• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403053121325
  • خبرنگار : 71628

مسکو، لتونی را به دلیل ارسال ۵۰۰ پهپاد جنگی به کی‌یف محکوم کرد

مسکو، لتونی را به دلیل ارسال ۵۰۰ پهپاد جنگی به کی‌یف محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که لتونی با تامین صدها هواپیمای بدون سرنشین به کی‌یف به بحران اوکراین دامن می‌زند.

به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: با این حال، تحویل‌ها نمی‌تواند نتیجه نهایی خصومت‌ها را تغییر دهد.

آندریس اسپرودس، وزیر دفاع لتونی هفته گذشته فاش کرد که کشورش یک محموله دیگر از ۵۰۰ پهپاد ساخت داخل را برای اوکراین آماده کرده است. این اعلامیه پس از آن اعلام شد که وزارت دفاع لتونی در اوایل ژوئیه اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش ائتلاف هواپیماهای بدون سرنشین غربی، ۲۵۰۰ پهپاد جنگی به ارزش مجموع ۴ میلیون یورو (۴.۴ میلیون دلار) را ظرف یک ماه در اختیار کی‌یف قرار می دهد.

زاخارووا در مصاحبه ای با ریانووستی اعلام کرد که با توجه به آنچه که او «روس هراسی ریشه دار نخبگان لتونی» نامید، هیچ چیز شگفت‌انگیزی در مورد تحویل وجود ندارد.

این سخنگو گفت: «سازمان سیاسی محلی تقریباً به طور کامل متشکل از وارثان ایدئولوژی نازی و اس‌اس است که از روسیه متنفرند و در تلاش هستند تا حساب‌های تاریخی را با آن تسویه کنند».

زاخارووا اظهار داشت که تحویل هواپیماهای بدون سرنشین تنها افزایش مشارکت لتونی در درگیری اوکراین را تایید می کند. ریگا عمداً به آتش می‌افزاید و گسترش جغرافیایی خصومت‌ها را موجب می‌شود و آشکارا از این واقعیت که از سلاح های لتونی توسط رژیم ولادیمیر زلنسکی برای کشتن غیرنظامیان و گلوله باران شهرهای روسیه استفاده می شود، خرسند است.

وی گفت: با این حال، اقدامات "خصمانه" لتونی "تنها عذاب رژیم کی یف را طولانی می‌کند و بر نتایج عملیات نظامی ویژه تأثیری نخواهد گذاشت. هرکس در جنایت علیه روسیه دست داشته باشد در نهایت مجازات خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که پاسخ مسکو به اقدامات ریگا تاثیر چشمگیری بر اقتصاد لتونی داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که زاخارووا به این خبرگزاری گفته، «اقداماتی که ما در پاسخ انجام داده‌ایم، تاکنون، تاثیر به شدت رنج‌آوری بر اقتصاد لتونی داشته است.»

زاخارووا افزود: کسانی که در جنایات علیه روسیه دست دارند، با اعمال تدابیر تنبیهی که سزاوارش هستند، مواجه می‌شوند.

مسکو بارها در مورد احیای ایدئولوژی نازی در کشورهای بالتیک و همچنین آنچه که به عنوان سرکوب حقوق جمعیت روس زبان در این منطقه تلقی می کند، ابراز نگرانی کرده است. 

اوکراین به طور معمول از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات دوربرد به شهرهای روسیه استفاده می کند که بسیاری از این حملات زیرساخت های اجتماعی و انرژی حیاتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار می دهند. مسکو به طور مداوم ارسال تسلیحات غربی به کی یف را محکوم کرده و استدلال می کند که این محموله‌ها غرب را مستقیماً در خصومت‌ها وارد می‌کند. از آنجایی که جنگ پهپادها به عنوان یکی از ابعاد کلیدی درگیری اوکراین ظاهر شده است، لتونی در ماه مه برنامه‌ای را برای ایجاد "ارتش پهپادها" اعلام کرد و نشان داد که قصد دارد تنها در سال ۲۰۲۴ برای این منظور ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha