• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403060301683
  • خبرنگار : 71661

نیوزویک: کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد

نیوزویک: کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد

رئیس‌جمهور اوکراین با صدور فرمان حمله به «کورسک» و عبور از مرز روسیه وارد قمار خطرناکی شده است که احتمال حصول توافق آتش‌بس در آینده نزدیک را از بین برده و مرگ تعداد بیشتری از نظامیان کشورش را تضمین کرده است.

به گزارش ایسنا، «سرگئی مایدوکوف» روزنامه‌نگار اوکراینی، حمله اوکراین به «کورسک» در خاک روسیه را یک قمار پرخطر خوانده که دستاورد آن هرچه باشد، صلح نیست و دست‌کم نیمی از مردم اوکراین با آن مخالف هستند.

به گزارش نیوزویک، از زمانی که سربازان اوکراینی ۲ هفته پیش در یک حمله غافلگیرانه از مرز روسیه عبور کردند، جنگ اطلاعاتی شدیدی از سوی هر ۲ طرف آغاز شده است. رسانه‌های روسی و وبلاگ‌نویسان نظامی می‌گویند که اوکراین در جبهه کورسک متحمل تلفات سنگینی شده و موشک‌ها، پهپادها و حملات هوایی روسیه روزانه صدها سرباز اوکراینی را از بین برده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند برای قوای نظامی نسبتاً کوچک اوکراین یک چالش جدی باشد.

درعین‌حال، کی‌یف نیز ادعا می‌کند تعداد زیادی از شهرک‌های روسیه و حدود ۱۰۰۰ کیلومترمربع از قلمرو این کشور را در کورسک تصرف کرده است. این حمله مهم‌ترین حمله اوکراین به خاک روسیه بوده و کی‌یف به آن می‌بالد. بااین‌حال، این نبرد به‌تازگی آغاز شده و دستاوردهای ملموس آن در آینده مشخص خواهد شد، اما به اذعان روزنامه‌نگار اوکراینی، تبعات سیاسی آن از همین حالا هم آشکار است.

به گزارش نیوزویک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه همواره تأکید کرده است که اگر تمامیت ارضی روسیه به خطر بیفتد، ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. حمله اوکراین به بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان می‌تواند کی‌یف، مسکو و جامعه جهانی در خطر بزرگی قرار دهد و کشورهای جهان نیز واکنش‌های مختلفی به این امر نشان داده‌اند.

نیوزویک: کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد
تسلیحات هسته‌ای روسیه

«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای تأکید کرد سلاح‌هایی که کشورش به اوکراین فرستاده نباید در حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرند، موضعی که نشان‌دهنده نگرانی شدید ایتالیا از تشدید تنش‌ها و باز شدن پای ناتو به این مناقشه است.

در این گزارش آمده است: «من نیز مانند بسیاری از اوکراینی‌ها نگران واکنش ایالات متحده بودم. پاسخ واشنگتن همچنان نامشخص است. اگرچه اوکراین توصیه‌هایی دریافت کرده است که آن را از استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله مستقیم به قلمرو روسیه بر حذر می‌دارد، اما کی‌یف در عملیات‌های خود این توصیه‌ها را نادیده گرفته است. دولت بایدن از این نافرمانی ناامید شده و با کاهش کمک‌های نظامی و مالی به آن واکنش نشان داده است.»

فارغ از تبعات خارجی این اقدام اوکراین، حمله به خاک روسیه در داخل اوکراین نیز عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. به گزارش روزنامه‌نگار اوکراینی، تقریباً ۵۰ درصد از مردم اوکراین به وعده «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور برای برقراری آتش‌بس در ماه نوامبر امیدوار بودند و حالا بسیار ناامید شده‌اند. زلنسکی با اصرار و اطمینان فراوانی درباره این توافق احتمالی صحبت کرده و پوتین نیز واکنش مثبتی به آن نشان داده بود.

اما با حمله اوکراین به کورسک، احتمال مذاکره و برقراری آتش‌بس کمتر از همیشه است. پوتین در این باره گفته است: «این افراد (اوکراینی‌ها) کورکورانه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی حمله می‌کنند و سعی دارند نیروگاه‌های هسته‌ای را در خطر بیندازند. با این‌ها چه مذاکره‌ای بکنیم؟»

نیوزویک: کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد
تخریب ساختمان‌ها در حمله اوکراین به کورسک

به گفته روزنامه‌نگار اوکراینی، پیام اصلی سخنان پوتین این است که مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین به این زودی‌ها رخ نخواهد داد و ظاهراً زلنسکی نیز به این امر آگاه است، زیرا از حامیان نظامی غربی خود می‌خواهد محدودیت‌های وضع‌شده بر سلاح‌های ارسالی به اوکراین را لغو کنند تا نیروهای مسلح اوکراین با توان بیشتری به خاک روسیه حمله کند.

به گزارش نیوزویک، ادامه این جنگ منجر به از دست دادن جان‌های بسیار بیشتری خواهد شد و این یک حقیقت اجتناب‌ناپذیر است. بر اساس این گزارش، آنچه جان اوکراینی‌ها را بیشتر در خطر می‌اندازد ادامه یافتن جنگ است، نه کمبود تسلیحات دوربرد و پدافند هوایی. در این گزارش آمده است: «انسان‌ها در جنگ کشته می‌شوند و این یک حقیقت است. هرچه بیشتر طول بکشد، انسان‌های بیشتری خواهند مرد.»

نویسنده اوکراینی در انتهای این گزارش احتمال فروپاشی دولت روسیه بر اثر این حملات را رد کرده و تأکید می‌کند که حتی اگر پیشروی نیروهای اوکراینی به عمق خاک روسیه موفقیت‌آمیز باشد، این حقیقت تلخ نقض نخواهد شد که جنگ انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha