• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053020836
  • خبرنگار : 30147

امام جمعه کوهسرخ:

نگران خلوت شدن مساجد از حضور جوانان هستیم

نگران خلوت شدن مساجد از حضور جوانان هستیم

ایسنا/خراسان رضوی امام‌جمعه کوهسرخ با بیان اینکه نگران خلوت شدن مساجد از حضور نوجوانان و جوانان هستیم، گفت: قطعاً این وضعیت موجب افزایش آسیب‌ها در سطح جامعه خواهد شد.

 حجت‌الاسلام محمود رضایی با گرامیداشت روز جهانی مسجد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کارکرد مساجد نباید در چند متر اطراف خودشان خلاصه شود، اگر مسجدی بتواند فراتر از محله خود جامعه را سیراب کند در این صورت مسجد تراز اسلامی خواهد بود.

وی اذعان کرد: در مسجدی که صدای بچه، نوجوانان و نونهالان نباشد باید نگران بود و این اتفاق با اخلاق ناب امام جماعت و هیات امناء محقق می‌شود و نوجوانان به مساجد جذب خواهند شد.

امام‌جمعه کوهسرخ با بیان اینکه مساجد باید محلی برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی باشند، به آفتی که دامن‌گیر مساجد شده است اشاره و اظهار کرد: ابتدای انقلاب مساجد کارکرد خود را به خوبی نشان داد و جوانان بسیاری از این مکان‌ها پرورش و رشد یافته و بر خواستند.

صرف وجود مسجد در محله‌ای دردی دوا نمی‌کند

رضایی تصریح کرد: هرچه از محراب فاصله گرفتیم و به بیرون درب مسجد آمدیم و حاکمیتی نگاه کردیم مسجد را دچار ضعف نمود.

وی اظهار کرد: گرچه برخی اقدامات قرار بود خدمات بدهد و تسهیل‌گری کند اما چون همه نگاه‌های حاکمیتی و سازمانی شده همه دست و پاگیر شده است.

نگران خلوت شدن مساجد از حضور جوانان هستیم

امام‌جمعه کوهسرخ اظهار کرد: مسجدی که نتواند آسیب‌های محله را شناسایی و خدمات ارائه دهد مسجد ناموفق بوده و مسجد تراز اسلام نیست، صرف وجود مسجد در محله‌ای دردی دوا نمی‌کند باید کارکردهای مسجد اسلامی باشد و به مسائل مختلف به خوبی بپردازد.

وی افزود: اگر درب مساجد باز و سه وعده نماز برگزار و به مسائل مختلف توجه و ظرفیت‌های محله شناسایی شود آن وقت مسجد تراز اسلام خواهیم داشت.

رضایی با بیان اینکه فقط در یک برهه‌ای مانند مدافعین حرم را می‌بینیم که از مساجد می‌روند، گفت: اگر در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بالغ‌بر ۹۷ درصد شهدای جنگ تحمیلی از پایگاه مسجد بر خواستند.

مساجد باید به ساختار اول اسلام برگردند

وی از مسجد به عنوان مهم‌ترین مکان نام برد و افزود: نگران خلوت شدن مساجد از حضور نوجوانان و جوانان هستیم، قطعاً این وضعیت موجب افزایش آسیب‌ها در سطح جامعه خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه مساجد پایگاه تربیت نیروی بسیجی، سلامت و معنویت روحی و روانی هستند، بیان کرد: مساجد باید به ساختار اول اسلام برگردند به طوری که انجام مشورت و رفع مشکلات در مساجد انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه امنیت اجتماعی هم در سایه مسجد حاصل می‌شود، مسجد را محل تربیت و دنیای مؤمنین و ارتقاء فرهنگ دانست و گفت: ظرفیت‌هایی که در مساجد در قالب حلقه‌های صالحین و کرسی‌های معرفتی، و بعضاً نظریه‌پردازی شکل می‌گیرد همه می‌تواند جامعه را آگاه کند.

نماینده ولی‌فقیه در کوهسرخ در ادامه با بیان اینکه هر زمینی قابلیت مسجد شدن را ندارد چون بر اساس روایات باید قداست داشته باشد، از وجود بیش از ۴ میلیون مسجد در دنیا خبر داد و افزود: مسجد بنایی خدا خواسته و خدا ساخته است.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال دستور ساخت مسجد و آباد کردن آن‌ها را داده است، به شاخص‌های مسجد آرمانی اشاره و اظهار کرد: مسجد آرمانی مقابل ۴ گروه مشرکین، منافقین، کافرین و قائدین کسانی که سرجایشان نشسته‌اند و به خط اسلام حمله می‌کنند قد راست می‌کند.

در مساجدی که حرف سیاسی زده نشود مسجد جامع و کاملی نیست

رضایی افزود: ایمان به خدا، معاد باوری و جریان ابدیت اندیشی، معنویت‌گرایی در قالب نماز، اجتماعی نگری رسیدگی به دیگران و نیازمندان باید در مساجد ارمانی اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه از مساجد باید دشمن‌ستیزی بیرون بیاید، تصریح کرد: اگر در مسجدی اعلام شود که نباید سیاسی حرف زد مسجد جامع و کاملی نیست و فقط می‌خواهند سرشان به محراب باشد و خطبه گوش دهند.

نگران خلوت شدن مساجد از حضور جوانان هستیم

رضایی با بیان اینکه اگر قرار نبود در مساجد مسائل سیاسی را مطرح کرد امیرالمؤمنین را در محراب به شهادت نمی‌رساندند، گفت: امیرالمؤمنین در خطبه‌ها دشمن را رسوا کرد، اگر از مسجدی هدایت، بصیرت، خدامحوری و... بیرون نیاید آن مسجد تراز اسلامی نیست.

وی مسجد را اجتماعی‌ترین نهاد آمیختگی دنیا و آخرت دانست و خاطرنشان کرد: هرچه کارکرد مسجد کمرنگ شود آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، به عنوان مثال در ماه رمضان که مساجد پررونق‌تر می‌شود آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

امام‌جمعه کوهسرخ ادامه داد: همان‌گونه که مساجد میدان بندگی و بالندگی و تربیت نفوس هستند باید واحدهای مختلف از جمله بهداشت، امنیت و ... نیز در آن‌ها فعال باشند.

هرچه کارکردهای مساجد کمتر شود اثربخشی آن نیز در اجتماع کمتر می‌شود

وی با بیان اینکه هرچه کارکردهای مساجد کمتر شود اثربخشی آن نیز در اجتماع کمتر می‌شود، افزود: اینکه ۹۷ درصد شهدای جنگ تحمیلی از بچه‌های مسجد هستند و از پایگاه مسجد بر خواستند کارکرد مسجد را در دهه ۵۰ و ۶۰ نشان می‌دهد.

رضایی همچنین مسجد را دلیل ایجاد و بقاء انقلاب دانست و گفت: هدف انقلاب ما برای بندگی و رسیدن به خدا و عمران و آبادانی مساجد است.

وی با بیان اینکه امام راحل مساجد را سنگر اعلام کردند، اظهار کرد: نباید از تجهیزات و تسلیحات دشمن ترسید از روزی باید ترسید که مساجد از حضور جوانان و نوجوانان خالی شده باشد.

امام‌جمعه کوهسرخ با اشاره به اینکه  مساجد باید از حسینیه‌ها و تکایا جلوتر باشند، افزود: گرچه درب مساجد برای تمام سال باز هستند اما تکیه و حسینیه اغلب برای محرم و صفر است.

وی با بیان اینکه مسجد را خدا و تکیه را بندگان خدا بنیان گذارده‌اند، اظهار کرد: نشستن در مسجد به مصابه آمادگی مؤمن برای نبرد با دشمن است.

رضایی با بیان اینکه مسجد هم به دنیا و هم آخرت ارتباط دارد، گفت: شاید به ظاهر نماز عبادتی فردی باشد اما خداوند متعال مساجد را تعیین کرد تا مسلمانان در این مکان اجتماع کرده و حرکت‌های اصیل اجتماعی را از مسجد آغاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha