• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403052819417
  • خبرنگار : 71552

واکنش سرمربی تیم ملی تفنگ به انتقادات یک کارشناس

واکنش سرمربی تیم ملی تفنگ به انتقادات یک کارشناس

مریم طالبی سرمربی تیم ملی تفنگ به اظهارنظرهای یک کارشناس و پیشکسوت تیراندازی واکنش نشان داد.

مریم طالبی سرمربی تیم ملی تفنگ در گفت و گو با ایسنا در واکنش به انتقادات ابراهیم برخورداری کارشناسان و پیشکسوت تیراندازی نسبت به عملکرد ملی‌پوشان تفنگ در المپیک پاریس اظهار کرد: انتقادات از طرف فردی مطرح شده که آنقدر احساس مسئولیت نداشت که حداقل در چهار ماه منتهی به المپیک در جلسات کمیته فنی که سرمربیان تیم‌های ملی حضور داشتند شرکت کند. او تنها در جلسه آخر  منتهی به اعزام شرکت کرد و همین مسئله برایم جای تامل دارد.

وی افزود: در مورد رکوردگیری که به آن اشاره شده که نباید یک ماه قبل از رویداد مهم انجام شود باید بگویم اطلاعات مطرح شده ناقص است. ما یک ماه قبل از اعزام به پاریس هیچ رکوردگیری رسمی نداشتیم و تنها به جای مسابقه مجارستان که آخرین رویداد تدارکاتی و درخواستی کادر فنی برای دو المپین بود درخواست مسابقه دوستانه با اعضای تیم ملی جوانان را کردیم که این مسابقه انجام شد. صحبت‌های مطرح شده در مورد سطح انگیختگی و اینکه رکوردگیری قبل از مسابقات غیر اصولی است از عدم آگاهی این کارشناس سرچشمه می گیرد. متاسفانه او بدون اشراف به موضوعات صحبت‌هایی را مطرح کرده است. کادر فنی با توجه به نمودار مسابقاتی ملی‌پوشان در طول سال درخواست شرکت در مسابقه را می دهد.

سرمربی تیم ملی تفنگ افزود: در تفنگ بادی زنان المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۴۳ تیرانداز حضور داشتند که تمامی آنها یا حداقل آنهایی که امید به کسب مدال و شانس حضور در فینال را داشتند در فاصله دو هفته به المپیک در مسابقات دوستانه شرکت کرده بودند. می‌توانید اسامی شرکت کنندگان مسابقات گرندپری مجارستان و دانمارک را چک کنید. این صحبت‌ها از عدم آگاهی نسبت علم تمرین دهی روز دنیا نشات می‌گیرد.

وی در واکنش به موضوع مطرح شده در مورد از دست رفتن فرصت حضور ملی‌پوشان تفنگ در دو ماده المپیک گفت: در تیراندازی روز دنیا همانند تیراندازان هند و چین تک رشته‌ای کار می کنند. البته تیراندازان اروپایی هم داریم که در دو رشته فعال هستند که آن به زمان شروع یادگیری و امکانات لازم برمی‌گردد. امیرانی و امینی در سنین بالا این رشته را شروع کرده‌اند و نمی‌توان از آنها انتظار حضور در رشته‌ای را داشت که امکانات لازم را هم نداریم.

طالبی افزود: قطعا نباید از یک تیرانداز انتظار داشت که دو رشته‌ای باشد، همانطور که نمی‌توان از یک فرنگی‌کار انتظار داشت آزادکار هم باشد. یا یک تکواندوکار در دو وزن مسابقه بدهد. چهل امیرانی که از همان ابتدا وضعیتش مشخص بود و با صحبت‌ها و مشورت‌هایی که کردیم و با توجه به مدت حضورش در تیم ملی و فاکتورهای دیگری مثل خصوصیات فردی بهترین تصمیم این بود که او به صورت تک رشته‌ای ادامه دهد. در رابطه با امینی هم باید بگویم او کم سابقه‌ترین فرد در تیم ملی بود اما چون آموزش ابتدایی را در سه وضعیت دیده بود تصمیم گرفتیم تمرینات سه وضعیت را با تمرکز بیشتر بر روی تمرینات بادی انجام دهد. البته این موضوع برای همه ورزشکاران ملی صدق می‌کند.

او افزود: برخی بدون آگاهی اظهار نظر کارشناسانه می‌کنند. به خاطر نبود امکانات لازم در سه وضعیت از همان ابتدا تمرکز اصلی ما برای کسب سهمیه المپیک و موفقیت در المپیک روی رشته بادی بود اما چون در طول سال‌های اخیر ثابت شده پتانسیل خوبی در سه وضعیت داریم در کنار بادی، تمرینات سه وضعیت را کنترل شده انجام دادیم. در نهایت هم خروجی خوبی داشت. آقای پوریا نوروزیان رکورد ۵۹۳ را در این رشته زد و رکورد کشور را با اختلاف بیش از ۵ نمره جا به جا کرد. او در بازی‌های آسیایی فینالیست شد و برای اولین بار اولین فینالیست سه وضعیت مردان را در مسابقات جهانی با امتیاز ۵۸۸ داشتیم. آرمینا صادقیان هم توانست رکورد سه وضعیت را جا به جا کند و بعد از آن نجمه خدمتی دو بار در اندونزی و برزیل رکورد سه وضعیت را تغییر داد.

سرمربی تیم ملی تفنگ گفت: ما با تمرکز بر رشته بادی تمرینات سه وضعیت را با امینی داشتیم. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که برای ما روشن بود که در رشته سه وضعیت آن هم حداقل در این المپیک شرایط قرار گرفتن بین ۱۰ نفر اول  را نخواهیم داشت.  

وی با اشاره به موضوع حدنصاب برای شرکت در تفنگ سه وضعیت المپیک گفت: فاطمه امینی حدنصاب یا همان MQS در سه وضعیت را یکبار در قهرمانی آسیا اندونزی و بعد از آن دوبار در دو روز پیاپی در مسابقات برزیل کسب کرده بود منتهی به علت یک تبصره که ما خیلی غافل‌گیرانه با آن مواجه شدیم او نتوانست در سه وضعیت تیر بزند. امینی باید در رنکینگ المپیک یعنی در حد فاصل مسابقات توزیع سهمیه المپیک امتیاز لازم را کسب می‌کرد ما نسبت به این موضوع اطلاع داشتیم و پیش بینی کرده بودیم اما نمی‌خواستیم ورزشکار را تحت فشار روانی قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه او نمره‌های خوبی در سه وضعیت کسب کرده بود پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا بتواند در دو رشته در المپیک مسابقه دهد. البته می‌دانستیم که حضورش در سه وضعیت هم تنها کسب یک تجربه ارزشمند در چنین رویدادی است و به همین دلیل از فدراسیون جهانی این درخواست را داشتیم که او را ثبت نام کند اما متاسفانه در روزهای منتهی به المپیک اعلام کردند که امکان پذیر نیست.   

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان فدراسیون تیراندازی در جریان المپیک اعلام کرده بودند که اطلاع از حد نصاب وجود نداشته، گفت: رنکینگ را زیر نظر داشتم اما این مسئله فرقی هم ایجاد نمی‌کرد چون تا آن تاریخ موفق به کسب رنکینگ نشده بودیم. با این حال ما ثبت نام را انجام دادیم چون طبق المپیک قبلی تفسیر ما از قوانین این بود که باید حدنصاب MQS را کسب کرده باشد که امینی آن حدنصاب را داشت. ما ثبت نام را انجام دادیم و منتظر پاسخ ماندیم. در نهایت هم ایمیل زدند که امکان ثبت نام وجود ندارد. ما چیز زیادی را هم از دست ندادیم چون با توجه به سابقه امینی و امکاناتی که داشتیم شانس حضور در بین ۱۰ نفر اول را نداشتیم.

وی افزود: بنابراین اینکه گفته می‌شود اگر زودتر می‌فهمیدیم بیشتر روی بادی تمرکز می‌شد هم از عدم آگاهی برخی افراد نسبت به جزئیات اردوهایی است که برگزار می‌شود. متاسفانه آنها حتی در جلسات شرکت نکردند اما نظرات کارشناسی می‌دهند. اگر در جلسات شرکت داشتند می‌دانستند که ما این پیش بینی را از مدت‌ها قبل کرده بودیم و از همان ابتدا تمرکز اصلی و تمرین روی بادی بوده و هیچ ضرری از این بابت به تیم ملی نرسیده و چیزی را از دست نداده‌ایم. ما هیچ شانسی در سه وضعیت المپیک نداشتیم.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha