• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060100243
  • خبرنگار : 50037

ثبت ملی شمع‌گذاری شب عید قربان روستای چنار علیا اسدآباد

ثبت ملی شمع‌گذاری شب عید قربان روستای چنار علیا اسدآباد

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد از ثبت ملی مراسم شمع گذاری شب عید قربان روستای چنار علیا اسدآباد در فهرست آثار میراث ناملموس کشور خبر داد.

کامران اکبری شایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پس از طی مراحل قانونی و داوری پرونده در جلسه ۳۰ مرداد ماه شورای ثبت میراث ناملموس وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، اثر ناملموس مراسم شمع گذاری شب عید قربان روستای چنار علیا اسدآباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید که یک ثبت خوب از استان همدان بوده است.

وی با اشاره به این مراسم معنوی متعلق به روستای چنار علیا اسدآباد، تصریح کرد: در این مراسم معنوی مردم و اهالی این روستا یک روز  قبل از عید قربان به زیارت اهل قبور رفته و در آن محل زیارت عاشورا و عرفه را خوانده و پس از آن دسته جمعی به روستای چنار عباس خان رفته و دور چشمه‌ای که در آنجا وجود دارد جمع شده و با درست کردن چای و شیرینی محلی و آش دوغ و توزیع آن بین خود، پس از آن مراسم معنوی شمع گذاری را به جا می‌آورند و با روشن کردن شمع حاجت خود را از خداوند طلب می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پنجمین اثر ناملموس شهرستان است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده، افزود: آش خیار اسدآباد در سال ۹۵، بازی محلی دست چاله روستای وندرآباد و «نان محلی کلُره» روستای چشمه قنداب در سال ۱۴۰۱ و یک بازی محلی از روستای چشمه قنداب چهار  اثر ناملموس شهرستان بوده که پیش از این در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده بود.

اکبری‌شایگان با تأکید بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی، مطرح کرد: برای پیگیری ثبت مراسم آئینی شهرستان در آثار ناملموس کشور معرفی این مراسم‌های آئینی از طریق مردم ضرورت دارد.

وی تأکید کرد: به منظور ثبت ملی مراسم های آئینی شهرستان چون حنابندان، روز علفه، جشن خرمن، جشن شکرگزاری، پشم چینی گوسفندان، ترانه های قالی بافی، شب یلدا، مراسم‌های خاص مذهبی و نوروزی، عید قربان، بازی‌های محلی و ... از مردم شهرستان می‌خواهیم این مراسم‌ها را به میراث فرهنگی برای اقدام و پیگیری برای ثبت در آثار ناملموس کشور معرفی کنند.

انتهای پیام​​​​​​

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha