• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403053121424
  • خبرنگار : 71461

در نشست خبری جاماندگان اربعین حسینی مطرح شد؛

توصیه به زائران جامانده اربعین؛ از نقلیه عمومی استفاده کنید

توصیه به زائران جامانده اربعین؛ از نقلیه عمومی استفاده کنید

در نشست خبری دهمین سال برپایی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی مسئولان توصیه اکید کردند که زائران جامانده اربعین از نقلیه عمومی استفاده کرده و از آوردن وسایل شخصی جدا خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی -معاون امور علمی فرهنگی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع)- در نشست خبری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی که امروز چهارشنبه(۳۱ مردادماه) در محل این آستان برگزار شد با بیان اینکه تدابیر خوبی از ماه‌های گذشته در سطح استان و شهرستان ری آغاز شده است، اظهار کرد: ما در حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) از شب اربعین حسینی تا شام اربعین مراسم‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: عزاداری و محفل انس با قرآن‌کریم برای شب اربعین در نظر گرفته شده است، حرم تا صبح به روی مشتاقان باز خواهد بود، در حرم ستاد اربعین تشکیل شده و از نماز صبح به بعد تمامی خادمان حرم مستقر خواهند بود تا از زائران‌ میزبانی کنند.

معاون علمی فرهنگی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: غرفه کودک و نوجوان، حجاب، مشاوره ازدواج، قرآن، پاسخگویی به مسائل شرعی و نجوم در حرم مستقر شده است، در صحن امام صادق(ع) که ویژه بانوان است فضایی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است.

عرفاتی ابراز کرد: زیارت اربعین در سه نوبت ۹، ۱۰ و ۱۱صبح به‌ صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد، همچنین اذان و نماز ظهر در مصلی امام علی(ع) نیز از تلویزیون پخش می‌شود. 

وی افزود: خیرین برای روز اربعین ۲۳هزار پرس غذای گرم، ۲۰۰هزار پرس غذای سرد، ۱۵هزار لیتر شربت، ۴۰هزار لیوان چای، ۳۱هزار کیک، ۴۰۰کیلو خرما و ۱۰۰هزار بطری آب را به آستان اهداء کردند که توزیع خواهد شد.

معاون علمی فرهنگی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) خاطرنشان کرد: غیر از نقاط و اماکن صدرصد قابل اعتماد از دریافت نذورات و مواد خوراکی نذری خودداری کنید. همچنین از آوردن وسایل اضافی به ویژه بسته‌های حجیم، گاز پیک نیکی، پتو، چادر مسافرتی، ظروف غذا، فلاسک. کلمن، لوازم برقی و الکترونیکی، کیف و چمدان، لوازم بازی اطفال و... خودداری کنید.

عرفاتی در پایان سخن گفت: علیرغم همکاری با نیروهای پلیس، امداد و خدمات، در صورت برخورد با موارد مشکوک حتما موضوع را نیروهای انتظامی در میان بگذارند.

امکان استفاده از نرم‌افزار «فرهنگ‌سرا» برای زائران جامانده اربعین حسینی

مهدی باب‌الحوائجی -فرماندار ری- در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ۱۲ کمیته برای برگزاری هرچه بهتر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی تشکیل شد، اظهار کرد: تا به امروز ۵۰ جلسه به صورت مستمر برگزار شده است، نوشبختانه در این جلسات آسیب‌شناسی این‌مراسم در سال‌های گذضته بررسی و برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای برگزاری بهتر این نزاسم طراحی شد.

وی ادامه داد: در کمیته حمل و نقل بیش از هزار اتوبوس برای نقل و انتقال زائران در نظر گرفته شده است، ۲۲۰دستگاه ون در چهارده منطقه و ۸مسیر مستقر خواهد بود.

وی ادامه داد: در مترو نیز خط یک و شش از مسیرهای تهران به سمت ری زائران را منتقل خواهند کرد، از این رو از ساعت ۵:۳۰ صبح مترو آماده میزبان زائران است. هزینه در این خطوط رایگان خواهد بود.

فرماندار ری تصریح کرد: با هماهنگی که با راه آهن انجام شده است در مسیرهای ورامین، پیشوا و تهران و بالعکس زائران تا ساعت ۱۸ عصر جابه‌جا خواهند شد.

باب‌الحوائجی از زائران درخواست کرد که تا جایی که امکان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده و از آوردن وسایل شخصی جدا خودداری کنند. اگر هم با وسیله شخصی به اجبار در این‌ مسیر قرار گرفتید وسایل خود را در پارکینگ‌های اطراف حرم که پلیس راهنمایی تدابیر کرده است قرار دهند تا از موج‌ ترافیکی جلوگیری و امنیت وسایل را برقرار کنیم.

وی در مورد مواکب نیز افزود: کمیته بهداشت ما نیز با هماهنگی‌هایی که با بیمارستان‌های منطقه ری انجام داده است امکان خدمات به زائران را دارند، بیمارستان‌های آیت الله کاشانی، امیرالمومنین(ع)، لقمان، سینا، بهارلو، ضیائیان‌ نیز در خارج از منطقه ۲۰ آماده خدمات هستند.

فرماندار ری بیان کرد: جدای از مواکب پذیرایی که در طول مسیر مستقر خواهد بود موکب‌هایی نیز با برنامه‌های فرهنگی مستقر هستند که هدف اربعین و پیام امام حسین(ع) را منتقل خواهند کرد که تعداد آنها به ۷۳موکب خواهد رسید، ۶حسینیه کودک هم با زبان‌کودکان برنامه خواهند داشت و سه موکب نیز به هنرمندان‌ اختصاص داده شده است. سه صحنه برای اجرای برنامه‌های نمایشی مستقر است.

باب‌الحوائجی ابراز کرد: در طول مسیر نمایشگاه تخصصی حجاب را در خیابان فدائیان اسلام را داریم که محصولات حجاب ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در طول مسیر ۳۴مسجد درخدمت کردم هستند که نماز جماعت را در سه نوبت صبح، ظهر وعصر را برپا می‌کنند. البته ۲۸ مدرسه هم در طول مسیر از مردم پذیرایی خواهند کرد، در نرم‌افزار فرهنگسرا موقعیت مکانی این مساجد، مدارس، مواکب، اورژانس، آتش‌نشانی و بیمارستان‌ها مسیر جاماندگان اربعین حسینی درج شده است.

فرماندار ری از استقرار ۱۳۰چشمه سرویس بهداشتی سیار خبر داد و گفت: جدای از سرویس بهداشتی سیار تمامی مدارس، مساجد و حتی برخی ادارات نیز برای استفاده سرویس باز خواهند بود.

وی از پیش‌بینی حضور سه میلیون زائر در طول این مسیر گفت و افزود: شعار امسال نیز همچون شعار خود اربعین «کربلا طریق الاقصی» است و از همه زائران خواستارم که به خاطر ازدحام جمعیت تنها با یک سلام محل حرم را ترک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha