• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۱
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403053020983
  • منبع : مطبوعات

بلینکن و طرح جدید آتش‌بس

بلینکن و طرح جدید آتش‌بس

سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که چهاردهمین دوره مذاکرات صلح دوحه به دلیل سقف بالای مطالبات هیات اسرائیلی با شکست مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب در یادداشتی در جام جم نوشت:

مذاکرات آتش‌بس در دوحه به مدت دو روز با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی برگزار شد اما حماس به دلیل شرکت نمایندگان موساد و شاباک اسرائیل به عنوان دو نهاد امنیتی سرکوبگر در مذاکرات دوحه شرکت نکرد.اختلاف نظر میان دیدگاه حماس و رژیم صهیونیستی شدید بود، زیرا هر دو طرف سلسله مطالباتی دارند که عملا قابل اجرا نیست. رژیم صهیونیستی خواهان آتش‌بس موقت، آزادی گروگان‌ها و بازگشت آوارگان غزه زیر نظر ارتش اسرائیل بود. در حالی که حماس خواستار آتش‌بس پایدار، آزادی گروگان‌ها در مقابل آزادی ۳۰۰۰اسیر فلسطینی، بازگشت بی قید و شرط آوارگان فلسطینی و گرفتن تضمین‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه است.در آمریکا نیز به دلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴دو نگاه کاملا متفاوت درخصوص برقراری آتش‌بس وپایان بحران غزه وجود دارد. هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای پیروزی در انتخابات تلاش دارند تا از بحران غزه به عنوان یک پروسه پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کنند. دیدگاه جمهوریخواهان و شخص دونالد ترامپ، نامزد این حزب در مبارزات انتخاباتی این است که هر گونه آتش‌بس در غزه باید تامین‌کننده آینده امنیتی اسرائیل باشد. این دیدگاه در واقع به نقطه نظرات کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو که خواهان خلع سلاح حماس هستند، بسیار نزدیک است.حزب دموکرات آمریکا و شخص کامالا هریس، نامزد این حزب خواهان آتش‌بس فوری قبل از گسترش بحران غزه به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی است. به اعتقاد این حزب اگر محور مقاومت و ایران برای انتقام خون شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سابق حماس علیه رژیم‌اسرائیل وارد عمل شوند، آمریکا به دلیل شرایط انتخاباتی نمی‌تواند به نفع اسرائیل اقدامی انجام دهد؛ پس یگانه راه کمک به پیروزی خانم کامالا هریس برقراری آتش‌بس درغزه است تاحزب دموکرات ازآن به عنوان دستاورد سیاسی خودبهره‌برداری انتخاباتی کند.بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز سعی می‌کند تا با طرح پیش‌شرط‌های سنگین،روند مذاکرات آتش‌بس را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بابن‌بست مواجه سازد.هدف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ممانعت ازاستفاده دموکرات‌ها از آتش‌بس احتمالی در غزه به عنوان پروسه تبلیغات انتخاباتی است؛ آنتونی بلینکن هم بلافاصله پس ازشکست مذاکرات دوحه وارد فلسطین اشغالی شد و با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه آمریکا قرار است در قاهره و دوحه نیز با مقامات مصروقطر به عنوان طرف‌های میانجی آتش‌بس دیدار و گفت‌وگو کند.اکنون شرایط در غزه بسیار بحرانی شده و آمریکا در تلاش است پیش از گسترش بحران غزه و ورود احتمالی محور مقاومت به جنگ غزه، آتش‌بس برقرار شود. کشورهای عرب منطقه نیز شدیدا از احتمال گسترش جنگ غزه به خارج از اراضی اشغالی بیمناک هستند، زیرا در چنین شرایطی این کشورهانمی‌توانند درهرجنگ احتمالی بین محورمقاومت و رژیم صهیونیستی ناظری بی‌طرف باشند.از این رو آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا برای پایان دادن به بحران۳۱۹روزه غزه باطرح جدیدآتش‌بس متضمن خواسته‌های دو طرف یعنی حماس و رژیم صهیونیستی به منطقه سفر کرده است. اگر این طرح مورد موافقت حماس و رژیم صهیونیستی قرار گیرد ممکن است در روزهای آینده آتش‌بس درغزه برقرارشود.برخی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند اگر جنگ جدیدی بین اسرائیل و محور مقاومت صورت گیرد؛ ارتش اسرائیل به دلیل گستردگی جبهه‌ها، قادر به اداره جنگ غزه نخواهد بود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha