• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403052920104
  • خبرنگار : 71269

دیدگاه اسلام در مورد استحمام

دیدگاه اسلام در مورد استحمام

امام رضا علیه السلام در سفارشی، استحمام را دارای فواید بسیاری دانسته و می‌فرمایند: حمام منافع زیاد و قابل توجهی دارد. مزاج آدمی را به اعتدال می‌کشاند. چرک و پلیدی را بر طرف می‌کند. رگ‌های تن را از کوچک و بزرگ همه را نرم و ملایم می‌سازد. اعضاء را تقویت می‌کند. فضولات بدن را زایل می‌کند؛ مواد زاید را ذوب و نابود کرده و عفونت را از میان می‌برد.

به گزارش ایسنا، رعایت نظافت و پاکیزگی از جمله اعمالی است که تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. با این که همه ادیان الهی به موضوع نظافت تاکید دارند اما به نظر می‌رسد تاکید اسلام بر این امر مهم بسیار ویژه است. چرا که در آیات و روایات زیادی به آن پرداخته است. از جمله رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره اهمیت نظافت می‌فرمایند: «هرچه توان دارید، در نظافت کوشا باشید؛ زیرا خداوند اسلام را بر نظافت بنا کرده است و داخل بهشت نمی‌شود مگر کسی که نظافت را رعایت کند.» یکی از مواردی که رابطه تنگاتنگی با موضوع موضوع نظافت و پاکیزگی دارد، استحمام است. که از ارکان مهم سبک زندگی اسلامی است. از آنجا که در طول روز ممکن است افراد در معرض انواع  آلودگی‌ها قرار بگیرند، بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌ها و تضمین سلامت‌شان باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.
 

فواید حمام

امام رضا علیه السلام در سفارشی، استحمام را دارای فواید بسیاری دانسته و می‌فرمایند: حمام منافع زیاد و قابل توجهی دارد. مزاج آدمی را به اعتدال می‌کشاند. چرک و پلیدی را بر طرف می‌کند. رگ‌های تن را از کوچک و بزرگ همه را نرم و ملایم می‌سازد. اعضاء را تقویت می‌کند. فضولات بدن را زایل می‌کند؛ مواد زاید را ذوب و نابود کرده و عفونت را از میان می‌برد.

روایات و احادیثی از ائمه اطهار و معصومین  درباره استحمام بیان شده که در آن‌ها به جنبه‌های مختلف استحمام و آداب مربوط به آن پرداخته شده است.

اسراف نکردن در آب

اسلام بنا بر حکم «لَا تُسْرِفْ فِی الْمَاءِ» اسراف و اتلاف آب را جایز نداند به خصوص در آب گرم. بنابراین افراد باید در موقع استحمام به این موضوع توجه زیادی داشته باشند چرا که اسراف در آن، از اعمال نامشروع است.

یک روز درمیان حمام کنید

امام موسی کاظم (ع) نیز فرموده‌اند: «یک روز در میان به حمام رفتن بر گوشت بدن می‌افزاید و هر روز حمام رفتن، پیه کلیه‌ها را آب می‌کند.»

نوشیدن چند جرعه از آب حمام

امام رضا علیه السلام می‌فرماید: هرگاه خواستی حمام بروی و در سر خود ناراحتی پیدا نکنی، هنگام ورود به حمام ‌ابتدا پنج جرعه آب گرم بنوش، در این صورت به خواست خدای تعالی، از سردرد و درد شقیقه در امان خواهی بود.

در حمام آب سرد ننوشید

امام صادق(ع): «از نوشیدن آب سرد در حمام بپرهیز که معده را خراب می‌کند و بر خود آب سرد مریز که بدن را ضعیف می‌‏کند، و در وقت خروج از حمام، آب سرد بر پشت پا بریز که بیماری را از بدنت بیرون می‌‏برد.»

پس از خروج از حمام روی پاها آب سرد بریزید

پیامبر خدا (ص) فرمودند: «شستن پاها با آب سرد پس از بیرون آمدن از حمام، مایه ایمنی از سردرد است.»

در حمام مسواک نزنید

در برخی روایات همین مطلب در مورد حمام نیز مطرح شده است. امام باقر (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: مسواک زدن در حمام کراهت دارد زیرا باعث بیماری دندان‌ها می‌شود.


با شکم پر  یا خالی  به حمام نروید


امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: «حمام نروید مگر این‌ که در شکم شما غذایی باشد؛ زیرا آن گرمای معده را از بین می‌برد و تن را نیرومندتر می‌کند و با شکم پر هم به حمام نروید»
 

بستن سر پس از خروج از حمام
 

امام باقر(ع) و امام صادق (ع) به هنگام خروج از حمام در زمستان و تابستان عمامه به سر می‌گذاشتند، و می‌فرمودند این کار موجب امان از درد سر است (مراد پوشیدن سر است پس از بیرون آمدن از حمام).

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha