• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403053020589
  • خبرنگار : 71631

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد

«فردریک ادوین چرچ» نقاش آمریکایی مکتب «هادسون ریور»‌، به معنای واقعی یک جهانگرد بود. او در دوران حیات خود از شمالگان، مکزیک، آمریکای جنوبی، کارائیب،‌ اروپا و خاورمیانه بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، «فردریک ادوین چرچ» (زاده ۱۸۲۶ - درگذشته ۱۹۰۰) از نقاط مختلف جهان بازدید و از مناظر آن‌ها تابلوهای نقاشی خیره‌کننده‌ای خلق کرد. در ادامه با منتخبی از آثار این هنرمند آشنا می‌شوید:

۱. آمریکای شمالی: آبشارهای نیاگارا

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«آبشارهای نیاگارا»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۵۷ میلادی

نخستین مقصد ما آبشارهای نیاگارا، در مرز بین نیویورک، ایالات متحده و انتاریو در کانادا است. این آبشار از قرن نوزدهم تاکنون یک جاذبه توریستی محبوب بوده است. نقاشی «آبشارهای  نیاگارا» در گالری ملی هنر واشنگتن مشهورترین نقاشی از مجموعه تابلوهای «چرچ»‌ با موضوع «نیاگارا» است. «چرچ»‌ این آبشارها را در قالب یک قاب پانورامای عظیم به تصویر می‌کشد. این نقاشی در حین پویا و الهام‌بخش بودن، کمی ترسناک است زیرا به نظر می‌رسد که بیننده نزدیک به لبه آبشار ایستاده است.

۲. شمالگان

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«کوه‌های یخ»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۶۱ میلادی

اکنون، به سمت شمال یعنی به سمت شمالگان سرد اما زیبا حرکت می‌کنیم. «فردریک چرچ» در عصری زندگی می‌کرد که اکتشافات بزرگ در قطب به وقوع می‌پیوست و ماجراجویان از سراسر جهان برای رسیدن به قطب شمال و جنوب با یکدیگر مسابقه می‌دادند. می‌توان درک کرد که این تلاش مهیج و بسیار خطرناک تخیل عمومی را به خود جلب کرده بود. «چرچ» در سال ۱۸۵۹ میلادی به مدت چند هفته از شمالگان بازدید کرد و بعداً کوه‌های یخ را بر اساس طراحی‌های که آنجا انجام داده بود،‌ نقاشی کرد.

این صحنه نمونه کاملی از تعالی است، حس کردن عظمت قدرت طبیعت که در جنبش «رمانتیک»‌ مورد توجه قرار گرفته بود. کوه‌های یخ سفید در برابر آسمان تاریک، عظیم به نظر می‌رسند، در حالی که نور مایل به سبز حسی کمی وهم‌آور به فضای نقاشی می‌افزاید. یک دکل شکسته کشتی که بعداً توسط «چرچ» به نقاشی اضافه شده است، در پیش زمینه نقاشی به چشم می‌خورد. این کشتی احتمالا به کشتی کاوشی «فرانکلین» در حوالی ۱۸۴۰ و همچنین بسیاری از کاوشگران دیگر اشاره دارد که در جستجوی گذرگاه شمال غربی جان باختند.

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«شفق قطبی»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۶۵ میلادی

سفر «فردریک ادوین چرچ» به شمالگان همچنین الهام‌بخش خلق نقاشی «شفق قطبی»‌ شد که پدیده طبیعی را به تصویر می‌کشد.

۳. آمریکای جنوبی

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«کوتوپاکسی»‌ اثر«فردریک ادوین چرچ» ۱۸۶۲ میلادی 

حالا وقت آن است که از سرما خارج شویم و به سمت جنوب برویم. مجموعه سفرهای «فردریک ادوین چرچ» شامل دو سفر به آمریکای جنوبی در سال‌های ۱۸۵۳ و ۱۸۵۷ بود. سفرهای او در آمریکای جنوبی برای او بسیار مهم بود. «چرچ» از طرفداران پر و پا قرص «الکساندر فون هومبولت» طبیعت‌شناس مهم پروسی بود. او اساساً نوشته‌های منتشرشده توسط این محقق را با ولع مطالعه می‌کرد و آموزه‌های «فون هومبولت»‌ به شدت بر نقاشی‌های «چرچ»‌ تأثیرگذار بود. «هومبولت» چندین سال را در آمریکای جنوبی گذراند و در آنجا تاریخ طبیعی این قاره را مطالعه کرد. «چرچ» در مدت زمانی که در آمریکای جنوبی بود، از نزدیک مسیر «هومبولت»‌ را دنبال کرد.

۴. اکوادور:‌ کوه‌های آند

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«قلب آند»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۵۹ میلادی

تابلو نقاشی «قلب آند»، که جاه‌طلبانه‌ترین نقاشی منظره «چرچ»‌ است، در حقیقت ادای احترامی به «هومبولت»‌ بود. همچنین می‌توان این نقاشی را به عنوان خلاصه مصور از کار این محقق در نظر گرفت. متاسفانه «هومبولت»‌ قبل از اینکه بتواند این نقاشی را ببیند، درگذشت.

در «قلب آند»، چرچ به وضوح به خواسته هومبولت برای توجه دقیق به طبیعت توجه کرده است. این نقاشی بیش از صد گونه گیاهی قابل شناسایی را به تصویر می‌کشد. با این حال، هیچ نمای واحدی از کوه‌های آند را به تصویر نکشیده است و در عوض، پنج آب و هوای مختلف اکوادور را به نمایش می‌گذارد.

۵. جامائیکا

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«دره سن توماس،‌ جامائیکا»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۶۷ میلادی

نقاشی‌هایی که «فردریک ادوین چرچ» در جامائیکا خلق کرد زیبا هستند،‌ اما با غم و اندوه آمیخته‌اند،‌ چراکه که چرچ و همسرش ایزابل در سال ۱۸۶۵ پس از دست دادن هر دو فرزند خردسال خود به دلیل بیماری دیفتری، چندین ماه را در جامائیکا گذراندند. با وجود غم و اندوه «چرچ»، دوره جامائیکا او بسیار پربار بود. او در سراسر جزیره سفر کرد و گیاهان و فضای آن را به تصویر کشید.

۶. اروپا

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«طراحی، پارتنون در شب»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۶۹ میلادی

فردریک و ایزابل چرچ برای بازدیدی طولانی در سال ۱۸۶۷ به اروپا سفر کردند. در قرن نوزدهم، بیشتر هنرمندان آمریکایی برای تماشای آثار استادان قدیمی به اروپا رفتند. بنابراین، قابل توجه است که «چرچ» این کار را تقریبا دیرتر انجام داده بود. نقاشی‌های اروپایی «چرچ» معروف‌ترین یا تعداد زیادی از نقاشی‌های او نیستند، اگرچه می‌توانند بسیار لذت‌بخش باشند. «چرچ» در مکان‌های مختلف اروپایی طراحی‌هایی خلق کرد و بعداً از آن‌ها برای خلق نقاشی‌های رنگ روغن در مقیاس بزرگ استفاده کرد.

۷. خاورمیانه: اورشلیم

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«اورشلیم از کوه زیتون»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۷۰

با ترک اروپا، سفر «فردریک ادوین چرچ» به «سرزمین مقدس» ادامه یافت. واضح است که در خاورمیانه چیزهای زیادی برای الهام بخشیدن به «چرچ» وجود داشت، چراکه خانه‌اش که خود طراحی کرده بود، شامل بسیاری از نقوش اسلامی است. نقاشی «اورشلیم از کوه زیتون» منظره مورد علاقه فردریک و ایزابل از شهر را نشان می‌دهد.

۸. خاورمیانه: پترا، اردن

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«خزانه،‌ پترا»‌ اثر «فردریک ادوین چرچ» ۱۸۷۴ میلادی

«خزانه»‌ بخشی از «پترا»، شهر باستانی «نبطی»‌ در اردن کنونی است. «پترا» که یکی از مکان‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و از عجایب هفتگانه جدید جهان است، در حقیقت کلان‌شهری غول پیکر متشکل از مقبره‌ها، بناهای تاریخی و دیگر سازه‌های مذهبی استادانه است که مستقیماً در دل صخره‌های ماسه‌سنگی تراشیده شده‌اند. ترکیب‌بندی زیبای تابلو نقاشی «خزانه‌،‌پترا»‌ خیره‌کننده است. در این نقاشی  بخشی از نمای چشم‌نواز این بنا از میان باریکه‌ بین صخره‌ها به تصویر کشیده شده است. این یک نمای مرموز از بنایی مرموز است. اما این به تصویر کشیدن «خزانه» از این نما، یک تصمیم هنری نبود؛‌ حتی امروزه نیز نخستین نمایی که بازدیدکنندکان با ورود به این مکان باستانی با آن مواجه می‌شوند، تقریبا همین نما است.

۹. خانه:‌ هادسن، نیویورک

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد
«اولانا»،‌ خانه‌ای که «فردریک ادوین چرچ» خود در «هادسن»‌ طراحی کرد

سفر به دور دنیا خوب است، اما بازگشت به خانه پس از یک سفر طولانی نیز مملو از حس آرامش است. برای «ادوین چرچ»، این خانه در «هادسن»‌ واقع شده بود. او ساختمان این خانه را خودش با الهام از تمام سفرهایش طراحی کرده بود. بسیاری از مردم  ساختمان این خانه که با نام «اولانا» شناخته می‌شود،‌ به عنوان بهترین ترکیب منظره‌ای او یاد می‌کنند که این بار نسخه واقعی از آثار هنری است که معمولا با استفاده از قلم‌مو خلق می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha