکل، علمای اخلاق رأس تمام سجایای اخلاقی را صبر و رأس تمام اخلاق ناپسند را  حسد می‌دانند.

راشد یزدی عنوان کرد: پیغمبر (ص) به امیرالمومنین(ع) در خصوص اینکه رئوس سنن موفقیت شما چه بود بعد از بیان دو مورد سومین علت موفقیت را صبر  برشمردند.

این سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: حضرت زینب(س) کمپانی صبر  است، در سفر  اربعین برجسته‌ترین چیزی که به منصه ظهور و بروز می‌رساند و به بشر تدریس می‌کند قدرت مقاومت  است. 

وی ادامه داد: صبر یعنی مدیریت خویشتن و عدم کنترل خویش ضعف مدیریت خویشتن و بی‌صبری است. ما باید صبر را از زینب (س) و از امام سجاد (س) بیاموزیم و اربعین نیز درس صبر می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha