• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403053121850
  • منبع : حوزه فراجا

تشریح اقدامات فنی فراجا برای اربعین؛ از ارسال گذرنامه به در منزل تا تردد ۴ ثانیه‌ای در مرز

تشریح اقدامات فنی فراجا برای اربعین؛ از ارسال گذرنامه به در منزل تا تردد ۴ ثانیه‌ای در مرز
عکس تزئینی است

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات به زائران اربعین را تشریح کرد که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح خانه به خانه و دریافت گذرنامه زائران در مقابل در منازل و همچنین راه‌اندازی سامانه سجاد برای تردد سریع زائران از مرزهای کشور اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، سردار احمد دولتخواه درباره اقدامات معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا در خصوص ماموریت بزرگ و کنگره عظیم اربعین، اظهارکرد: قطعا استفاده از ظرفیت‌های فناوری توانسته تسهیلگری متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته ایجاد و ایفای نقش کند و این موضوع درکنار دقت  و سرعت در این ایام کاملا مشهود است. معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ماموریت اربعین ۱۴۰۳ در چند بخش نقش آفرینی می‌کند که از جمله آن صدور گذرنامه مسافرتی و سند عبور از مرزهای کشور برای زیارت و سایر مسافرت هایی است که مردم ممکن است بخواهند برای درمان و یا تفریح سایر نیازهای خود انجام دهند.

دولتخواه با بیان اینکه حجم زیادی از درخواست‌های گذرنامه مشتاقان برای زیارت اربعین درحال حاضر در حال انجام است، اظهارکرد: این موضوع ما را بر آن داشت تا با رایزنی‌های انجام شده با طرف عراقی یک گذر زیارتی برای سهولت بیشتر و کاهش هزینه‌های خاص این مراسم تهیه و به متقاضیان داده شود ودر کنار این موضوع گذرنامه عادی برای همه متقاضیان نیز صادر می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا با بیان اینکه در گذر زیارتی همه پیش‌بینی های لازم اندیشیده شده است، اظهارکرد: معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات همه ظرفیت‌های خود را در موضوع ‌مدیریت تقاضا به کار گرفته تا بتواند تسهیلگری در این خصوص انجام دهد و برای حجم زیادی از متقاضیانی که در بازه زمانی کوتاه مدت (ایام اربعین) این درخواست را داشته باشند پاسخگو باشد.

دولتخواه با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی اینترنتی مبنای کار اقدامات معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد اضافه کرد: تمامی درخواست‌هایی که از طریق برنامه کاربردی پلیس من ثبت می‌شود  که ظرفیت‌های بالایی دارد به سرعت رسیدگی و به دست متقاضیان خواهد رسید و اگر مسئله‌ای وجود نداشته باشد متقاضیان بدون نیاز به حضور در دفاتر پلیس من می‌توانند گذرنامه خود را در مقابل در منزل دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تا امروز یک میلیون درخواست در برنامه کاربردی پلیس من ثبت شده است، اظهارکرد:این اقدام به صورتی انجام شده است که هیچگونه مراجعه‌ای به مراکز پلیس نیاز نبوده و تمامی اقدامات به صورت برخط انجام و مراحل چاپ و ارسال گذرنامه به دست متقاضیان انجام می‌شود و این برمبنای ابلاغ فرمانده کل انتظامی در قالب طرح خانه به خانه و با استفاده از ظرفیت های معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است.

دولتخواه در بخش دیگری از سخنان خود به نقش معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات فرجا در همه بخش‌های مختلف فراجا اشاره و خاطرنشان کرد:در سال‌های گذشته یک محدویت صدور برای گذرنامه‌ها وجود داشت و این ظرفیت به ۳۰ الی ۳۵ هزار گذرنامه در روز می‌رسید که امسال با افزایش فناوری ها در حوزه سخت افزاری و نرم افزار در حوزه های مختلف این ظرفیت به ۵۰ تا ۶۰ هزار جلد گذرنامه در روز رسیده است.

وی این افزایش ظرفیت صدور گذرنامه را در دیگر بخش‌هایی که هموطنان ما نیازمند مسافرت های عادی برای درمان، تفریح و سایر موارد هستند بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و افزود:این موضوعات در سال‌های گذشته به یک انباشتی تبدیل می شد وخوشبختانه امسال توانستیم در این بخش نیز پاسخوی هموطنان باشیم.

وی با بیان اینکه معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات در طول مسیر و آغاز سفر هموطنان پس از دریافت گذرنامه  زیارتی نیز در این ماموریت نقش آفرینی می کند اضافه کرد: در طول مسیر تردد زائران دوربین‌های این معاونت برابر نیازمندی های پلیس راهور و دیگر بهره برداران خروجی را ارسال می‌کند تا بتونند برنامه‌ریزی های خود را برای هرچه بهتر شدن در شد آمدی و دیگر مسائل مربوطه انجام دهند.

دولتخواه با بیان اینکه ممکن است در این مراسم حجم زیادی از زائران در یک  مرز تجمع  کنند و این نیازمند مدیریت مطلوب برای جلوگیری ازاذدهام در این هوای گرم است، اظهار کرد:برابر اقدامات پیش بینی شده این مراجعان در کمترین زمان ممکن باید از مرز عبور کنند وسازوکار و فرایند کنترل گذرنامه به نحوی پیش بینی شده که در چند ثانیه حداکثر چهار ثانیه  زائران از مرز عبور می‌کنند.

معاون فناوری اطلاعات وارتباطات فراجا با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در آنسوی مرز و کشور عراق  برای سهولت خروج زائران افزود: با توافقاتی که با طرف عراقی انجام شد اطلاعات گذرنامه‌ای که در مرزهای ما ثبت می‌شود به طرف عراقی نیز ارسال  و به جز چند موارد خاص که نیاز به بررسی بیشتر می‌بینند برای مابقی زائران مهر ورود به کشور عراق را در گذرنامه وارد می کنند.

دولتخواه به پیوستگی برای تسهیل‌گری در عبور زائران اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم انبوه زائران در مرزها سامانه‌ای تحت عنوان سامانه سجاد طراحی شده که هموطنان در هر کدام از مرزها مراجعه کنند، اطلاعات آنها به طرف عراقی ارسال و سریعا مهر ورود به کشور عراق برای آنان ثبت می شود و در ورود به ایران نیز این داده ها مبادله می شود و تسهیل‌گری در تردد انجام می شود.

وی وجود این یکپارچگی در سیستم گذرنامه ای میان دو کشور را جز ابداعات عنوان کرد و افزود: در هیچ کجای دنیا این یکپارچگی وجود ندارد و هر کشوری سازو کارهای خود را اعمال می کند ولی در این ایام به سبب نیت خالصانه  و وفاقی که هر دو طرف ایرانی و عراقی  دارند سبب این اتفاق شد و تردد زائران در این گرمای هوا به سهولت از هر دو سوی مرز در حال انجام است.

دولتخواه با بیان اینکه در هر نقطه ای که جمعیت وسیعی حضور پیدا می کند پلیس به صورت ویژه باید حضور پیدا کند گفت: مراکز فرماندهی و کنترل در تمامی پایانه های مرزی تحت عنوان قرارگاه‌های مرزی تشکیل شده  و تمامی پیش بینی های لازم برای مدیریت این حجم از ترافیک را اندیشیده است وآمارهای برخط در اختیار این قرارگاه ها وجود دارد و لحظه ای می توانند اقدامات مناسب با شرایط حاکم را انجام دهند و امیدواریم که اقدامات‌ما و حوزه های مختلف مجموعه فراجا و دیگر دستگاه ها منجر به برگزاری هرچه بهتر این مراسم و تسهیل گری در امورات شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا در پایان گفت: اقدامی که منجر شد فناوری اطلاعات متفاوت‌تر از سال‌های گذشته در این ماموریت ظاهر شود تجهیزکلیه مرزها به سامانه سجاد بود که از طریق تهیه  سازو کارهای فیبر نوری و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای تعریف شده میان مرزهای جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha