• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403053121263
  • خبرنگار : 71021

چند انتظار از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

چند انتظار از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

یک فعال گردشگری رسالت‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برشمرد و گفت: اگر این ماموریت‌ها انجام شود موتور توسعه گردشگری به حرکت در می‌آید.

اکبر غمخوار از فعالان گردشگری ایران و از اعضای تشکل‌های خصوصی گردشگری که زمانی مسئولیت سازمان سیاحتی بنیاد مستضعفان را به عهده داشت، نکاتی را درباره رسالت‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برشمرد و با این تاکید که گردشگری یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، ارزآوری و توسعه کشور است، به ایسنا گفت: انتظار بدنه گردشگری این است که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این دوره روی برنامه توسعه گردشگری بیشتر و ملموس‌تر متمرکز شود. هرچند این وزارتخانه سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد اما اعتقاد ما بر است که اگر بخش گردشگری توسعه یابد دو بخش دیگر با وضعیت بهتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد، چون اگر آثار باستانی را مرمت کنند اما گردشگر نباشد، چه فایده دارد و یا اگر تولیدات صنایع دستی افزایش یابد اما نتوان آن را فروخت چه فایده دارد. بنابراین اولویت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید مبتنی بر توسعه گردشگری به ویژه جلب گردشگران خارجی باشد. بخشی از این کار  به بدنه گردشگری ربط دارد و بخشی دیگر هم به نظام.   

عضو جامعه تورگردانان ایران ادامه داد: انتظار می‌رود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیپلماسی عمومی به تنش‌زدایی و اصلاح تعاملات بین‌المللی بپردازد. این یکی از رسالت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه گردشگری است.

او در پاسخ به این پرسش که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به ماموریتی که دارد چگونه می‌تواند به تنش‌زدایی و اصلاح تعاملات بین‌المللی بپردازد؟ گفت: اتفاقا با توجه به ماموریتی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد، باید هر روز و مرتب در دولت پیگیر این موضوع باشد، وگرنه مشکلات گردشگری حل نخواهد شد. باید با سفیران خارجی مقیم در ایران پیوسته در تعامل باشد تا آنها به کشورهایشان گزارش‌های مثبت بفرستند.   

این فعال حوزه گردشگری، تلاش برای مقابله با ایران‌هراسی را از دیگر مسئولیت‌های وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی برشمرد و اظهار کرد: مقابله با ایران‌هراسی به تنهایی از عهده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنمی‌آید، باید وزارت امور خارجه، صدا و سیما و سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز همراه باشند. اگر آنها پای کار باشند می‌توان در این بخش اقدام مؤثری انجام داد.

غمخوار گفت: کار مهم دیگر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن است که ایران را به عنوان مقصد امن به دنیا معرفی کند. در دنیا کشورهای زیادی هستند که در ناامنی به سر می‌برند اما فقط ایران است که تا یک اتفاق کوچک می‌افتد سفر به آن محدود و حتی متوقف می‌شود. مثلا خبری که درباره گروگان‌گیری چند شهروند تاجیکستان توسط افغانستانی‌ها منتشر شد، شهروندان تا جیکستان را (که به تازگی با ایران لغو ویزا شده‌اند) نگران کرد و زحمت دو ساله بخش گردشگری را که تلاش می‌کرد از این بازار هدف، گردشگر جذب کند به باد داد. معرفی ایران به عنوان مقصد امن، رسالت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

این فعال گردشگری به شعار رئیس دولت چهاردهم درباره «عدالت اجتماعی» اشاره کرد و افزود: گردشگری یکی از مؤلفه‌های توسعه هر کشوری است، ورود گردشگر مشاغل زیادی را ایجاد می‌کند و از ساکنان شهر تا جوامع روستایی را منتفع می‌کند و درآمد آن حتی به دست افراد غیربرخوردار می‌رسد و عدالت اجتماعی را رقم می‌زند.  

او همچنین تاکید کرد: گردشگری یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی است، هنگامی که شهروندان خارجی به ایران سفر کنند، طبیعتا دولت‌های خارجی اجازه نمی‌دهند اتفاقی برای کشور مقصدِ سفر اتباع‌شان رخ دهد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید مساله «هشدارهای منع و پرهیز از سفر» به ایران را حل کند.  

غمخوار با بیان اینکه یکی از مشکلات گردشگری، مساله زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری است، افزود: مطالعات نشان می‌دهد کشورها دیگر با سرمایه‌های خود کار انجام نمی‌دهند، یکی از رسالت‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای برنامه‌هایی برای جلب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی با تخصیص تسهیلات به آنهاست.

این فعال گردشگری موضوع مهم دیگر که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به آن توجه کند را منابع انسانی دانست و اظهار کرد: متاسفانه در گردشگری صاحبان بسیاری از مشاغل از جمله هتلدار، صاحب بومگردی، راننده و راهنمای گردشگری درحال مهاجرت هستند. تامین و حفظ نیروی انسانی رسالت بزرگ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  است.

او سپس به تنوع گردشگری در ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به محصولات متنوع گردشگری در ایران از جمله گردشگری زیارتی، ورزشی، تجاری و فرهنگی، دولت باید حمایت کند تا گردشگری با این تنوع محصول توسعه یابد و روی بازارهای جدید کار شود که البته بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند روی این بازارها کار کند.  

غمخوار یادآور شد: تعداد زیادی از ایرانیان در خارج از کشور هستند که دولت و وزیر میراث فرهنگی باید برای جذب سرمایه و مهارت ایرانیان خارج از کشور برنامه داشته باشند تا هموطنان خارج از ایران افزون بر اینکه برای سفر به وطن خود ترغیب می‌شوند، به سرمایه‌گذاری در ایران نیز علاقمند می‌شوند.

او تاکید کرد: باید برای توسعه گردشگری داخلی، آسان‌سازی و ارزان‌سازی سفر برنامه داشته باشد و با کیفیت مناسب برای اقشار مختلف جامعه طرح داشته باشد. اینگونه نباشد که در یک سال یک خانواده ۱۰ سفر بروند و یک خانواده هرگز نتواند سفر برود. دولت باید حمایت کند تسهیلات بدهد و با کمک بخش خصوصی برای سفر داخلی برنامه داشته باشد. جریان سفرهای داخلی یقینا روی کاهش آسیب‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.  

غمخوار به قانون واگذاری تاسیسات گردشگری دولتی در اختیار بخش خصوصی نیز اشاره کرد و افزود: این مصوبه‌ای بود که در دولت‌های گذشته اجرا نشد؛ هتل‌های دولتی که اکنون اسم آنها عوض شده و مجتمع خدمات رفاهی و یک رانت تبدیل شده‌اند. اگر این مجموعه اتاق‌ها به شبکه گردشگری اضافه شود طرح ارزان. سازی سفر را برای شهروندان می‌توان اجرا کرد.   

تقویت ناوگان حمل و نقل برای تسهیل سفر و گردشگری از دیگر رسالت‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که اکبر غمخوار به آن اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل کفاف حجم تقاضا را نمی‌دهد همین که حج می‌شود پروازهای خارجی را کم می‌کنند، اربعین می‌شود ناوگان داخلی به سختی پیدا می‌شود و جریان دیگر سفرها مختل می‌شود. گردشگری توسعه نمی‌یابد مگر آنکه ناوگان حمل و نقل توسعه یابد.

این فعال گردشگری ادامه داد: اقتصاد دریامحور یکی از بخش‌های مهمی است که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید توجه کند.  اگر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی  به این مسائل توجه نکند گردشگری به حرکت نمی‌افتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha