• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403053121837
  • خبرنگار : 50225

معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز عنوان کرد

آمادگی برای مقابله با آبله میمونی/ لزوم حذف زیستگاه‌های احتمالی پشه آئدس

آمادگی برای مقابله با آبله میمونی/ لزوم حذف زیستگاه‌های احتمالی پشه آئدس

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال ابتلای زائران پاکستانی به آبله میمونی گفت: موردی از آبله میمونی در استان خوزستان یافت نشده است و از نظر ارزیابی ریسک جزو مناطق هشدار پایین هستیم.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در نشست خبری که امروز (۳۱ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۶۹ طرح احداثی در حوزه بهداشت آغاز شده است که ۵۸ طرح از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است. ۳۶ طرح هم در مرحله تحویل و ۷۵ طرح در حال اجرا هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ایجاد ساختار شبکه بهداشت در سه شهرستان تازه تاسیس کرخه، دزپارت و صیدون دیگر از اقدامات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای پوشش اقدامات کنترلی آب شرب روستایی، راه‌اندازی آزمایشگاه آب‌شناسی شوش، توسعه دستگاه‌های سنجش پرتابل عوامل محیطی و تهیه بانک اطلاعاتی جامع آب و فاضلاب نیز برخی دیگر از اقدامات این معاونت هستند.

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر زنان باردار از ۷۱ به ۱۷ درصد در هر هزار تولد یعنی از ۴۶ نفر به ۱۱ نفر رسیده که ۳۵ نفر کاهش داشته است. میزان مرگ نوزاد هم از ۹ درصد به ۸.۹ درصد در هر یک هزار تولد کاهش یافته یعنی از ۵۸۰ نفر به ۵۴۱ نفر کاهش یافته است.

بختیاری‌نیا گفت: میزان مرگ کودکان از ۷.۲ به ۶.۹ در هر هزار تولد از ۴۶۶ به ۴۴۸ پوشش مراقبت کودکان یک و نیم برابر و مراقبت پس از زایمان دو برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اربعین حسینی بیان کرد: قبل از آغاز راهپیمایی اربعین، آموزش‌های لازم به موکب‌داران داده می‌شود و خادمان بررسی می‌شوند و سپس کارت بهداشت برای آن‌ها صادر خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به هماهنگی با دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان در اربعین گفت: هماهنگی‌ها برای به حداقل رساندن مخاطرات در مسیر حرکت و مناطق مرزی، انجام شده است. علاوه بر این، همکاران بهداشت محیط و حرفه‌ای از مواکب ورودی شهرستان‌ها تا مرز چذابه نظارت می‌کنند و مواد غذایی را می‌سنجند تا در صورت مشاهده مورد مغایر با استانداردهای بهداشتی در آب یا غذا، مداخله کنند.

وی افزود: در این دو هفته تاکنون به جز یک مورد، طغیان مسمومیت غذایی نداشته‌ایم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ طغیان مسمومیت غذایی داشتیم بنابراین امسال کنترل‌ها با جدیت بیشتری انجام شده است.

وی با اشاره به انجام مراقبت‌های سندرمیک در مرز چذابه بیان کرد: در دو روز اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه زائران پاکستانی که از مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند به آبله میمونی مبتلا هستند اما بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون موردی از آبله میمونی میان زائران مشاهده نشده است و قرنطینه ای انجام نشده است.

بختیاری‌نیا تصریح کرد: آبله میمونی در ایران جزو مناطق هشدار پایین است و موردی در سال جاری شناسایی نشده است اما ما همیشه آمادگی مقابله با این بیماری را مانند دیگر بیماری‌های واگیردار داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر که استان خوزستان محل گذر زائران ایرانی و خارجی است مراقبت‌های سندرمیک بیماری واگیردار در مرزها انجام می‌شود که تقریبا همه بیمارهای واگیردار مهم را می‌توان با این مراقبت‌ها مشخص کرد و اگر فردی مشکوک تلقی شد برای اقدامات تشخیصی به صورت فوری انجام و اقدامات درمانی برای وی شروع می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد اینکه آیا احتمال شیوع گسترده آبله میمونی مانند کرونا وجود دارد؟ عنوان کرد: موردی از آبله میمونی در استان خوزستان یافت نشده است و از نظر ارزیابی ریسک جزو مناطق هشدار پایین هستیم و فعلا به حد هشدار بالا نرسیده است.

وی در خصوص وضعیت پشه آئدس هم افزود: تاکنون در استان خوزستان پشه آئدس مهاجم صید نشده است اما این گونه، در استان‌های دیگر مانند استان‌های شمالی از جمله گیلان و استان‌های جنوبی مانند هرمزگان، بوشهر و جنوب سیستان و بلوچستان صید شده است. از نظر اقلیمی خوزستان نیز این شرایط را دارد اما تاکنون پشه آئدس صید نشده است.

بختیاری‌نیا گفت: آن چیزی که اکنون برای استان خوزستان که شرایط وجود پشه آئدس را دارد مهم است این است که دستگاه‌های متولی بر اساس دستورالعمل، اقدامات بهسازی را انجام دهند به طوری که محل‌هایی که می‌توانند زیستگاه احتمالی پشه باشد را از بین ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha