• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403052919914
  • منبع : بازار

بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا

به طور معمول مادران باردار بالای ۳۵ سال بیش‌تر در معرض خطر عوارضی مانند سقط جنین، اختلالات مادرزادی و فشار خون بالا هستند. در کنار این عوارض، کاهش باروری مسئله نگران کننده‌تری خواهد بود. پس راهکار برای بارداری در سن بالا چیست؟ فریز تخمک یک راه حل‌ قطعی برای بارداری سالم در سنین بالا است.

به گزارش ایسنا به نقل از مام، این روزها به خاطر شرایط زندگی، به تعویق انداختن بارداری تا سنین بالا بیش‌تر از قبل دیده می‌شود. بارداری در سنین بالا حاملگی را توصیف می‌کند که در آن مادر بیش‌تر از ۳۵ سال سن داشته باشد. این موضوع لزوما مربوط به کشور ما نیست و در سطح جهانی هم روندی برای شروع دیرتر بارداری وجود دارد. تقریباً ۲۰٪ از تمام بارداری ها و ۱۰٪ از همه اولین بارداری‌ها در ایالات متحده مربوط به زنان ۳۵  ساله و بالاتر است.

هر فردی در هر سنی می‌تواند تصمیم به مادر شدن بگیرید اما مسئله این است که در این محدوده سنی کاهش باروری و نگرانی پیرامون افزایش خطرات ناهنجاری‌های ژنتیکی و عوارض جانبی بارداری ایجاد می‌شود. سلامت عمومی، عادات و سابقه پزشکی می‌تواند بر وضعیت بارداری شما در هر سنی تأثیر بگذارد اما به طور معمول مادران باردار بالای ۳۵ سال بیش‌تر در معرض خطر عوارضی مانند سقط جنین، اختلالات مادرزادی و فشار خون بالا هستند. در کنار این عوارض، کاهش باروری مسئله نگران کننده‌تری خواهد بود و ممکن است بعضی از خانم‌ها این شانس را پیدا نکنند که بتوانند به آرزو خود برسند و اولین علائم بارداری را تجربه کنند. اما راه چاره در چنین شرایطی چیست؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان باروری رو حفظ کرد؟

زوج های سالم در دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی معمولاً ۲۵ درصد شانس باردار شدن در یک دوره قاعدگی دارند. این شانس به تدریج کم می‌شود و تا سن ۴۰ سالگی به کم‌تر از ۱۰ درصد در هر سیکل می‌رسد.

علل کاهش باروری در سنین بالا

داستان‌های بارداری در سنین بالا که در اخبار و مجلات به آن‌ها برمی‌خوریم، باعث شده به راحتی فراموش کنیم که قدرت باروری یک خانم با افزایش سن کاهش می‌یابد و همه خانم‌های بالای ۴۰ سال این شانس را ندارند که مادر شوند. ساعت بیولوژیکی بدن یک واقعیت زندگی است و نمی‌توان جلو آن را گرفت. هر خانمی با تعداد محدودی تخمک متولد می‌شود. با رسیدن به اواخر ۳۰ سالگی، ذخیره تخمدان هم کم می‌شود و تخمک‌های باقی مانده هم کیفیت‌شان مثل قبل نیست. همچنین با بالا رفتن سن، تخمک‌ها به راحتی بارور نمی‌شوند. درست است که تا زمانی که چرخه قاعدگی به طور رسمی به پایان برسد و یائسگی شروع شود، همچنان امکان بارداری وجود دارد ولی احتمال بارداری بسیار کم خواهد شد.

راه‌های حفظ باروری در سنین بالا  

اگر آمادگی بچه دار شدن را ندارید، اما در آینده بچه می‌خواهید چه؟ فریز تخمک یا جنین راهی است که بتوانید باروری خود را در آینده تضمین کنید. فریز تخمک یا جنین این امکان را به شما می‌دهد که تخمک‌های با کیفیت خود را  حفظ کنید، آن‌ها را در آزمایشگاه بارور کنید و زمانی که آماده بچه دار شدن هستید از آن‌ها کمک بگیرید.

نحوه فریز تخمک یا جنین

بارداری در سنین بالا

در فرایند فریز تخمک، تخمک‌های بالغ از تخمدان جمع آوری می‌شوند و به صورت لقاح نیافته منجمد می‌شوند تا برای استفاده‌های بعدی یعنی زمانی که فرد آماده بارداری است در دسترس باشند. هر زمانی که فرد تصمیم به بارداری داشته باشد، می‌توان تخمک‌ها رو ذوب کرد و با اسپرم ترکیب نمود تا جنین به وجود بیاید. سپس جنین تشکیل شده را می‌توان به رحم انتقال داد. اگر فرد متاهل باشد این امکان وجود دارد که از ابتدا جنین‌های خود را فریز کند. تخمک‌های فریز شده را در مرکز مام می‌توانید تا هر زمانی که فرد قصد بارداری داشته باشید، نگهداری کنید.

مثل هر روش دیگری، فریز تخمک هم ممکن است با خطرات و ریسک‌هایی همراه باشد. داروهای محرک تخمک‌گذاری ممکن است عوارضی از جمله تحریک بیش از حد تخمدان داشته باشند که انتخاب دقیق نوع و میزان داروها توسط متخصص ناباروری احتمال بروز این عوارض را کاهش می‌دهد.

فرایند فریز تخمک در مام

در هر سیکل فقط یک تخمک این شانس را پیدا می‌کند تا به اندازه کافی رشد کند و بالغ شود. برای همین قبل از فریز تخمک یک سری داروهای هورمونی تجویز می‌شود تا تعداد بیش‌تری تخمک در تخمدان بالغ شوند و شانس بیش‌تری برای باروری در آینده وجود داشته باشد.

این فریند معمولا بین دو تا سه هفته طول می‌کشد. طی این مدت معمولاً ۳ تا ۵ بار باید ویزیت انجام می‌شود تا مشخص شود که رشد فولیکول‌ها خوب بوده یا نه. سپس روز تخمک‌کشی یا پانکچر مشخص می‌شود.

پس از رشد کافی فولیکول، پزشک با یک جراحی ساده و سرپایی که پانکچر نامیده می‌شود با یک سوزن باریک از طریق واژن فولیکول‌ها را از تخمدان خارج می‌کند. اینکار با بی‌هوشی انجام خواهد شد و دردی را حس نخواهید کرد. بعد از این مرحله فولیکول‌ها توسط جنین شناس زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا مشخص شود حاوی تخمک هستند یا نه. سپس تخمک‌های به‌دست‌آمده در تانک‌های مخصوص ازت، منجمد و نگهداری می‌شوند.

موفقیت فریز تخمک

تعداد تخمک‌های گرفته شده به چندین پارامتر بستگی دارد. می‌توان گفت که سن و ذخیره تخمدان دو پارامتر مهم در این موضوع هستند. داروهایی که طی این پروسه تجویز می‌شوند هم اهمیت زیادی دارند. اینکه چه نوع دارویی و با چه دوزی تجویز ‌شود، به عوامل مختلفی مانند سن، وزن، ذخیرۀ تخمدانی و اندازه تخمدان‌ها بستگی دارد و متخصصین ناباروری بر اساس این عوامل داروی مناسب را انتخاب می‌کنند. پس مهم است پزشک و مرکزی را برای انجام اینکار انتخاب کنید که تبحر کافی در این زمینه داشته باشند. امکان فریز تخمک در مام با بهترین تجهیزات فراهم است.

بهترین سن فریز تخمک

مناسب‌ترین سن برای فریز کردن تخمک‌ها قبل از ۳۵ سالگی می‌باشد اما تا ۴۰ سالگی نیز قابل انجام است. البته اگر خانمی در خانواده سابقه یائسگی زودرس داشته باشد یا به دلایلی دیگری ممکن است ذخیره تخمدان‌هایش کم شود، بهتر است هرچه زودتر برای فریز تخمک اقدام کند.

کلام آخر

اگرچه اکثر خانم‌ها می‌توانند بعد از ۳۵ سالگی یا حتی ۴۰ سالگی باردار شوند و فرزند سالمی به دنیا بیاورند، اما همه خانم‌ها این شانس را پیدا نمی‌کنند. با فریز تخمک یا جنین در مرکز مام می‌توانید باروری خود را در آینده تضمین کنید. در این متن به طور کامل در مورد این روند و لزوم آن صحبت کردیم. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با ۴۲۵۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید و با مشاورین مرکز در ارتباط باشید تا همراه شما در این مسیر باشیم.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha