• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403060301576
  • خبرنگار : 71271

رباتی که قدرت عضلاتش را با شنای سوئدی به رخ می‌کشد/ دریاچه‌ایرانی قرمز و نارنجی شد

رباتی که قدرت عضلاتش را با شنای سوئدی به رخ می‌کشد/ دریاچه‌ایرانی قرمز و نارنجی شد

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز شنبه، سوم شهریور ماه میزبان اخبار گوناگونی در حوزه‌های رباتیک، فضا، دانش‌بنیان، پزشکی و سلامت بوده است که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از گزیده این اخبار می‌اندازیم.

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا در مورد تغییر رنگ دریاچه ارومیه که توجه ناسا را جلب کرد، خواندیم و با یک ربات انسان‌نما که شنای سوئدی می‌رود، آشنا شدیم. در مورد اقدام ژاپن که می‌خواهد یک زباله فضایی ۳ تُنی را در جو زمین بسوزاند، خواندیم و تصاویر کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴ در چین را مشاهده کردیم. دریافتیم که برخلاف داستان ویدئوی پربازدید، هفت خورشیدی درکار نیست. از پایش وضعیت قلبی و اکسیژن خون در پیاده‌روی اربعین با تجهیزات پرتابل خبردار شدیم. اما اینها تنها چند مورد از بسیار خبر قابل توجهی بود که امروز در این سرویس شاهد آنها بوده‌ایم.

در ادامه نگاهی به گزیده‌ای از اخبار علم و فناوری ایسنا می‌اندازیم که برای مطالعه نسخه کامل هر یک از آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

تغییر رنگ دریاچه ارومیه توجه ناسا را جلب کرد

ناسا به تازگی تصویر جدیدی از آب شور قرمز رنگ دریاچه ارومیه از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرده است که از ارتفاع ۲۶۰ مایلی بالاتر از سطح زمین ثبت شده است. ناسا در توضیح این تصویر نوشته است که در طول چند دهه گذشته، این دریاچه کوچک شده است و غلظت نمک آن بالاتر رفته است که در نتیجه موجودات میکروسکوپی رنگ آب را به رنگ قرمز و نارنجی تغییر داده‌اند.

ژاپن می‌خواهد یک زباله فضایی ۳ تُنی را در جو زمین بسوزاند

شرکت ژاپنی پایداری فضایی استرواسکیل(Astroscale) به تازگی قراردادی ۹۰ میلیون دلاری امضا کرده است تا یک موشک به اندازه اتوبوس را تا پایان دهه از مدار خارج کرده و در جو زمین بسوزاند.

ربات انسان‌نما، شنای سوئدی می‌رود

ربات انسان‌نمای‌ شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) بار دیگر مرزهای رباتیک را جابه‌جا کرده است و با انجام حرکات شنای سوئدی قدرت عضلات برقی‌اش را به نمایش می‌گذارد.

رباتی که برای آموزش پزشکان تمارض می‌کند!

رباتی به نام ریا(Ria) می‌تواند شبیه به انسان خود را به مریضی بزند تا دانشجویان پزشکی از روی علائمی که بروز می‌دهد بتوانند مریضی آن را تشخیص دهند. ریا که به تشخیص صوتی ۳۶۰ درجه مجهز شده است، حس شنوایی بالایی دارد و همچنین بیان و احساسات انسان‌گونه را از خود نشان می‌دهد.

تصاویر کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴ در چین

«کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴» که در پکن برگزار شده، فرصتی را برای نمایش جدیدترین ربات‌ها فراهم کرده است.

پایش وضعیت قلبی و اکسیژن خون در پیاده‌روی اربعین با تجهیزات پرتابل/درمان زخم‌های عمیق با پانسمان‌های پیشرفته

رگ‌یاب پرتابل، تجهیزات پایش وضعیت قلبی-عروقی و اکسیژن خون، رادیوگرافی دندان، دستگاه فشار خون بدون کاف و انواع پانسمان‌های پیشرفته و پماد گیاهی راهکارهای دانش‌بنیان‌های کشور برای ارائه خدمت در پیاده‌روی اربعین است.

جلوگیری از انتقال حرکات افقی زمین به سازه‌ها با بالشتک‌های مقاوم در برابر تشعشعات ازونی

یکی از گروه‌های صنعتی بالشتک‌هایی به عنوان سیستم جداساز، مقاوم در مقابل تغییرات جوی و تشعشعات ازونی به تولید رساند که کاربرد آن در سازه‌های حساس موجب جلوگیری از انتقال یافتن میزان زیادی از حرکات افقی زمین به سازه می‌شود.

۷ خورشیدی در کار نیست!

به تازگی یک ویدئو از یک کاربر چینی در شبکه‌های اجتماعی در حال فراگیر شدن است که چندین خورشید را در آسمان شهر چنگدو واقع در جنوب غربی استان سیچوان چین نشان می‌دهد، اما واقعیت چیست؟

چین پهپادی را با ظرفیت بی‌سابقه ۳ تنی آزمایش کرد

این هواپیما می‌تواند تا ارتفاع ۲۴ هزار پا بالا برود و تا ۲۲۰۰ کیلومتر پرواز کند.

شاید راه شیری با آندرومدا برخورد نکند!

تحقیقات جدید ستاره شناسان می‌گوید این احتمال وجود دارد که کهکشان راه شیری برخلاف تصور با کهکشان آندرومدا برخورد نکند.

اولین واکسن سرطان ریه تزریق شد

یک بیمار ۶۷ ساله در بریتانیا اولین واکسن سرطان ریه را با شروع آزمایشات انسانی این واکسن دریافت کرد.

«بنت» با زلزله ۴.۵ و «جزیره خارک» با زمینلرزه ۴ لرزیدند

سالند استان خوزستان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ و جزیره خارک استان بوشهر با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ لرزیدند و در بهاباد استان یزد و مال خلیفه استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌های دوقلو به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha